سیاسی

آل خلیفه دنبال انحراف افکار عمومی از شکست های داعش است

آنها تلاش می کنند که توجهات را از موضوع سرکوب داعش به عنوان صف مقدماتی و عملیاتی جریان تکفیری در منطقه، منحرف کنن و درگیری های پراکنده ای را برای کاهش توان مقاومت در منطقه ایجاد کنند که باید نسبت به این موضوع هم هوشیار بود و در دام جنگ روانی جریانات ارتجاعی منطقه قرار نگرفت.
اشاره: سرکوب های رژیم بحرین علیه شیعیان این کشور وارد فاز جدیدی شده است و در تازه ترین اقدامات، علاوه بر منحل کردن حزب الوفاق به عنوان بزرگترین حزب کشور، تابعیت شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین را نیز لغو کردند. در پی این تحولات، سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس، طی بیانیه ای بی سابقه، به آل خلیفه هشدار داد که ادامه این اقدامات تبعات سنگینی برای آنها به دنبال خواهد داشت. نظر به اهمیت این موضوع، خبرنگار هفته نامه «شما» گفتگویی را با مهدی صولی؛ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفتگویی را ترتیب داده است که مشروح آن در ادامه آمده است.

ارزیابی شما از اتفاقات اخیر بحرین و انحلال حزب الوفاق چیست؟

بر اساس اعلام منابع رسمی در کشور بحرین، فعالیت حزب الوفاق و سپس احزاب قانونی دیگر این کشور منحل و تمام اموال آنها مصادره شد. حکم به تعلیق فعالیت های قانونی و سیاسی حزب الوفاق به عنوان بزرگترین گروه سیاسی اکثریت مردم بحرین اتفاقی است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. طی پنج سال گذشته همواره رهبران، اعضا و طرفداران این حزب که بخش عظیمی از مردم را تشکیل می دهند به جرم اعتراض به سیاست های سرکوب گرایانه حکومت به شدیدترین روش های خشونت آمیز مورد سرکوب قرار گرفته اند. نکته مهم این است که حزب وفاق به عنوان یک حزب قانونی و دارای اکثریت و با حضور مؤثر در پارلمان بحرین از ابتدای شکل گیری اعتراضات در این کشور- که مبنای آن، مطالبه اصلاحات مدنی و سیاسی بوده است- تلاش کرده که در مسیر استیفای حقوق اکثریت مردم از طریق روش های مسالمیت آمیز و قانونی گام بردارد؛ بنابراین انحلال این حزب به عنوان بزرگترین فراکسیون پارمانی بحرین تا پیش از فوریه 2101 نشان می دهد که رژیم بحرین علاقه ای به حل بحران مشروعیت در این کشور ندارد و در حال گسترش دامنه این بحران است. این در حالی است که مطالبات مردم بحرین در چارچوب حتی قوانین فعلی کشور بحرین به عنوان مطالبه اصلی مردم دغدغه اصلی حزب الوفاق است و سیاست های سرکوبگرایانه و استبدادی رژیم حاکم بحرین مغایر با مبانی آشکار انسانی و حتی قواعد حقوق بشری محسوب می شود.

رژیم آل خلیفه چرا بلافاصله دست به لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم؛ رهبر شیعیان بحرین زد و این اقدام چه تبعاتی برای آنها می تواند داشته باشد؟

اقدام علیه شیخ عیسی قاسم، تداوم سیاست سرکوب و اعمال خشونتی است که در بحرین در جریان است. چندی قبل هم حکم سنگینی را علیه شیخ علی سلمان دبیرکل حزب الوفاق صادر کردند و نیز احکام سنگین دیگری بر علیه فعالین مدنی و سیاسی بحرین در حال صدور است. نکته اصلی در مورد شیخ عیسی قاسم، همزمانی این اتفاق با دو رویداد است؛ رویداد اول بیانیه هیئت علمای ارشد عربستان سعودی است که این مجمع، به نوعی منشأ صدور افکار سلفی و وهابی در منطقه محسوب می شود و در کمال تعجب از این اقدمات حمایت کرده و خواستار ادامه سرکوب اکثریت مردم بحرین و سلب تابعیت و تضییع حقوق آنها شده است. همزمانی اقدام علیه مردم بحرین با این مطالبه هیئت علمای ارشد عربستان سعودی، نشان می دهد که دولت بحرین در حال پیگیری سیاست های رژیم ارتجاعی عربستان سعودی است. نکته دوم، همزمانی این اقدام با شکست سنگین نیروهای میدانی افراط گراهای منطقه یعنی داعش در فلوجه است؛ پیشرفت حشد شعبی در عراق و سقوط فلوجه، بزرگترین ضربه ای است که موجب عصبانیت و سردرگمی عجیب سردمداران ارتجاع در منطقه شده است و طبیعتاً برای منحرف کردن اذهان از مقاومت در منطقه، دارند تلاش می کنند تا تحرکاتی را صورت بدهند. نکته ظریفی که اینجا وجود دارد این است که آنها تلاش می کنند که توجهات را از موضوع سرکوب داعش به عنوان صف مقدماتی و عملیاتی جریان تکفیری در منطقه، منحرف کنن و درگیری های پراکنده ای را برای کاهش توان مقاومت در منطقه ایجاد کنند که باید نسبت به این موضوع هم هوشیار بود و در دام جنگ روانی جریانات ارتجاعی منطقه قرار نگرفت.

اقدام سردار سلیمانی در صدور بیانیه شدیداللحن خطاب به سران رژیم بحرین را در راستای چه سیاستی می دانید؟

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مرحله سیاست گذاری، واحد است؛ یعنی ما سیاست های واحدی در قبال تحولات منطقه اتخاذ می کنیم و رویکردهای ما مشخص است اما در حوزه اجرا، بین دستگاه های مختلف نظام تقسیم کار صورت می گیرد که طبیعتاً هر کدام در حوزه وظایف تعریف شده خودشان نسبت به اتفاقات واکنش نشان می دهند و یکسری اقدامات را دنبال می کنند. توطئه ارتجاع منطقه و صهیونیست ها در اینگونه مواقع این است که اتحاد داخلی ما و دستگاه های نظام را بر هم بزنند و ما باید مراقب این موضوع باشیم. اقداماتی که بخش های مختلف اجرایی سیاست خارجی انجام می دهند، با سیاست کلی نظام کاملاً هماهنگ هستند و نسبت به یکدیگر هم پوشانی و هم افزایی دارند.

به نظر شما دست برتر در تحولات آتی منطقه از آن کیست؟

دست برتر داشتن، ریشه در آگاهی مردم دارد؛ نه در هیچ چیز دیگری؛ نه در اکتفا به قدرت نظامی یا واکنش های سریع و مقولاتی از این دست. مردم منطقه نسبت به اتفاقات واقعی و منشأ بحران ها آگاه شده اند؛ اینکه یک حکومتی، رهبر اکثریت آن کشور را به همراه مردم از همه حقوق محروم می کند و و آزادی های سیاسی و مدنی آنها را محدود می کند نشان می دهد که در منطقه چه کسانی به دنبال بحران و جنگ افروزی و تحمیل سیاست های خارج از منطقه به مردم هستند. دست برتر ما در منطقه، همواره این آگاهی مردم بوده است و با این آگاهی، مردم منطقه به حقانیت پیام های ما که از زمان پیروزی انقلاب آنها را فریاد زده ایم پی خواهند برد.

https://shoma-weekly.ir/w5JL5A