بین الملل

آغاز جنگ سرد جدید!

ماجرای دخالت آشکار غربی ها در لیبی که با تفسیری خودساخته از قطعنامه ۱۹۷۳ انجام شد، باعث شده است که روسیه و چین نسبت به نیات ناتو بدبین شده و در ماجرای سوریه موضعی قاطع اتخاذ کنند.


سیاست یکجانبه کشورهای غربی علیه مردم خاورمیانه که با هدف تسلط بر منطقه انجام می‌شود، روسیه، چین و سایر قدرت‌های جهانی را به این یقین رسانده است که برای خواسته‌های غربی‌ها انتهایی وجود ندارد. ماجرای دخالت آشکار در لیبی که با تفسیری خودساخته از قطعنامه ۱۹۷۳ انجام شد، باعث شده است که روسیه و چین نسبت به نیات ناتو بدبین شده و در ماجرای سوریه موضعی قاطع اتخاذ کنند.
شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی به موضوع مخالفت روسیه با قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه سوریه پرداخت و گفت که اگر توافقی برای صدور قطعنامه حاصل نشود، به دوران جنگ سرد باز خواهیم گشت. این شورا تاکید کرد که احتمال رسیدن به توافق در این زمینه بسیار اندک است.
 «جهاد المقدسی» سخنگوی وزارت خارجه سوریه در این باره گفت: روسیه در مورد حل بحران کشورش نه طرفدار دولت سوریه است و نه از گروه اپوزیسیون حمایت می‌کند. بلکه موضع روسیه این است که بحران این کشور از طریق مذاکره حل گردد، زیرا که کشورهای مخالف دولت سوریه درصدد بحران آفرینی در این کشور هستند تا دولت و ملت آن را هر چه بیشتر منزوی کنند و هرگونه گفتگو و مذاکره را برای حل این بحران مانع می‌شوند.  سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه گفت: روس‌ها در مورد سوریه نقش داوری را بازی می‌کنند و در این راستا دو هدف را در پیش گرفته‌اند؛
۱- مانع بین المللی شدن موضوع این کشور گردند.
۲- گروه مخالف را نیز وادار کنند که با این موضوع با درایت بر خورد کند.
 «ویتالی چورکین» سفیر روسیه در سازمان ملل متحد نیز گفت: اجرای پیشنویس قطعنامه اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا در مورد سوریه که در شورای امنیت سازمان ملل منتشر شده است از سوی روسیه قابل قبول نیست، اما روسیه حاضر است که در این مورد همکاری کند.
گفتنی است که شورای امنیت سازمان ملل نیز در مورد پرونده سوریه و برخورد با آن شاهد اختلافات و چالش‌های بسیاری بین اعضای این سازمان است. تا آنجا که روسیه و چین سعی دارند که مانع اجرای هرگونه اقدامی شوند که مردم و دولت سوریه را مورد هدف قرار داده‌اند.
در همین حال یک روزنامه چینی نیز با اشاره به اقدام چین در وتو قطعنامه پیشنهادی آمریکا و کشورهای غربی علیه سوریه اعلام کرد که دنیا باید عادت کند که چین دیگر عضو همیشه موافق شورای امنیت نیست.   «روزنامه خلق» چین در مطلبی، از اقدام پکن در شورای امنیت و وتو پیش‌نویس قطعنامه غربی-عربی علیه سوریه که با مخالفت روسیه نیز روبه‌رو شد، دفاع کرد و آن را کار درستی توصیف کرد.  همین روزنامه در چاپ خارجی خود که سخنگوی حزب کمونیست حاکم بر چین به شمار می‌رود، تاکید کرد که چین در این اقدام خود درست رفتار کرد و مسیر درست بحران سوریه را همین می‌داند.  این روزنامه چینی به نقل از یک کار‌شناس چینی با اشاره به مخالفت‌هایی که با چین شد گفت: چین باید در مقابل فریادهای اعتراض بین‌المللی که به دلیل این وتو، به آن می‌شود، مقاوم باشد و مقاومت کند.  در همین راستا 'بوریس دولگوف' تحلیلگر روسی نیز گفت: اگر روسیه از موضع خود در مورد سوریه چشم پوشی کند به هیبت خود لطمه وارد کرده است. وی گفت: هم اکنون یک بازی ناجوانمردانه علیه این کشور در جریان است. زیرا که تحریم ها علیه این کشور یک طرفه بوده و بدون مشورت با روسیه انجام گرفته است، ولی ما این رویکرد را نمی پذیریم، اما مخالفت های علنی مجدد ازسوی چین و روسیه با این رویکرد ناجوانمردانه یاد شده علیه سوریه باز هم شدت بیشتری گرفت و ایده جنگ سرد را بیش از پیش تقویت کرد.

https://shoma-weekly.ir/6PySlI