سیاسی

آمار متناقض مخل برنامه ریزی بر اساس واقعیت ها است

لعضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: گاهی اوقات در بدنه خود دولت آمار ارایه شده از سوی یک بخش با بخش دیگر کاملاً متناقض است و این امر سبب می شود مردم دچار سردرگمی و بی اعتمادی شوند.

لعضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: گاهی اوقات در بدنه خود دولت آمار ارایه شده از سوی یک بخش با بخش دیگر کاملاً متناقض است و این امر سبب می شود مردم دچار سردرگمی و بی اعتمادی شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر لاله افتخاری نویسنده و نماینده دوره پیشین مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی پردیس خبر در خصوص نیاز به آمار و اهمیت وجود آن برای برنامه ریزی گفت: برنامه ریزی باید بر اساس واقعیت ها باشد.

وی توضیح داد: یعنی برای داشتن یک برنامه موفق باید بدانیم کجا بوده ایم، کجا هستیم و چه برنامه ای برای آینده داریم و بعد نسبت به برنامه ریزی اقدام کنیم.

افتخاری با اشاره به اینکه برای انجام این کار نیاز به آمار صحیح وموجود کاملاً محسوس است، افزود: آمار دقیق، واقعی، صحیح و مشخص کمک می کند تا تصمیم مسوولین درست و حقیقی باشد.

نماینده دوره پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در ایامی که بنده مسوولیتهایی داشتم تا پیش از ساماندهی و ثبت آماری دقیق از دانشجویان خارج از کشور تصور می شد دانشجویان دوره کارشناسی بیشترین طیف را شامل می شوند.

وی بیان کرد: در صورتی که پس از ثبت آمار مشخص شد که تعداد افراد محصل در مقطع کارشناسی ارشد بسیار بیشتر است و این خود دارای مقهوم بود.

افتخاری تصریح کرد: اگر این آمار به دست نمی آمد معلوم نبود که برنامه ریزی مسوولان کشوری چگونه باید باشد و مشخص نبود برنامه ریزی ها برای ارتقای محصلان دوره کارشناسی باید صورت پذیرد یا تحصیلات تکمیلی، اما این آمار مسیر درست تصمیم گیری را مشخص کرد.

پژوهش گر و نویسنده کشورمان خاطر نشان کرد: متاسفانه با تاکید مکرر بر اینکه تنها مسوول و مرکز مورد اعتماد ارایه آمار، مرکز آمار است مشاهده می شود که مسوولان در رده های های مختلف به خودشان اجازه می دهند که در زمینه های متفاوت مانند ایجاد اشتغال، تورم، بیکاری و مسایل دیگر آماری را ارائه بدهند.

وی گفت: گاهی اوقات در بدنه خود دولت آمار ارایه شده از سوی یک بخش با بخش دیگر کاملاً متناقض است و این امر سبب می شود مردم دچار سردرگمی و بی اعتمادی شوند.

افتخاری افزود: با این تناقضات مسوولان هم سرگردان می شوند که باید بر اساس کدام آمار تصمیم گرفته، آسیب شناسی کرده و برنامه ریزی کنند زیرا مشخص نیست کدام آمار براساس واقعیت ها است.

https://shoma-weekly.ir/ATs4Rz