بین الملل

آمریکایی‌ها برای غیر خودی‌ها هیچ حقی قائل نیستند

کلاً در غرب حقوق بشر برای کسانی تعریف شده است و رعایت می‌شود که در فضای فرهنگی غربی بگنجند. قضیه کشته شدن آن سیاهپوست در آمریکا، جنایت‌های متعددی که آمریکا در کشورهای مختلف انجام می‌دهد، قتل‌عام‌هایی که آمریکایی‌ها در عراق، سوریه و کشورهای مختلف انجام می‌دهند و اقداماتشان در ویتنام نشان می‌دهد حقوق بشر آمریکایی برای کسانی معنا پیدا می‌کند که در فرهنگ آمریکایی پذیرفته شده باشند.

حسن لاسجردی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در سالگرد حمله موشکی آمریکا از ناو جنگیاش در خلیجفارس به هواپیمای مسافربری ایرباس جمهوری اسلامی ایران در 12 تیر سال 1367 و به شهادت رسیدن تمامی سرنشینان آن پرواز گفت: این حمله در شرایطی اتفاق افتاد که فضای تنش بین ایران و آمریکا بالا بود؛ ناوهای آمریکایی در منطقه حضور داشتند؛ سیاست اجرایی جمهوری اسلامی ایران این بود که اجازه ندهد نیروهای بیگانه به آبهای سرزمینی ما نفوذ کنند و آنها در آبهای ما حضور داشته باشند، آمریکاییها تلاش مضاعفی میکردند که یکجانبهگرایی یا مدیریت آمریکایی را در جهان به اثبات برسانند. لذا چنین جنایتی را مرتکب شدند.

وی تصریح کرد: توجیه نظامیان آمریکا در عدم شناسایی هواپیما به عنوان هواپیمای غیرنظامی دقیق و درست نیست، چون فرمانده ناو وینسنس و کسان دیگری که بعدها درباره این عملیات جنایتکارانه صحبت کردند، بهنوعی پذیرفتند شرایط حاد بود و آمریکاییها تصمیم گرفته بودند ایران را اصطلاحاً گوشمالی بدهند و به کشور ما ضربه بزنند.

این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: هر بهانهای نظیر حمله این هواپیما یا بحث کریدور حرکتی این هواپیما که برخلاف موازین بینالمللی باشد و سایر توجیهات در گفتههای صاحبنظران رد شده است و همگی اعلام کردهاند اینها دستاویزی برای آمریکاییها جهت توجیه این حمله است.

وی در خصوص پیامدهای این حمله خاطرنشان کرد: آمریکاییها تلاش میکردند از این اقدام به نفع خودشان استفاده کنند، ولی خوشبختانه علیهشان شد و موجب شد آمریکاییها مدتها در خلیجفارس محتاطانه حرکت کنند. الان هم در روابط ما با ناوهای آمریکایی آنها الزامات بینالمللی را رعایت و معقول رفتار میکنند. واکنش جمهوری اسلامی ایران به این قضیه و اتخاذ سیاست عقلایی و محکم در برابر نیروهای خارجی در آبهای خلیجفارس سبب شده است آمریکاییها با محاسبات دقیقتری در آبهای خلیجفارس حضور یابند.

لاسجردی پیرامون حقوق بشر آمریکایی گفت: کلاً در غرب حقوق بشر برای کسانی تعریف شده است و رعایت میشود که در فضای فرهنگی غربی بگنجند. قضیه کشته شدن آن سیاهپوست در آمریکا، جنایتهای متعددی که آمریکا در کشورهای مختلف انجام میدهد، قتلعامهایی که آمریکاییها در عراق، سوریه و کشورهای مختلف انجام میدهند و اقداماتشان در ویتنام نشان میدهد حقوق بشر آمریکایی برای کسانی معنا پیدا میکند که در فرهنگ آمریکایی پذیرفته شده باشند. اگر آنها کسی را خودی بدانند حقوق بشر و سایر حقوق ابتدایی را در باره او رعایت خواهند کرد. در غیر اینصورت حقوق بشر و هیچ حق دیگری را برای آنها قائل نخواهند بود.

https://shoma-weekly.ir/0XeYhz