بین الملل

آمریکا با درشت گویی در پی جبران ضعف دیپلماتیکش است

اظهارات کسانی مانند شرمن برای ما به عنوان یک ایرانی به این دلیل در نظر ایرانی ها نامربوط است و حساسیت ایجاد می کند که میزان دسترسی مقامات غربی به رسانه ها بسیار بالاست و همچنین به دلیل اشراف آنها و در دسترس داشتن مراکز مختلف خبری و پژواک بسیار بلند اخبار است. مجموعه حرفایی که مقامات آمریکایی به خصوص در آستانه مذاکرات زده می شود به دلیل امتیاز خواهی و امتیاز گیری و بگو مگوهای سیاسی است تا یک امر واقع و یک حرف قابل اتکا.
یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است: در حال حاضر مذاکرات ایران با 1+5 در مرحله چانی زنی است. به این معنا که ایران با 1+5 یک قرار اولیه داشته است که این قرار اولیه به قرارداد 6 ماهه تبدیل شده است. در حال حاضر دو طرف برای نهایی کردن گفتگو ها مشغول گپ و گفت هستند.

حسن لاسجردی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار «فردا» با اشاره به چند نکته بسیار مهم در مذاکرات و گفتگوهای انجام شدن میان ایران و 1+5 یادآور شد: از نکات اولیه و مهمی که در این مذاکرات باید مورد توجه قرار بگیرد این است که ایران چه هدفی را در پایان مذاکرات نشانه گذاری کرده است.

وی در ادامه افزود: اگر قرار است در پایان مذاکرات ضمن حفظ حقوق هسته ای و حل مشکلات اقتصادی، تجاری، روابط بین الملل و همچنین بحث سیاست دولت آقای روحانی مبنی بر تعامل نظام بین الملل را حل کنیم باید از ابتدا راهی برایش طراحی شود که نیازمند یکسری مقدمات است. این مقدمات شامل نگاه بلند و برنامه اجرایی و عملیاتی و از همه مهمتر داشتن حوصله بیشتر برای نظام بین الملل برای تعامل بیشتر و بهتر است.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین با اشاره به نقش وندی شرمن در این مذاکرات نیز تاکید کرد: شرمن نماینده آمریکا در مذاکرات است. کسی که از یک کشور وارد مذاکرات رسمی می شود حتما در وزارت خارجه و دستگاه های دیپلماسی مسئولیت دارد. شرمن مانند هر کسی که در مواجه با پرونده ایران از طرف آمریکا اظهارنظر می کند، زمانی که می خواهند سر میز مذاکره بیایند با ادعای محق بودن حاضر می شوند و این هم به این دلیل است که اصطلاحا سیاست های خود را سیاست های بزرگ منشانه ای از جناح ابرقدرت می دانند.

وی یادآور شد: اما از بحث های مرتبط با اظهار نظرات آمریکایی ها نباید بهراسیم و آشفته شویم به این دلیل که آنها از نگاه پلیس برتر به مذاکره وارد می شوند. آنچه برای ما مهم است اینکه در مذاکرات باید پاسخ ادعاها و بیانات بی پایه داده شود که تا به امروز این چنین بوده است. در دوره اخیر یعنی دوره مقدماتی برای تهیه طرح نهایی به نکاتی که از سوی شرمن مطرح شد شخص آقای ظریف پاسخ محکمی دادند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: شاید اظهارات کسانی مانند شرمن برای ما به عنوان یک ایرانی به این دلیل در نظر ایرانی ها نامربوط است و حساسیت ایجاد می کند که میزان دسترسی مقامات غربی به رسانه ها بسیار بالاست و همچنین به دلیل اشراف آنها و در دسترس داشتن مراکز مختلف خبری و پژواک بسیار بلند اخبار است. مجموعه حرفایی که مقامات آمریکایی به خصوص در آستانه مذاکرات زده می شود به دلیل امتیاز خواهی و امتیاز گیری و بگو مگوهای سیاسی است تا یک امر واقع و یک حرف قابل اتکا.

دکتر حسن لاسجردی تصریح کرد: در باره درخواست های ایالات متحده چه درخواست های منطقی مانند مذاکرات فضای هسته ای یا درخواست های غیر منطقی مانند مباحثی در باره حقوق بشری و تروریسم و صنایع موشکی....باید نگاه دوگانه ای داشته باشیم. این مواضع را می توان هم نقطه ضعف آمریکا تلقی کرد و هم نقطه قوت آن. اگر دلایلشان را در فضایی که مطرح می شود بررسی کنیم می توان تشخیص داد که آمریکایی ها از فضای قوتشان زیاده خواهی می کنند و یا فضای ضعفشان.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی آمریکا از منظر قوت با این موضوع برخورد نکرده نیز گفت: در مذاکراتی که انجام شده است آمریکا از منظر قدرت وارد نشده است از این جهت است که مباحث غیر هسته ای را مطرح می کند. دولت آمریکا و مجموعه دیپلماسی که با آمریکایی ها مرتبط هستند و اصطلاحا دستگاه تصمیم سازی آمریکا را تشکیل می دهند چه لابی ها و چه کنگره و یا کشورهای همراه و هوادار نتوانسته اند نقش سازنده و درستی را در مقابله با ایران ایفا کنند.

این کارشناس در ادامه این چنین اظهارنظر می کند: در پس مذاکرات ژنو، جمهوری اسلامی یک فرصت تنفس پیدا کرده است که تعاملات جهانی را شکل دهد و برخی کشورها مانند اسرائیل نگران این هستند که با عادی شدن مذاکرات 5+1 و داشتن امتیازات لازم ایران از شرایط فعلی که قدرت منطقه موثر تبدیل شده است به مرحله بالاتری برسد که تاثیرگذاری بالاتری پیدا خواهد کرد.

لاسجردی در پایان خاطر نشان کرد: امروز برخی از کلمات آمریکا که دال بر زیاده خواهی و گنده گویی است از موضع ضعف می باشد و تلاش می کند که ضعف خودش را در حوزه دیپلماسی با دادن امتیاز در قالب گفته ها پنهان کند و نشان دهند که قدرت بزرگ هستند. در مجموع مذاکرات ژنو عاملی برای بازسازی و ترمیم و ارتقا جمهوری اسلامی شده است و در صورت نهایی شدن مرحله بعد، ایران بازیگری و تاثیری گذاری عمیق تری در مناسبات منطقه و همچنین خارج از منطقه خواهد داشت.

https://shoma-weekly.ir/xEJKXZ