بین الملل

آغاز مأموریت «رشید» با تشکر از مرجعیت ادامه رفتار غیرانسانی پلیس ترکیه

آغاز مأموریت «رشید» با تشکر از مرجعیت

عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور جدید عراق پس از برگزاری مراسم ویژه آغاز مأموریت خود وارد کاخ السلام شد. وی در سخنانی از مرجعیت عالی دینی این کشور قدردانی کرد.

مراسم آغاز ریاست‌جمهوری «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور جدید عراق در کاخ السلام برگزار شد.

رشید در سخنانی تصریح کرد که مرحله گذشته، برای همگان مرحله دشواری بود.

وی خاطرنشان کرد: از مرجعیت عالی دینی (آیت‌الله علی سیستانی) تشکر می‌کنم.

رئیس‌جمهوری جدید عراق اظهار داشت: از همه نمایندگان ملت عراق به‌خاطر اعتمادی که به من داشتند، قدردانی می‌کنم.

وی افزود: مأموریت خود را با گرامیداشت یاد شهدای نیروهای مسلح آغاز می‌کنیم.

رشید خاطرنشان کرد: امیدواریم که دولت در اسرع وقت تشکیل شود.

وی ادامه داد: تمام تلاشم را برای حمایت از قانون اساسی و حل مشکلات موجود به‌کار خواهم گرفت.

رشید تصریح کرد: برای برقراری روابط مستحکم با کشورهای همسایه و جامعه بین‌المللی تلاش می‌کنم.

دیدار سفیر آمریکا با السودانی

«آلینا رومانوسکی» سفیر آمریکا در بغداد با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت جدید عراق دیدار کرد.

در این دیدار السودانی بر تمایل عراق برای تحکیم روابط مبتنی بر شراکت راهبردی با آمریکا از طریق تقویت فعالیت در چارچوب توافقنامه چارچوب راهبردی تأکید کرد.

سفیر آمریکا هم مدعی حمایت کشورش از عراق فدرال، امن، باثبات و شکوفا و یکپارچه شد.

ادامه رفتار غیرانسانی پلیس ترکیه
پناهجویان افغان برهنه اخراج شدند

پلیس ترکیه در ادامه بدرفتاری با پناهجویان افغانستان، تعدادی از این افراد را بدون هیچ لباسی از این کشور اخراج کرده است.

مقام‌های یونان اعلام کردند که پلیس ترکیه با برهنه کردن 92 پناهجو از جمله شهروندان افغانستان، آنها را مجبور به عبور از مرز کرده است.

«نوتیس میتاراکیس» وزیر امور مهاجرت یونان با انتشار تصاویر برهنه از پناهجویان در توئیترش نوشت: «رفتار ترکیه با 92 پناهجویی که ما در مرز نجات دادیم، مایه شرمساری تمدن است».

وی افزود: انتظار دارد که ترکیه این حادثه را بررسی و در نهایت از مرزهای خود با اتحادیه اروپا محافظت کند.

به گزارش دویچه وله، پلیس یونان همچنین اعلام کرد شماری از پناهجویان برهنه را پیدا کرده‌اند که به‌وسیله قایق‌های بادی از دریای ایوروس عبور کرده و وارد قلمروی این کشور شده‌اند، این دریا ترکیه را از یونان جدا می‌کند.

به‌‌گفته پلیس یونان، برخی از این افراد به‌طور جدی زخمی بودند.

پیش از این نیز بارها ویدئوهایی از شکنجه پناهجویان توسط پلیس ترکیه منتشر شده بود.

برخی از پناهجویان افغان اخراج‌شده به «طلوع نیوز» گفته بودند: افغان‌ها پس از بازداشت مورد بدرفتاری دولت ترکیه قرار می‌گیرند، در کمپ‌ها با آنها بدرفتاری می‌شود؛ در آنجا به پناهجویان غذای درست نمی‌دهند و امکان درمان برای بیماران وجود ندارد.

معاون رئیس پارلمان لبنان: هیچ‌گونه معاهده بین‌المللی مستقیم با اسرائیل امضا نمی‌کنیم

معاون رئیس پارلمان لبنان با اشاره به اینکه بیروت و تل‌آویو قرار نیست یک معاهده بین‌المللی رسمی با یکدیگر امضا کنند تأکید کرد که میزان منابع انرژی موجود در میدان قانا تقریباً برابر با میدان کاریش است.

«الیاس بوصعب» معاون رئیس پارلمان لبنان در جریان یک مصاحبه به بررسی آخرین تحولات مربوط به پرونده توافق مرزبندی لبنان و فلسطین اشغالی پرداخت.

وی در گفتگو با شبکه الحره درباره زمان و سازوکار انجام توافق مذکور اعلام کرد که «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکایی در پرونده مرزبندی از وضعیت لبنان آگاه است و می‌داند که این کشور قادر به انعقاد معاهده بین‌المللی رسمی و مستقیم با اسرائیل نیست؛ چرا که این رژیم دشمن لبنان محسوب می‌شود. هوکشتاین این مسئله را مدنظر قرار داده بر این اساس راهکاری خلاقانه پیدا کرد. لبنان نقاط مورد نظر خود درباره مرزهای دریایی را تعیین کرده است که توافق بر اساس آن انجام می‌شود و ایالات متحده این نقاط را در نامه‌ای که برای لبنان و اسرائیل فرستاده بود، درج کرده بود، بنابراین لبنان در پیامی مکتوب به مضمون این نامه پاسخ خواهد داد و اسرائیل هم همین کار را می‌کند.

الیاس بوصعب ادامه داد: ارسال پیام‌های مکتوب بیروت و تل‌آویو ممکن است در 26 یا 27 اکتبر جاری تحت نظارت سازمان ملل متحد در منطقه رأس‌الناقوره صورت بگیرد. در مورد طرف لبنانی که قرار است این نامه را امضا کند، آقای «میشل عون» رئیس جمهور کشور تصمیم‌گیرنده است و او تیمی را به این منظور به الناقوره خواهد فرستاد.

وی درباره محتوای گفتگوی تلفنی «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا با میشل عون اظهار داشت: این یک تماس مهم و طولانی بود که طی آن رئیس جمهور آمریکا به مرحله بعدی توافق اشاره کرده قول داد که طرف آمریکایی اطمینان حاصل خواهد کرد که طرف اسرائیلی به توافق مرزبندی با لبنان احترام بگذارد و بعد از آن توافق مذکور افق‌های جدیدی از سرمایه‌گذاری خارجی به‌روی لبنان باز می‌کند که فرصت‌های شغلی بسیاری در اختیار لبنانی‌ها خواهد گذاشت.

اطلاعات نشان می‌دهد که هیئت لبنانی در این منطقه در یک اتاق دیگر یک سند جداگانه از توافق مذکور را امضا می‌کند و آن را تحویل فرستاده آمریکایی می‌دهد و طرف صهیونیستی نیز به همین شکل عمل خواهد کرد، بر این اساس همان‌طور که طرف لبنانی پیشتر تأکید کرده بود هیچ‌گونه دیدار مستقیمی میان هیئت‌های لبنانی و اسرائیلی صورت نخواهد گرفت، این درحالی است که صهیونیست‌ها تلاش زیادی برای دیدار با هیئت لبنانی و امضای مستقیم توافقنامه مرزبندی انجام داده بودند تا از این امر به‌عنوان تبلیغات انتخاباتی برای خود استفاده کنند.

اسرائیل درصدد ایجاد کمربند ناامنی پیرامون ایران

آذربایجان مسئول هرگونه اقدامات احتمالی است که در منطقه رخ بدهد

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: دولت آذربایجان با قرار دادن پایگاه در اختیار رژیم صهیونیستی رابطه خود با ایران را تحت تاثیر قرار داده و در همراهی با این رژیم به نوعی در ایجاد ناامنی در مرزهای ایران مشارکت دارد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا، در تحلیل خبر ساخت کمپ برای پناهجویان یهودی آواره ناشی از جنگ اوکراین در جمهوری آذربایجان و در پاسخ به این سوال که هدف اسرائیل از ساخت این کمپ چیست، گفت: رژیم صهیونیستی درصدد ایجاد کمربند ناامنی پیرامون ایران است و از سال‌های گذشته در اقلیم کردستان پایگاه‌هایی برای آموزش تجزیه‌طلبان احداث کرده و حدود ۵۰ پایگاه در دهوک، اربیل و سلیمانیه برای این گروهک‌ها با نظارت آمریکا احداث شده و افسران موساد آنجا فعالیت می‌کنند.پایگاه‌هایی که اسرائیل برای تجزیه‌طلبان ایجاد کرده صرفا برای ایجاد ناامنی در مرزهای شمال غرب ایران است.نفوذ رژیم صهیونیستیدر کشورهایی مانند بحرین و امارات هم وجود دارد و در این کشورها پایگاه‌هایی وجود دارد و فعالیت‌ها با هدف ایجاد شکاف میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین تربیت جاسوس صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اسرائیل در طول‌ سال‌های اخیر با دولت آذربایجان رابطه تعریف شده‌ای برقرار کرده و با تاسیس پایگاه‌های متعدد درصدد نفوذ به مرزهای ایران است و همچنین می‌خواهد رابطه تهران و باکو را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین به نظر می‌رسدامروز حلقه زنجیره ناامنی که رژیم صهیونیستی در نظر داشته، با نفوذدر آذربایجان و حالا با ایجاد کمپ پناهجویان برای یهودی‌ها و تقویت پایگاه‌های این رژیم در آسیای میانه تکمیل شده است. همچنین دولت آذربایجان با قرار دادن پایگاه در اختیار رژیم صهیونیستی رابطه خود با ایران را تحت تاثیر قرار داده و در همراهی با این رژیم به نوعی در ایجاد ناامنی در مرزهای شمال ایران مشارکت دارد.

وی تاکید کرد: آذربایجان مسئول هرگونه اقدامات احتمالی است که در آینده در این منطقه رخ بدهد. جمهوری اسلامی ایران باید به شدت نسبت به تحرکات مشترک اسرائیل و آذربایجان حساس باشد و واکنشنشان دهد. در همین راستا لازم است کمیته مشترک امنیتی میان تهران و باکو تشکیل شود هرچند که آذربایجان و ترکیه هدف‌شان این است که با کمک رژیم صهیونیستی به نوعی ارتباط زمینی ایران با کشورهای آسیای میانه را قطع کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آذربایجان کشوری است که به آمریکا و غرب تکیه دارد و به عنوان حیاط خلوت ترکیه تلقی می‌شود و ترکیه هم به شدت در این کشور فعال است و آذربایجان را حوزه نفوذ خود تلقی می‌کند.

وی تصریح کرد: در صورتی که هم‌راستایی باکو و تل‌آویو برای ناامن کردن ایران محرز شود، اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

https://shoma-weekly.ir/cIX6j2