بین الملل

آمریکا به دنبال ایفای نقش پلیس خوب و بد در قبال ایران است

قاعدتا هر کشوری در این مذاکرات ابتدا به دنبال حفظ منافع شخصی خود است و روسیه و چین هم از این قاعده مستثنا نیستند اما رویکرد داخلی به سمت آنها علی رغم شعار اعتدال تغییر کرده است و آنها تقریبا نقش محوری خود را از دست داده اند که البته اگر گاهی در تعامل با ایران نگاه منفعت طلبانه ای داشته اند، نمی توان گفت که آسیب آنها به کشور بیش از طرف های غربی و مخصوصا آمریکا با وضع تحریم های فراوان علیه کشور بوده است.

پنجشنبه، جمعه و شنبه گذشته ژنو میزبان مذاکرات ایران و گروه1 +5 بود. مذاکرات در دو روز ابتدایی بسیار مثبت پیش رفت طوری که وزرای خارجه کشورهای 1+5به جز چین شتاب زده خود به ژنو رساندند، که روند مذاکرات را به سمت نتیجه گیری ببرند. جان کری وزیر امورخارجه آمریکا بعد از ورود به ژنو با ابراز امیدواری از نتیجه مثبت مذاکرات و توافق با ایران یک نشست سه جانبه همراه اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با ظریف وزیر امور خارجه ایران برگزار کرد و تا همه به قول ظریف به سمت یک توافق بزرگ هسته ای برود. اما این بار کسی در ظاهر باعث عدم توافق در ژنو شد که انتظارش نمیرفت. لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه ضمن مخالفت با امضای توافق مشترک میان ایران و گروه 1+5 باعث شد که مذاکرات این دور به جز ابراز خوشبینی ازسوی طرفین نتیجه دیگری در پی نداشته باشد. بعد از پایان مذاکرات اشتون و وزرای خارجه کشورهای1+5 در حالی از خوشبینی نسبت به توافق در آینده با ایران سخن می گفتند که باید دید این صحبت ها در عمل به کجا خواهد انجامید. به همین بهانه به سراغ فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا رفتیم و نظر وی را در خصوص مذاکرات و تغییر نقش ظاهری آمریکا جویا شدیم:

فواد ایزدی در گفتگو با شما در خصوص مذاکرات هفته گذشته ایران و گروه 1 +5 در ژنو اظهار داشت: مذاکرات این دور ایران و1 +5 با توجه به تغییرات که در تفسیرهای طرف غربی مخصوصا آمریکا نسبت به ایران به وجود آمده است به سمت نتیجه در حال حرکت بود و طرف غربی احساس می کرد که قابلیت امتیاز گیری از ایران را دارد و تیم مذاکره کنند کشورمان هم به موفقیت در مذاکرات امید فراوانی داشت.

وی در تشریح تفسیر جدید دولتمردان آمریکا نسبت به ایران تصریح کرد: آمریکا در فضای جدیدی که مذاکرات بعد از به روی کار آمدن دولت آقای روحانی به وجود آمده است، به دنبال بازی در نقش پلیس خوب و پلیس بد است به شکلی که تفسیر عده ای در قوه مجریه نسبت به دولت جدید ایران را پیگیری می کنند.

این کارشناس مسائل آمریکا افزود: براساس این تفسیر کسانی که در حال حاضر مجموعه دولت یازدهم را تشکیل می دهند، قابلیت امتیاز گیری برای طرف غربی را دارند و آنها به دنبال این هستند که از فرصت حضور این دولت و تفاوتی که از دید آنها با دولت آقای احمدی نژاد دارند استفاده کنند.

ایزدی قوه مجریه آمریکا را در نقش پلیس خوب و کنگره آمریکا را در داخل در نقش پلیس بد دانست و گفت: در داخل آمریکا قوه مجریه آمریکا در نقش پلیس خوب است، به طوری که ایران اگر در مسیر خواست آنها حرکت کند به وی امتیاز میدهند و نقش پلیس بد هم به کنگره سپرده شده است که در صورت حرکت ایران در مسیر غیر دلخواه آنها طرف ایرانی را با وضع تحریم های جدید جریمه می کنند.

وی در مورد نقش فرانسه هم در مذاکرات اخیر خاطرنشان کرد: در بین طرف های خارجی نقش پلیس بد به فرانسه در این دور از مذاکرات سپرده شده بود و آنها باعث شدند که توافقی در مذاکرات اخیر اتفاق نیفتد و خواست رژیم صهیونیستی را به نوعی درایت دور از مذاکرات محقق کردند.

این کارشناس مسائل آمریکا با رد تغییر نگاه آمریکایی ها نسبت به ایران در مذاکرات اخیر اظهار کرد: آمریکایی ها هیچ تغییر نگاهی نسبت به ایران پیدا نکردند و همانطور که اوباما هم هفته گذشته اعلام کرد، آنها عملا به دنبال رفع کامل تحریم ها نیستند بلکه به دنبال این هستند که در صورت امتیاز گیری
تحریم
ها را کم اثر کنند.

ایزدی در خصوص روند آتی مذاکرات هم گفت: هیچ کدام از دو طرف بنا ندارند که از مذاکرات به شکل منفی سخن بگویند، بلکه آنها به دنبال این هستند فضای به وجود آمده را حفظ کنند. طرف های غربی که گمان می کنند تنها از مجموعه دولت یازدهم می توانند امتیاز بگیرند و اصلاح طلبان تندرو هیچ گاه بر راس حاکمیت قرار نخواهند گرفت، با اظهارات مثبت در خصوص مذاکرات قصد دارند که جوی را در داخل علیه دولت جدید ایجاد نکنند.وی ادامه داد: تیم مذاکره کننده کشورمان هم چون احساس می کند رویکردی که در پیش گرفته شده است به موفقیت
می
انجامد و نسبت به رویکرد تیم مذاکره کننده قبلی نقد دارند و آنها را غیر متخصص می دانند، نسبت به آینده مذاکرات خوشبین هستند.

این کارشناس مسائل آمریکا در پایان در خصوص تغییر وضعیت روسیه و چین در دور جدید مذاکرات خاطرنشان کرد: قاعدتا هر کشوری در این مذاکرات ابتدا به دنبال حفظ منافع شخصی خود است و روسیه و چین هم از این قاعده مستثنا نیستند اما رویکرد داخلی به سمت آنها علی رغم شعار اعتدال تغییر کرده است و آنها تقریبا نقش محوری خود را از دست داده اند که البته اگر گاهی در تعامل با ایران نگاه منفعت طلبانه ای داشته اند، نمی توان گفت که آسیب آنها به کشور بیش از طرف های غربی و مخصوصا آمریکا با وضع تحریم های فراوان علیه کشور بوده است.

https://shoma-weekly.ir/kW694X