سیاسی

آمارها نشان از افزایش فاصله طبقاتی دارد

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: با مشاهدات میدانی تغییر محسوسی در زندگی مردمی که قرار بود تحت تأثیر انقلاب اقتصادی روحانی وضعشان دگرگون شود، ایجاد که نشده است بلکه آمارها نشان از افزایش ضریب جینی(فاصله طبقاتی) روبه‌رشدی دارد که همین موضوع تبعات اجتماعی نیز در پی دارد و گسل‌های اجتماعی را عمیق‌تر کرده بر دامنه شکاف طیف‌های اجتماعی می‌افزاید.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: دولت که تمام توان خود را متمرکز بر برجام کرد و اکنون جز پوستینی از آن باقی نمانده و قرار بود دیوار همه تحریم‌ها فرو بریزد نه تنها فرو نریخت بلکه همین عامل به‌هم ریختگی اقتصاد شد و زمام امور را از دست برنامه‌ریزان اقتصادی کشور خارج کرد.

احمدعلی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به عدم تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور اظهار داشت: یک سال از زمان وعده‌های انتخاباتی روحانی گذشت کشور ما فهیم‌ترین مردم دنیا را دارد تفاوت حرف و عمل را به‌خوبی‌ می‌بینند و می‌فهمند و نیاز نیست به آمار و ارقام روی کاغذ بسنده کنیم.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان کرمان اظهار کرد: با مشاهدات میدانی تغییر محسوسی در زندگی مردمی که قرار بود تحت تأثیر انقلاب اقتصادی روحانی وضعشان دگرگون شود، ایجاد که نشده است بلکه آمارها نشان از افزایش ضریب جینی(فاصله طبقاتی) روبه‌رشدی دارد که همین موضوع تبعات اجتماعی نیز در پی دارد و گسل‌های اجتماعی را عمیق‌تر کرده بر دامنه شکاف طیف‌های اجتماعی می‌افزاید.

وی افزود: نه تنها 100 روز از زمان مورد نظر برای تحقق بخشی از وعده‌ها گذشت و هیچ اتفاقی در کشور نیفتاد بلکه این صد روز اکنون کم کم به 365 روز نزدیک می‌شود اما دریغ از تغییری در شاخص‌های اقتصادی، با وجود تیم اقتصادی، فرتوت و کهنسال انتظار معجزه از این تیم انتظاری بس عبث است برای دولتی که عزم تحول داشته باشد 4 سال دولت یازدهم و نزدیک به یک سال دولت دوازدهم زمان کافی بود حتی اگر دولت یازدهم را از دولت دوازدهم نیز سوا کنیم به اندازه عمر دولت دوازدهم به نسبت 4 سال که باید اکنون 20 درصد شعارها تحقق یافته باشد این میزان بسیار کمتر است و کافی است دولتمردان خود کلاهشان را قاضی کنند تا متوجه واقعیاتی شوند.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان کرمان تصریح کرد: در بررسی وعده‌های اقتصادی روحانی به موارد زیادی بر می‌خوریم که نه تنها هرگز لباس واقعیت نپوشیدند بلکه جامعه خلاف آن را مشاهده کرده همچون وعده افزایش دوبرابری صادرات غیرنفتی که تنها 5 درصد رشد داشت نه تنها حجم دوبرابری را تجربه نکرد بلکه بر خلاف وعده روحانی تا قبل از دولت یازدهم واردات کالا از کشور چین به 2/8 دلار در سال 91 بود اما اکنون با رشد 37 درصدی به عدد 2/13 میلیارد دلار در سال 96 رسید و رکورد واردات کالای چینی شکسته شد.

مقدم عنوان داشت: روحانی وعده تکمیل شدن واحدهای مسکن مهر را تا پایان تابستان امسال داد اما به‌عنوان مثال در بازدید اخیر نمایندگان مجلس از شهر پرند بیش از 22 هزار واحد آن فاقد امکانات اولیه زندگی هستند یعنی شعار اتمام تا تابستان امسال خالی از واقعیت است و بی‌سر پناهانی که به امید این خانه‌ها چند سال در انتظارند باید همچنین منتظر بمانند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: طرح کارورزی برای یک میلیون شغل در حد حرف باقی ماند و جامعه عمل نپوشید و مهمترین وعده روحانی تأمین اجتماعی و ریشه‌کنی فقر مطلق بود در حالی که تحلیلگران اقتصادی از افزایش فقر در ایران از 18 به 30 درصد خبر می‌دهند حتی اگر نظر کارشناسی به افزایش فقر اذعان نداشت اگر نگاهی به واقعیات جامعه بیندازیم خود گواه همه چیز هست و نوسانات ارزی و تورمی که به دنبالش آمد بر شمار افرادی که زیر خط فقر قرار دارند، افزود.

این کارشناس سیاسی با اشاره به وعده دیگر روحانی مبنی بر حفظ ثبات قیمت‌ها و آرامش اقتصادی خاطرنشان کرد: این شعار که بیشتر جنبه مزاح و شوخی به خود گرفته و همانند جوک شده است ما نوسانات شدید ارز و قیمت کالاها را در طی دو ماه اخیر به وضوح دیدیم.

زمام امور از دست برنامه‌ریزان اقتصادی کشور خارج شد

قدم عنوان داشت: ارز 3 هزار تومانی پیش از سال تا 8 هزار تومان رشد را تجربه کرد و مؤثر از جو روانی افزایش آن و هم اثرگذاری آن بر صادرات و واردت کالا، بر خلاف اعلام دولت مبنی بر عدم تغییر قیمت‌ها شاهد افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی هستیم به نحوی که به‌عنوان مثال قیمت برنج به‌عنوان کالای اساسی رشد 21

درصدی را به خود دید و گوشت نیز با 16 درصد رشد طی دو ماه اخیر از قافله رشد قیمت‌ها عقب نماند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی عنوان داشت: دولت که تمام توان خود را متمرکز بر برجام کرد و اکنون جز پوستینی از آن باقی نمانده و قرار بود دیوار همه تحریم‌ها فرو بریزد نه تنها فرو نریخت که باید در انتظار وضع تحریم‌های شدیدتر از سوی آمریکا باشیم و همین عامل به‌هم ریختگی اقتصاد شد و زمام امور را از دست برنامه‌ریزان اقتصادی کشور خارج کرد.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان کرمان به وعده بهبود وضعیت رفاهی و افزایش درآمدها که از جانب روحانی مطرح شد، اشاره کرد و گفت: توصیه می‌کنم دولت در ارائه آمار رشد اقتصادی کشور با صداقت بیشتری ورود کند زیرا واقعیت جامعه گواه موضوع دیگری است که نیاز به بیان ندارد سطح جامعه، شاخص‌ رکود، بیکاری و تعداد کارخانه‌های تعطیل شده مؤید نکته دیگری هستند کاش دولت چشم خود را روی واقعیت‌ها بگشاید.

وی بیان کرد: وعده افزایش یارانه دهک‌های پایین نه تنها تحقق نیافت بلکه به نسبت سال 89 آغاز پرداخت یارانه‌ها قیمت‌ها رشد سه برابری را به خود دیده است اما همچنین یارانه همه دهک‌ها همان 45 هزار تومان سابق است.

مقدم اذعان داشت: از وعده ایجاد ۹۰۰ هزار شغل در یک ‌سال که بگذریم روحانی در این بخش نیز نتوانست جامه عمل به وعده خود بپوشاند و همچنان بیکاری معضل گریبانگیر خیل عظیمی از جوانان است و هر شخص به تنهایی در خانواده و فامیل با چندین جوان بیکار مواجه است.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان کرمان با اشاره به آماری که سایت دولت از میزان تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور طی دولت یازدهم ارائه داد، خاطرنشان کرد: به اذعان این سایت وابسته به نهاد ریاست‌جمهوری در دولت یازدهم روحانی تنها توانست کمتر از 20 درصد وعده‌ها را محقق کند حال که شرایط کشور به نسبت گذشته وخیم‌تر شده است تحقق وعده‌ها در هاله‌ای از تردید قرار دارد.

این کارشناس سیاسی افزود: علی ایحال مردم مطالبه‌گر تحقق وعده‌های خود هستند و از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی انتظار دارند مطالبات آنان را در بهبود وضع معیشتی و اجتماعی از روحانی سؤال کنند هر چند که شاید نیاز به طرح سؤال هم نباشد جیب مردم خود بهترین ملاک قضاوت است.

https://shoma-weekly.ir/fS9IiG