سیاسی

آمارها دقیق نیست و مردم حس نمی‌کنند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه مردم کاهش بیکاری را حس نمی کنند، گفت: اگر فرض کنیم که ۴۰۰هزار شغل هم ایجاد شده باشد اما به طور قطع در مقابل, ۴۰ هزار نفر هم بیکار شد‌ه اند.
عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره آمارهای نرخ بیکاری در جامعه گفت: آمارها با واقعیت‌های جامعه متفاوت است. باید وضعیت جامعه به گونه ای باشد که مردم بدون در نظر داشتن آمارها کاهش نرخ بیکاری را لمس کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در واکنش به ایجاد ۴۰۰ هزار شغل در نیمه اول سال جاری گفت:مردم آنچه در جامعه به صورت عینی مشاهده کنند را باور می‌کنند نه آمارهایی که هر روز از زبان مسئولان نقل می شود. حتی اگر مسئولان بیان کنند نرخ بیکاری صفر است، زمانی که خانواده‌ها در اطراف خود جوان بیکار می‌بینند به این نتیجه می‌رسند که بیکاری مطابق آمار نیست.

مصری بیکاری را اصلی ترین مشکل کشور دانست و اظهار کرد:بیکاری عواقبی مانند تأخیر در سن ازدواج، افسردگی از عوامل بیکاری به همراه دارد. در حالت کلی ساختار و شاکله اقتصاد ما به گونه ای است که نمی توانیم به این زودی‌ها از بیکاری رها شویم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نگاه برای ایجاد اشتغال ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیکار فارغ التحصیل مناسب نیست. چرا که نظام دانشگاهی ما مدرک ارائه می‌کند که برای استخدام دولت مناسب است. یعنی فارغ التحصیلان هیچ گونه مهارتی ندارند. یعنی سیستم دانشگاهی مدرکی ارائه نمی کند که نیروی کار بتواند با آن جذب بازار کار شود.

مصری افزود: دولت‌ها باید به این باور برسند که نمی‌توانند اشتغال مستقیم ایجاد کنند.در حال حاضر ۷۰هزار میلیارد تومان مالیات جمع‌آوری و ۷۰ هزار میلیارد تومان نفت و گاز می‌فروشیم که مجموعاً‌۱۴۰ هزار میلیارد تومان می‌‌شود. اما در بودجه سال ۹۳، تنها ۱۴۷ هزار میلیارد تومان هزینه حقوق و دستمزد داریم. یعنی هرچقدر به دست می‌آید برای حقوق کارکنان دولت ، پول آب و برق و... خرج می‌شود که این مسئله نشانه این است که کشور خیلی گران اداره می شود.

وی تاکید کرد: تولید منشأ اشتغال است با این آمارها اشتغال درست نمی‌شود.زمانی که تولید رونق یابد اشتغال ایجاد می‌شود. حتی اگر فرض را بر درست بودن تعداد اشتغال‌های ایجاد شده بگذاریم، باید این را در نظر داشته باشیم که صد‌ها کارخانه به دلیل بدهی‌های بانکی تعطیل شده است. اگر ۴۰۰ هزار شغل ایجاد شده باشد به راحتی می توان گفت بیش از ۴۰ هزار نفر در مقابل آن بیکار شده‌اند.

مصری افزود: هنردر سیاست اشتغال این نیست که شغل ایجاد شود، بلکه باید مشاغل موجود حفظ شود.قطعاً‌ آمار کارگران بیکار شده بیشتر از ۴۰ هزار نفر در سال جاری است. هیچ کدام از آمارهای موجود در کشور متقن نیستند. چرا که منشا اطلاعاتی دقیق ندارند. در حال حاضر بانک اطلاعاتی بیکاران و شاغلان در کشور وجود ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بر اساس آمار گیری خوشه‌ای از چند نقطه، آمارگیری در کشور تهیه می شود و به آن استناد می‌شود. این در حالیست که تا زمانی که بانک اطلاعاتی دقیق نداشته باشیم و تمام بیکاران بالای ۱۷سال در آن ثبت نام نکرده باشند و تمام شاغلان هم مشخص نباشند نمی‌توان به آمارها استناد کرد.

https://shoma-weekly.ir/3apOZX