بین الملل

آسمان روابط نظامی مسکو – آنکارا تیره شد

اگر ادعا شود که قطع همکاری نظامی دوجانبه بیشتر اقدامی نمادین از سوی روسیه بوده است، به واقعیت نزدیک‌تر خواهد بود. ارزش مالی همکاری‌های نظامی دو طرف، برای روسیه در سال‌های دهه 1990 و پس از آن، گرچه تا حدی قابل توجه بوده است؛ اما پس از قدرت‌گرفتن صنایع تسلیحاتی ترکیه در یک دهه گذشته و کاهش شدید واردات آن از روسیه از یک طرف و محدودماندن جایگاه روسیه در بازار تسلیحاتی ترکیه از طرف دیگر، ارزش مادی این مبادلات را چشمگیر نساخته است.
امین پرتو- همکاری نظامی میان ترکیه و روسیه تنها اندک زمانی پس از فروپاشی شوروی آغاز شد. ترکیه درخصوص برخی اقلام نظامی ساخت روسیه که امکان به کارگیری آنها در سازمان تسلیحاتی این کشور وجود داشت، مشتاق بود. تسلیحات روسی به سبب قیمت ارزان و سهولت در بهکارگیری، مورد توجه نیروهای مسلح ترکیه قرار گرفت. علاوه بر آن، این تسلیحات قابلیت انطباق با دیگر تسلیحات سازمان رزم نیروهای مسلح ترکیه را دارا بود.ترکیه که 300 فروند نفربر زرهی بی تی آر 60 پی. بی دست دوم را پس از خاتمه جنگ سرد و از باقی مانده زرادخانه آلمان شرقی دریافت کرده بود، 23 فروند دیگر از این نفربرها را نیز در ابتدای دهه 1990 به روسیه سفارش داد و آن را به خدمت پلیس خود در آورد. تعداد 214 فروند نفربر زرهی روسی بی تی آر 80 نیز هم اکنون در خدمت ارتش ترکیه است. ترکیه در ادامه، 80 فروند موشکانداز ضد تانک کورنت را به همراه 800 فروند تیر موشک آن در سال 2008 از روسیه خریداری کرد. این کشور، خرید 72 موشکانداز دیگر را نیز تحت بررسی دارد که البته تحقق آن با اما و اگرهایی مواجه شده است. در کنار اینها، ترکیه 70 فروند موشکانداز ضدتانک کونکورس را به همراه تعداد نامعلومی از موشکهای آن از روسیه خریداری کرده است. تعداد 40 فروند موشکانداز دستی و قابل حمل ضدهوایی سام-18 نیز، از دیگر خریدهای نظامی ترکیه از روسیه بوده است. همچنین، قرارداد دیگری که ترکیه برای تجهیز نیروهای مسلح خود منعقد ساخت، سفارش هلی کوپتر میل-17 بود که تحویل آن از دهه 1990 آغاز شد و هماکنون 19 فروند آن در خدمت ارتش و 18 فروند در اختیار ژاندارمری این کشور است. ترکیه تعداد بیشتری از هلی­ کوپترهای میل-17 را هم برای بهرهبرداری امدادی، آتشنشانی و جنگلبانی به خدمت گرفته است. بخش دیگری از خریدهای تسلیحاتی ترکیه از روسیه، به خرید تسلیحات انفرادی شامل تفنگهای هجومی از خانواده کلاشنیکف شامل AK-47 AKM و AKMS، تفنگ تک تیرانداز دراگونوف، مسلسل پی کا و سلاح آر پی جی-7 مربوط میباشد که بهصورت گسترده تحویل نیروهای ارتش و ژاندارمری ترکیه شده است. ترکیه در صنایع دفاعی خود به کپیبرداری از برخی محصولات روسی نیز پرداخته است. راکت اندازهای 10 میلیمتری ساخت روسیه (که ترکیه احتمالا به واسطه کشورهای دیگر خریداری کرده است) پایه ساخت بسیاری از محصولات مشابه در این کشور قرار گرفت.

پروژههای ازدسترفته

در این میان برخی فروشهای تسلیحاتی هم وجود داشت که محل امیدواری و مطلوب روسیه بود؛ اما در رسیدن به توافق با ترکیه ناکام ماند. یکی از آنها را میتوان برنامه فروش هلیکوپتر تهاجمی به ترکیه دانست. ترکیه قصد جایگزینی یک هلی کوپتر تهاجمی پیشرفته به جای
هلی کوپترهای قدیمی کبرای خود را داشت و پیشنهاد روسیه هلی کوپتر تهاجمی کاموف 52 بود که با آوونیک اسرائیلی مجهز می
شد. ترکیه اشتیاق فراوانی به این محصول روسی نشان میداد؛ زیرا در عین قیمت ارزان، قابلیت انطباق خوبی را با سیستمهای ناتو دارا بود و در عین حال، بسیار توانمند برآورد میشد. اما از سوی دیگر، قصد ترکیه تولید هلی کوپتر جدید در خاک خود بود و ازاین رو با ایتالیا برای تولید یک محصول مشترک به توافق رسید. برنامه تولید تحت لیسانس تانکهای تی-80 و تی-90 در ترکیه هم به نتیجه نرسید؛ چراکه ترکیه با همکاری کره جنوبی که تانک پنتر را طراحی کرده بود، تانک بومی خود را طراحی کرده و به آستانه تولید رساند. پروژه مشابهی برای تولید انبوه و تحت لیسانس نفربرهای زرهی
بی تی آر 80 و 90 هم از سوی روسیه پیشنهاد شد که باز هم مورد توافق قرار نگرفت و در عوض، ترکیه انبوهی از مدل
های نفربر زرهی ساخت خود را توسعه داده و البته با موفقیت به کشورهایی همچون مالزی، جمهوری آذربایجان، گرجستان، تونس، امارات متحده عربی، بوسنی، پاکستان و برخی کشورهای دیگر صادر کرد. روسیه امیدوار بود سیستم دفاع موشکی اس-400 که بر پایه اس-300 توسعه یافته است را بهعنوان سلاح اصلی برنامه دفاع موشکی ترکیه به این کشور بفروشد. با آنکه اس-400 رقبای بسیار نیرومندی مانند پاتریوت آمریکایی، آستر اروپایی و آروی اسرائیلی را در مقابل داشت؛ اما در پایان، ترکیه با انتخاب یک محصول چینی تعجب همگان را برانگیخت. با وجود این و در ادامه، ترکیه از خرید محصول چینی هم صرف نظر کرده و دوباره تمایل خود را به اس-400 روسی ابراز داشت. حال، مسئله مهم در این میان، تیرگی شدید روابط مسکو و آنکارا به سبب بحران سوریه است که افق هرگونه دستیابی به همکاری تسلیحاتی را در آینده روابط این کشورها دشوار ساخته است.

امیدهای از دست رفته به آینده

تا پیش از ماجرای ساقطشدن جنگنده سوخو-24 روسی، گمان میرفت که روسیه همچنان میتواند به آینده خود در بازار تسلیحاتی ترکیه امیدوار باشد. به علاوه، مسائل مربوط به مذاکرات دوجانبه برای صادرات گاز روسیه به ترکیه نیز این امیدواری را بیشتر میکرد. گرچه از شروع مداخله نظامی روسیه در سوریه، برخی هشدارها نسبت به نقض حریم هوایی ترکیه از سوی آنکارا به مسکو داده میشد؛ اما گمان بر این بود که با توجه به برخی هماهنگیهای صورتگرفته میان نیروهای هوایی آمریکا و روسیه، برخوردهایی از این دست پیش نیاید. اما پوتین، رئیسجمهور فدراسیون روسیه، به روشنی از این سخن گفته است که ماجرای سرنگونی جنگنده روسی، «پیامدهای جدی بر روابط روسیه و ترکیه برجای خواهد گذاشت.» آیا روسیه به میزان بیشتری از این قطع روابط نظامی متضرر خواهد شد؟ به نظر میرسد که چنین نباشد. اگر ادعا شود که قطع همکاری نظامی دوجانبه بیشتر اقدامی نمادین از سوی روسیه بوده است، به واقعیت نزدیکتر خواهد بود. ارزش مالی همکاریهای نظامی دو طرف، برای روسیه در سالهای دهه 1990 و پس از آن، گرچه تا حدی قابل توجه بوده است؛ اما پس از قدرتگرفتن صنایع تسلیحاتی ترکیه در یک دهه گذشته و کاهش شدید واردات آن از روسیه از یک طرف و محدودماندن جایگاه روسیه در بازار تسلیحاتی ترکیه از طرف دیگر، ارزش مادی این مبادلات را چشمگیر نساخته است. به نظر میرسد که اهمیت حوزه نظامی در مناسبات مسکو- آنکارا بسیار کمتر از حوزههایی مانند انرژی، جهانگردی و صادرات صنعتی و کشاورزی است. با وجود این، قطع همکاریها در امور نظامی، اگرچه نمادین، تاثیر محسوس خود را در روابط خارجی دو کشور برجای خواهد گذاشت.

https://shoma-weekly.ir/jdJTG7