بین الملل

آمریکا با عقب نشینی خود خواهان حضور سوریه در ژنو 2 شد

طی روزهای اخیر پیروزهای دولت سوریه در مقابله با مخالفان مسلح شدت پیدا کرده است. این مسئله را می توان در جنگ القصیر و همچنین حمله به حلب مشاهده کرد.
طی روزهای اخیر پیروزهای دولت سوریه در مقابله با مخالفان مسلح شدت پیدا کرده است. این مسئله را می توان در جنگ القصیر و همچنین حمله به حلب مشاهده کرد. درباره چرایی پیروزیهای مکرر ارتش سوریه در برابر تروریستها و همچنین عقبنشینی غرب و متحدانش از حمایت صریح شورشیان در سوریه با مصیب النعیمی، کارشناس ارشد مسائل سوریه گفتگو کردهایم که در زیر میخوانید:

 

به نظر شما علت اصلی پیروزی های اخیر دولت و ارتش سوریه از القصیر تا حلب چیست؟

از همان ابتدای بحران سوریه و همپیمانی غرب و برخی کشورهای عربی و ترکیه که با گسیل نیروهای مسلح به خاک سوریه همراه بود، اینگونه پیشبینی می شد که هم ارتش سوریه پایداری نشان بدهد و هم مردم سوریه در نهایت مسیر خودشان را از تروریست ها جدا کنند. این اتفاق اگرچه دیر اما رخ داد و آنچه که ما امروز می بینیم همان مقابله دو جبهه حامی مقاومت و حامی صهیونیست است. عامل بعدی که باعث شد سوریه از این توطئه سربلند بیرون بیاید تناقض در اهداف جناح مقابل در سوریه بود. آمریکایی ها، ترکیه ای ها و همچنین برخی از کشورهای عربی با اهداف متفاوت وارد معرکه و بحران سوریه شدند. به عنوان مثال هدف اصلی آمریکا ایجاد ارتشی ضعیف در سوریه در برابر رژیم صهیونیستی بود. برکسی پوشیده نیست که آمریکا نه به دنبال دموکراسی در منطقه است و نه چندان به دنبال تغییر است. آنها تنها به دنبال تضعیف ارتش سوریه در یک جنگ انحرافی برای محافظت از رژیم صهیونیستی بودند اما با این وجود ارتش سوریه انسجام خود را از دست نداد و حالا با پیروزی های مکرر ارتش، خطر آن برای رژیم صهیونیستی کمتر از گذشته نخواهد بود. این مسئله نشان می دهد که واشنگتن به هدف خود نرسیده است. ترکیه هم به خاطر دخالت در سوریه بازی خورد و در حال حاضر هزینه سنگینی را پرداخت می کند. بحران ایجاد شده در سوریه امنیت منطقه را بهخصوص در ترکیه به خطر انداخته است. 

به عقیده شما حمایت های غرب از شورشیان سوریه کم نشده است؟

حتماً همینگونه است.

چرا این اتفاق رخ داده است؟

در آخرین ملاقات و رایزنی های آمریکایی ها و روسها، مقامات آمریکایی اذعان کردند که علاقهای به افزایش تنش در سوریه ندارند. روس ها نیز از آنها خواستند که شما باید مواضع خود را در قبال سوریه تغییر دهید. غرب از نتیجه اتفاقات نگران است اما با این وجود چاره ای ندارند، با این حال برای برگشت کند عمل می کنند و نمی توانند به یکباره از مواضع قبلی خود عقب نشینی کنند چون آنها باید پاسخگوی افکار عمومی در کشور خود و جامعه جهانی باشند.

 آمریکا مجبور شده به ژنو 2 تن دهد و حتی خواهان حضور سوریه در آن نشست است. در همین حال حمایت از مخالفان را کم کرده است. مسئله کشف انبار سلاح شیمیایی النصره در استانبول و ... باعث شده تا پاسخگویی به افکار عمومی جهان راحت صورت نگیرد و آمریکا نتواند به سادگی از این عقبنشینی سخن بگوید. مسئله کشف انبار شیمیایی النصره القاعده ای در خاک ترکیه از جمله مسائل مهمی است که در تحولات این کشور تأثیر شدید گذاشته و امنیت و اقتصاد آن را تهدید کرده است.

در حالی که ترکیه از ابتدای آغاز بحران در سوریه، با توجه به اینکه نتوانسته وارد اتحادیه اروپا شود به دنبال این بود که کانال ناتو به سمت سوریه شود و از این طریق از غرب امتیاز لازم را بگیرد، همچنین قطر در بحران سوریه بیشتر به دنبال این بود که به عنوان یک بازیگر از قدرت تأثیرگذاری قابل توجهی برخوردار شود، در این میان عربستان نیز پس از اینکه نفوذ خود را در لبنان از دست داده بود، خواهان نفوذ و تأثیرگذاری بیشتر در سوریه بود که البته با پیروزی های دمشق هیچ یک از آنها نتوانستند به هدف خود برسند.

https://shoma-weekly.ir/hwVbXG