بین الملل

آمریکا به دنبال راه فرار از مخالفت جهانی است

لاسجردی با بیان اینکه فشارهای داخلی و خارجی علیه ترامپ بسیار است، گفت: اکنون شرایط دشواری برای ترامپ ایجاد شده و ایالات متحده به دنبال راه فرار و توجیهی است که با ابزار و لوازم مختلف، مخالفت خود را با این تصمیم جهانی اعلام کند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: خروج آمریکا از سازمان ملل تهدیدی تبلیغاتی است و این کشور قصد دارد کشورهای دیگر را با سیاستهای خود همراه کند.

حسن لاسجردی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهارات اخیر نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه ایالات متحده بودجه سازمان ملل را با توجه به پذیرش قطعنامه پیشنهادی مصر در خصوص وضعیت قدس قطع خواهد کرد، گفت: طرح انتقال سفارت آمریکا به قدس با واکنشهای منفی جهانی مواجه شده است.

وی با بیان اینکه فشارهای داخلی و خارجی علیه ترامپ بسیار است، افزود: اکنون شرایط دشواری برای ترامپ ایجاد شده و ایالات متحده به دنبال راه فرار و توجیهی است که با ابزار و لوازم مختلف، مخالفت خود را با این تصمیم جهانی اعلام کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: قطع بودجه سازمان ملل توسط آمریکا تنها در مورد وضعیت قدس از سوی این کشور مطرح نشد بلکه آمریکاییها در موارد مختلفی که در سازمان ملل موفقیت نداشتند، بحث لغو عضویت و خارج شدن از این سازمان را مطرح کردند اما به نظر نمیرسد این امر جدی باشد چرا که سازمان ملل در خاک آمریکا قرار دارد و بخش مهمی از بودجه این سازمان را ایالات متحده تامین میکند.

لاسجردی ادامه داد: آمریکا فقط با طرح موضوع قدس تصمیم ندارد بودجه خود را برای سازمان ملل قطع کند و از این سازمان خارج شود، در حالی که موضوعات مختلفی وجود دارد که آمریکا از سازمان ملل، بخشها و زیرگروههای این سازمان استفاده میکند، بنابراین معتقدم مسئله خروج آمریکا از سازمان ملل بلوف و تهدیدی تبلیغاتی است و قصد دارد کشورهای دیگر را به جنب و جوش بیندازد و با سیاستهای خود همراه کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مخالفت اکثر کشورها با آمریکا در سازمان ملل باعث انزوای این کشور خواهد شد یا خیر، بیان کرد: آمریکا به طور حتم اقتدار و وجهه خود را از دست داده است زیرا کشورهای مسلمان در بحث قدس با آمریکا همراهی ندارند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تصریح کرد:کشورهای مسلمان معتقدند اقدامی که ترامپ آغاز کرده نشان دهنده آن است که آمریکاییها در موضوعات مربوط به جهان اسلام دیدگاههای ضداسلامی دارند و از بحثهای تاریخی فلسطین هم درک درستی ندارند و بر اساس منافع خود که با منافع رژیم صهیونیستی همسو است، عمل میکنند.

حسن لاسجردی با اشاره به اظهارات ضد ایرانی اخیر رئیس پیشین موساد علیه ایران در کنفرانس امنیت سایبری در تل آویو اظهار کرد: دشمنی ایران و رژیم اشغالگر قدس سال هاست که ادامه دارد بنابراین مطرح کردن سخنان این چنینی به هیچ وجه دور از انتظار نبوده و نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه سیاستهای ما در برابر رژیم صهیونیستی صریح و روشن است، گفت: عناد میان ایران و رژیم غاصب قدس ریشه در زیاده خواهی آنان، تضادهای عقیدتی و اتخاذ سیاستهای متفاوت است و از آنجایی که این دشمنی سابقه طولانی دارد بنابراین ایران واکنش جدی به اظهارات آنان نشان نخواهد داد.

لاسجردی بیان کرد: پیروزیهای اخیر محور مقاومت یکی از دلایل اصلی خشم آنان است.

وی در پایان با اشاره به اینکه تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران موضوع جدیدی نیست، گفت: رژیم صهیونیستی همواره در صدد این است تا سیاستهای خصمانهای را علیه ایران اتخاذ کند و تا کنون تمام برنامههای خود را حول همین موضوع تنظیم کرده است و مهمترین دلیل این امر را در تبعیت نکردن ایران از اهداف خود میداند.

همچنین حسن لاسجردی ضمن مصاحبه تلفنی با مجله خبری تحلیلی "بدون خط خوردگی" در خصوص علل این کار توسط آمریکا گفت: آمریکایی ها مدت ها در رابطه با نقش آفرینی فعال در تحولات سوریه عقب تر از دیگر بازیگران بودند و در تلاش هستند با این نوع نقل و انتقالات خود را در تحولات سوریه پایدار نشان دهند. وی ادامه داد: ایالات متحده از ابتدای بحران سوریه یکی از بازیگران فعال در آموزش، جابجایی، ارائه اطلاعات و کمک های لجستیک به گروه های تروریستی بود که با قصد براندازی حکومت اسد وارد تحولات سوریه شد و در حال حاضر تلاش دارد در کنار نقش فعال دیگر بازیگران، حضور خود را به رخ بکشد.

لاسجردی گروه های تروریستی را کارآمدترین ابزار دست آمریکا برای ماندگاری در منطقه غرب آسیا دانست و افزود: نگهداری باقیمانده ی داعش و حفاظت و آموزش آن ها در نقاط مختلف از اهداف آمریکاست؛ همچنین بعد از روی کار آمدن ترامپ آمریکایی ها خود را بازیگری فعال در تحولات سوریه ندیده اند.

این کارشناس مسائل سیاسی امنیت رژیم صهیونیستی را از دیگر بهانه ها برای روی پا نگاه داشتن تروریست ها توسط آمریکا عنوان کرد و گفت: ایالات متحده با جنگ های نیابتی توسط تروریست ها تا حدی خیال اسرائیل را بابت خنثی سازی قدرت های اسلامی در منطقه راحت می کند و لذا در تلاش است انرژی سوریه، عراق و ایران که مهد قرائت اسلام سیاسی هستند را تخلیه نماید.

https://shoma-weekly.ir/eI7Lzi