بین الملل

آغاز تردیدها درباره آینده صلح در افغانستان

اخیرا حکومت پاکستان پس از سفر حامد کرزای به اسلام آباد هفت زندانی گروه طالبان را از بند رها کرد. با آزادی این افراد تعداد کل زندانیان که حکومت پاکستان اقدام به رهایی آنها کرده است به ۳۳ نفر می‌رسد.

امیر صابری- سرانجام پس ازسالها تلاش، حکومت افغانستان به مدینه فاضله صلح دست یافت. آزادی ملا عبدالغنی برادر، همان کلیدی بود که به باور حکومت افغانستان میتواند مدینه فاضله صلح را به وجود بیاورد. ملا برادر پس از چندسال زندان با هزینه و کمک مستقیم حکومت افغانستان آزاد شد. آزادی ملا برادر خواستهای بود که حکومت افغانستان چندسال برای آن هزینه کرد و همچنان رهایی ملا برادر، امتیازی بود که حکومت پاکستان از افغانستان گرفت.

اخیرا حکومت پاکستان پس از سفر حامد کرزای به اسلام آباد هفت زندانی گروه طالبان را از بند رها کرد. با آزادی این افراد تعداد کل زندانیان که حکومت پاکستان اقدام به رهایی آنها کرده است به ۳۳ نفر میرسد.

حکومت افغانستان که تاکنون تلاش های بی نتیجه ای برای آشتی با افرادی که در صف طالبان میجنگند داشته حالا میخواهد با رهایی افراد مهم طالبان از زندانهای پاکستان، طالبان را وادار به سهمگیری در مذاکرات رو در رو کند.

 

   ملا عبدالغنی برادر کیست؟

ملا عبدالغنی برادر چهل و پنج سال دارد و یکی از چهار نفری است که در سال ۱۹۹۴ گروه طالبان به رهبری ملا عمر را تاسیس کردند.

پیروان گروه طالبان از ملا برادر به عنوان یکی از مغزهای متفکر این گروه  یاد میکنند او در مدارس پاکستان مسائل دینی خوانده و مدتی در گروه طالبان  جنگیده است. نقش وی به گونهای بود که از وی به عنوان فرد شماره 2 طالبان یاد میشد و در شورای مرکزی این گروه معروف به «شورای کویته» عضویت داشت.

ملا برادر از فرماندهان مورد اعتماد رهبر گروه  طالبان شناخته میشد که در سال ۲۰۱۰، در شهر کراچی در جنوب پاکستان بازداشت و روانه زندان شد. نام او در فهرست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد است که حق مسافرت و استفاده از خدمات بانکی را ندارد.

 

   علت آزادی مرد شماره دو طالبان

طالبان نیز همواره آزادی رهبران خود را از زندانهای پاکستان مطالبه میکند و در مواردی آن را پیششرط مذاکره با کابل قرار داده است. آمریکا نیز علاقهمند است تا پیش از خروج نیروهای غربی از افغانستان تا پایان سال 2014، کابل به پیمان صلح با طالبان دست یابد. اما واشنگتن با آزادی برادر موافق نبود، زیرا واشنگتن از آن نگران است که وی بار دیگر به جنگ با نیروهای افغان بازگردد. مقامات امنیتی و اطلاعاتی پاکستان میگویند که برادر تحت تدابیر شدید امنیتی در پاکستان خواهد ماند. به گفته آنان، برادر میتواند با هر کس که خواست، دیدار کند، اما معلوم نیست وی در کجا اسکان داده شده است.

با فرض این که ملا برادر از چهرههای میانهروی است که حاضر به گفتگو با افغان هاست، پرسش اصلی این است که آیا ملا برادر میتواند در تأمین صلح و ترک جنگ عده بزرگی از افراد این گروه عملاً نقشی را ایفا کند؟ هرچند که هنوز باید مردد بود که ملا برادر چهره میانهرو و علاقهمند گفتگو و صلح است؛ اما بدون شک ملا برادر، نه آنی است که حکومت افغانستان از او انتظار دارد.

 

   آینده ملا برادر چه می شود؟

بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی افغانستان بر این باورند که «ملا برادر» به دلیل اسارت طولانی مدت نزد پاکستان، دیگر نمیتواند نقشی اساسی در پیشبرد روند صلح افغانستان داشته باشد.

مسئله مشکلات عصبی و جسمی ملا برادر یکی از مسائل جدی دیگری است که نمیتوان آن را نادیده گرفت. همچنان بحث این که با ملا برادر پس از آزادی چه خواهد شد، نیز مهم است. آیا ملا برادر در پاکستان خواهد ماند یا به افغانستان تحویل داده میشود، یا این که به کشور ثالثی فرستاده خواهد شد. این نمیتواند بیربط با کارآیی و عملکرد بعدی ملا برادر باشد.


https://shoma-weekly.ir/0DCI6C