سیاسی

آمار بیمه ملاک درستی برای نرخ بیکاری نیست

تامین اجتماعی و تعداد افراد بیمه شده استان، هرگز نمی‌تواند ملاک درستی برای نرخ بیکاری باشدمهمتر از رتبه استان در بیکاری، تعداد بیکاران زیاد آن است

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس عنوان کرد: اینکه ما در نرخ بیکاری اول، دوم یا سوم کشور هستیم مهم نیست بلکه مهم این است که بیکار داریم و تعداد بیکاران ما نیز زیاد است. در هر خانواده کرمانشاهی چند جوان تحصیل‌کرده بیکار وجود دارد. کرمانشاه بالاترین نرخ بیکاری را در کشور دارد و دلیل آن نیز فاصله کم نرخ بیکاری در بین استان‌های اول تا سوم است و استان‌هایی هم که در نرخ بیکاری گاهی از ما جلوتر هستند از نظر تعداد بیکاران، نرخ بیکاری کم‌تری دارند و محاسبه نرخ بیکاری در استان‌ها متناسب با جمعیت هر استان سنجیده می‌شود.

مصری ، در گفتگو با «نسیم» افزود: کرمانشاه با جمعیت دو میلیون نفری در مقایسه با استانی چون ایلام که جمعیت پایین‌تری دارد، بیکاران بیشتری را در خود جای داده است و قابل مقایسه با سایر استان‌های نزدیک از نظر نرخ بیکاری نیست. نرخ بیکاری ما در سطح کشور بالاست و همیشه هم اینگونه بوده است اما در تمام دوران سعی شده که با این نرخ‌ها بازی شود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره اظهارات برخی مدیران استان که تعداد بیمه‌شدگان را ملاک ایجاد شغل دانسته‌اند، در خصوص چگونگی محاسبه نرخ بیکاری استان‌ها گفت: به هیچ عنوان تامین اجتماعی ملاک نرخ بیکاری نیست و نمی‌تواند باشد، چون بسیاری از افرادی که حق بیمه می‌پردازند، الزاما مشغول به کار نیستند و فقط برای استفاده از خدمات بیمه‌ای حق بیمه را می‌پردازند. نرخ بیکاری براساس استانداردهای ILO (سازمان جهانی کار) بوده و کسی شاغل محسوب می‌شود که حداقل دو ساعت در هفته را فعالیت کند و اگر این اعداد را هم از آن جدا کنیم، آمار بیکاری در استان بسیار بالا می‌رود. نرخ بیکاری آماری است که مرکز آمار ایران آن را اعلام می‌کند.

https://shoma-weekly.ir/3nnIGK