بین الملل

آشوب در پایتخت‌های اروپا ناشی از چیست؟

اروپا پس از مواجه با یک بحران بزرگ اقتصادی که زمینه فعال شدن جنبش های معترض اجتماعی و مردمی را فراهم کرد، امروز با یک بحران اجتماعی روبه رو شده است که هر لحظه بر دامنه آن افزوده می شود و مقامات این کشورها را به ترس و واهمه انداخته است. تشابه اتفاقات صورت گرفته اگرچه می تواند پلیس کشورهای مختلف را به یک جمع بندی واحد برساند اما از طرفی هم هدف از این گونه ایجاد ناآرامی ها را در سطح وسیع پایتخت‌های اروپایی به این نظر نزدیک می کند که این مسئله نیز به نوعی یک اعتراض جمعی به دولت های اروپایی است؛ اعتراضی به وسعت اروپا.
شما – گروه بین الملل: این روزها پایتخت های آرام اروپا ناآرام شده است. یک روز در لندن در انظار عمومی یک اتفاق غیرمعقول می افتد و یک سرباز انگلیسی با ضربات چاقو در یکی از خیابانهای اصلی منطقه «وولویچ» در جنوب شرق لندن به قتل می رسد. دیوید کامرون که در سفر خارجی به سر میبرد، با این اتفاق مجبور به بازگشت به کشورش شده و آن را «مشمئزکننده و شوکآور» توصیف میکند.

سه روز پس از انگلیس نوبت به فرانسه می رسد؛ یک صحنه شبیه به لندن این بار در نزدیکی پاریس اتفاق می افتد. مرد جوانی با ضربات چاقو یک سرباز را زخمی کرده و به راحتی فرار می کند. این در حالی است که پاریس پس از اشغال مالی، طرح امنیتی را در سطح شهر اجرا می کند که طبق آن نیروهای پلیس در قالب گروه های سه نفره یا شش نفره در سطح شهر تردد می کنند اما با این وجود پس از ضرب و جرح این پلیس فرانسوی نه نیروی پلیسی در آنجا بوده که ضارب را دنبال کند و نه گشتی که جلوی این صحنه را بگیرد.

سوئد سومین پایتخت اروپا بود. خشونتها در پایتخت سوئد بعد از کشته شدن یک پیرمرد به دست مأموران پلیس اتفاق افتاد که اعتراضات مردم را در پی داشت. اعتراضاتی که به روز چهارم هم کشیده شد و چندین خودرو به آتش کشیده و شیشههای زیادی درهم شکسته شد.

سوییس همیشه آرام در حلقه ناآرامی ها

اما سوییس، کشور همیشه آرام اروپا هم از این آشوب ها در امان نماند. بزرگترین جشن خیابانی در سوییس امسال با درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان پایان یافت. در جریان این درگیریها 20 مأمور پلیس زخمی و بیش از 60 تن بازداشت شدند. پلیس سوئیس به سوی آناراشیستهای «نقابدار» که در جریان این مراسم غیررسمی جنجال و آشوب به پا کردند گاز اشکآور شلیک کرده و از آب پرفشار استفاده کرد. مراسم پایکوبی «آزادانه برقص» که بزرگترین جشن خیابانی در سوئیس در 20 سال گذشته محسوب میشود، امسال با درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان پایان یافت. این درگیریها زمانی صورت گرفت که دهها تن از اعضای گروه نقابداران تلاش کردند تا از موانع ساختمان پارلمان عبور کنند.

تظاهراتکنندگان که پارچه نوشته هایی با مضمون مبارزه برای آزادی در دست داشتند و شعارهایی علیه سرمایهداری  و خشونت پلیس سر می دادند تلاش کردند موانع موقتی را که برای محافظت از ساختمان مجلس برپا شده بود، درهم بشکنند. پلیس نیز با شلیک گاز اشک آور و استفاده از جریان آب فشار قوی تلاش کرد جمعیت را پراکنده کند. برخی از معترضان با خودداری از عقب نشینی به سوی مأموران پلیس و خودروی آب پاش فشار قوی، مواد آتش زا پرتاب کردند.

بر اساس برخی گزارش ها در درگیری میان پلیس و معترضان، 21 تن از  نیروهای امنیتی سوییس نیز زخمی شدند. تظاهرکنندگان همچنین علاوه بر پاشیدن رنگ روی دیوار بانکها، فروشگاه ها و ساختمان های دولتی، پنجرههای این ساختمان ها را شکستند. درگیری در ساعت های نخستین روز یکشنبه در جریان یک رژه بدون مجوز در شهر قدیمی برن رخ داد.

به هر روی اروپا پس از مواجه با یک بحران بزرگ اقتصادی که زمینه فعال شدن جنبش های معترض اجتماعی و مردمی را فراهم کرد، امروز با یک بحران اجتماعی روبه رو شده است که هر لحظه بر دامنه آن افزوده می شود و مقامات این کشورها را به ترس و واهمه انداخته است. تشابه اتفاقات صورت گرفته اگرچه می تواند پلیس کشورهای مختلف را به یک جمع بندی واحد برساند اما از طرفی هم هدف از این گونه ایجاد ناآرامی ها را در سطح وسیع پایتختهای اروپایی به این نظر نزدیک می کند که این مسئله نیز به نوعی یک اعتراض جمعی به دولت های اروپایی است؛ اعتراضی به وسعت اروپا.

https://shoma-weekly.ir/nxLAxE