بین الملل

آمریکا با عدم صدور روادید حقوق بین المللی را نقض کرده‌ است

بعد از معرفی نماینده جدید ایران در سازمان ملل متحد حرف و حدیث‌های فراوانی مبنی بر ناخشنودی آمریکایی‌ها از انتخاب حمید ابوطالبی برای قرار گرفتن در این پست در رسانه‌های این کشور منتشر شد. این رسانه‌ها از مشارکت ابوطالبی در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال ۱۳۵۸ خبر می‌دادند. در ‌‌نهایت کنگره آمریکا طرحی را در این خصوص به تصویب رساند و به دولت آمریکا اعلام کرد که حق صدور روادید برای نماینده جدید جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل را ندارد. بعد از اعلام این خبر از سوی سخنگوی کاخ سفید وزارت امور خارجه آمریکا خواهان صرف نظر وزارت امورخارجه کشورمان از معرفی ابوطالبی شدند که با مخالفت وزارت امورخارجه کشورمان رو به رو شد. این تحولات بهانه‌ای شد تا به سراغ فواد ایزدی کار‌شناس مسائل آمریکا برویم و نظر وی را در‌ای خصوص جویا شویم:

فواد ایزدی در گفتگو با «شما» در خصوص عدم صدور روادید برای نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل از سوی دولت آمریکا اظهار کرد: این اقدام یک داستان تکراری از سوی مقامات آمریکایی است و بار اولی نیست که اتفاق میافتد زیرا پیش از این نیز شاهد آن بودیم که برخی مقامات کشورها از جمله یاسر عرفات برای حضور در اجلاس سالیانه سازمان ملل با مشکل روادید رو به رو بودهاند.

وی به دخالت آشکار آمریکا در امور داخلی کشورها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: طبق بند ۱۱ منشور سازمان ملل متحد ایالات متحده آمریکا تنها به عنوان میزبان سازمان ملل به حساب میآید و حق دخالت در امور داخلی کشورها را ندارد و این مسئله که آنها از وزارت امور خارجه کشورمان خواستند که نماینده خود را در سازمان ملل متحد تغییر دهد نوعی دخالت به حساب میآید.

این کارشناس مسائل آمریکا به توافقنامه میان سازمان ملل و دولت آمریکا در سال ۱۳۴۷ اشاره کرد و افزود: طبق توافقنامهای که میان آمریکا و سازمان ملل در سال ۱۳۴۷ به امضا رسید آمریکا در خصوص قوانین سازمان ملل حق اظهار نظر ندارد و باید در خصوص قوانین کشور خودش اعمال نظر کند، بنابراین حق عدم صدور روادید برای نمایندگان کشورها را نیز ندارد، زیرا در حیطه قانون کشور آمریکا به حساب نمیآید و جز قوانین سازمان ملل است و آمریکا تنها میزبان این نهاد بین المللی به حساب میآید.

ایزدی پافشاری وزارت امورخارجه کشورمان به معرفی ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل را شایسته تقدیر دانست و گفت: در شرایطی که دولت آمریکا با زیاده خواهی خود در خصوص نمایندگان کشورها در سازمان ملل اعلام نظر میکند، ایستادگی وزارت امور خارجه کشورمان در این خصوص شایسته تقدیر است و باید این رویه به خوبی ادامه پیدا کند.

وی به راه حل پیش بینی شده سازمان ملل برای حل اختلافات از این دست هم اشاره کرد و افزود: در سازمان ملل برای این گونه اختلاف تشکیل هیئت متشکل از ۳ عضو پیش بینی شده است که وزیر امور خارجه آمریکا، یک عضو سازمان ملل و دادگاه بین المللی عدالت اعضای آن را تشکیل میدهند و در این خصوص اظهار نظر خواهند کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا به حقوق جمهوری اسلامی ایران هم در این زمینه اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی میتواند در این خصوص به دبیرکل سازمان ملل شکایت کند و دبیرکل سازمان هم میتواند از اختیارات و مجاری که در بند ۲۱ منشور سازمان ملل آمده است استفاده کند و دولت آمریکا را به عنوان میزبان سازمان ملل متحد ملزم کند که برای نماینده ایران در این سازمان روادید صادر کند.

ایزدی در پایان این اقدام آمریکا در نقطه مقابل با حقوق بین الملل دانست و تصریح کرد: در تعریفی که امروز از حقوق بین الملل مطرح میشود، معرفی نماینده کشوری به سازمان ملل جز حقوق بین المللی به حساب میآید و به روابط دو کشور ربطی ندارد بنابراین علی رغم رابطه دو کشور که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قطع شده است، آمریکاییها با این اقدام خود حقوق بین المللی را نقض کردهاند.


https://shoma-weekly.ir/0tQYhM