بین الملل

آزار مهاجرین توسط «فرشته اروپا»

ماه‌هاست که مسئله مهاجرینی که از طریق دریای مدیترانه به اروپا می‌روند تا خانواده خودشان را از شر تروریست‌ها در امان نگه دارند، به معضل شماره یک اروپا تبدیل شده است.
مهدی خانعلیزاده- روزهایی که سران کشورهای اروپایی در سالنهای شیک جمع میشدند و برای تأمین مالی و پشتیبانی تروریستها در سوریه از یکدیگر سبقت میگرفتند، هیچکدام از سران کشورهای قاره سبز فکر نمیکردند که تبعات این اقدام غیرعقلانی بهزودی به سمت خودشان بازگردد. حالا ماههاست که مسئله مهاجرینی که از طریق دریای مدیترانه به اروپا میروند تا خانواده خودشان را از شر تروریستها در امان نگه دارند، به معضل شماره یک اروپا تبدیل شده است.

همین یک ماه پیش بود که آنگلا مرکل به دلیل پذیرش پناهجویان سوری به عنوان فرد سال از سوی رسانههای غربی انتخاب شد. نشریه تایم آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان را به عنوان چهره سال 2015 انتخاب کرد. پایگاه اینترنتی نشریه تایم در توضیح علت انتخاب مرکل بهعنوان چهره سال آورده بود: «صدراعظم آلمان که با رهبری خود توانسته اروپایی آزاد و بدون مرز را در مقابله با بحران پناهجویان حفظ کرده و ارتقا بخشد، چهره سال تایم در سال 2015 است.»

حالا چند روز از این انتخاب گذشته و بهتر میتوان وضعیت واقعی پناهجویان را در اروپا دید.

مجارستان

دولت مجارستان نخستین کشور اتحادیه اروپا بود که برای مواجهه با سیل مهاجر به این کشور، مرزهایش را با سیم خاردار مسدود کرد. ویکتور اوربان، نخستوزیر این کشور همچنین قانون اساسی مجارستان را جهت کنترل هرچه بیشتر رسانهها ترمیم نمود.

لهستان

دولت جدید لهستان هم با تغییر قانون اساسی راه مجارستان را دنبال میکند و به دنبال ممنوعیت ورود هرگونه مهاجر به خاک این کشور است.

دانمارک

پارلمان دانمارک نیز اعلام کرده بود لایحهای را درخصوص مصادره داراییهای پناهجویان در سال جاری به رأی خواهد گذاشت.

آلمان

پلیس آلمان اعلام کرد دو مرد پاکستانی و یک مرد سوری در حمله گروهی از افراد ناشناس در کلن، مجروح شدند. در آلمان شایعه شده که پناهجویان خارجی عامل آزار زنان بودهاند. گروههای تندرو از جمله پگیدا از این فرصت برای اعتراض به سیاست مهاجرپذیری دولت آلمان استفاده میکنند.

سوئیس

شبکه تلویزیونی اس آر اف (SRF) سوئیس در یکی از برنامههای خود اعلام کرده از چندین سال پیش پناهجویانی که به این کشور میرسند موظفاند داراییهای خود تا سقف ۱۰۰۰ فرانک سوئیس را نزد خود نگه داشته و مابقی را به مقامهای گمرک تحویل دهند.

دبیرخانه مهاجرت سوئیس در واکنش به انتقادات توضیح داده که داراییهای دریافتی صرف هزینه نگهداری پناهجویان در داخل این کشور میشود. از سوی دیگر پناهجویانی که موفق به کسب پناهندگی شده و در این کشور بمانند، باید به مدت ۱۰ سال، ۱۰ درصد درآمد خود را بابت هزینه زندگی در این کشور پرداخت کنند.

فرانسه

شاید تندترین برخورد با مسئله مهاجرت در اروپا را باید در فرانسه جستجو کرد. مجله فرانسوی «شارلی ابدو» در کاریکاتوری جدید، شخصی بالغ را به نمایش درآورده که برای زنان مزاحمت ایجاد میکند و در شرح کاریکاتور، ادعا شده است که اگر آیلان نمیمرد، چندی بعد در آلمان بود و مزاحم زنان میشد. ایلان کردی، پسر بچه سوری که در سال ۲۰۱۵ در دریای مدیترانه غرق شد. وی یکی از آوارههای جنگ داخلی سوریه بود که جسدش را آبهای دریا به ساحل آوردند و عکس گرفتهشده از جسد وی موجی از واکنشها را در دنیا برانگیخت.

هلند

شهر «گلدر مالسن» در هلند چند شب پیش شاهد اعتراض برخی از اهالی در خصوص احداث یک مرکز پذیرش پناهجویان بود. این اعتراضها به خشونت و درگیری با پلیس منجر شد. بسیاری از معترضان سعی کرده بودند تا با ورود به ساختمان شورای شهر جلسه مربوط به نحوه پذیرش پناهجویان را برهم زنند.

اتریش

دولت اتریش هم به انتقاد از ورود مهاجرین به اروپا پرداخت و رسما اعلام کرد حاضر به پذیرش آنها نیست.

سرنوشت مبهم مهاجرین در اروپا

بنا به اعلام یونیسف از آغاز سال ۲۰۱۵ میلادی تا ماه دسامبر ۳ هزار و ۵۶۳ نفر در جریان عبور از دریای مدیترانه جان خود را از دست دادهاند. از مجموع ۵۹۰ نفری که در سال 2015 میلادی در دریای اژه غرق شدهاند، ۱۸۵ قربانی، کودک بودهاند. اغلب این کودکان زیر ۱۲ سال و از کشورهای عراق، افغانستان و سوریه بودهاند. بحران مهاجرین میتواند اتحادیه اروپا را در کوتاهمدت به سرعت و به طور کامل نابود کند.

در همین زمینه، صدر اعظم آلمان با بیان اینکه اروپا در برابر بحران پناهجویان «ناتوان» است، بر مبارزه با عواملی که مردم را به مهاجرت وادار میکند، تأکید کرد.از سوی دیگر، مقامات اتحادیه اروپا تلاش میکنند تا مسئله تروریسم در این قاره را به مسئله مهاجرت پیوند بزنند؛ در صورتی که رهبر انقلاب نظر دیگری در این زمینه دارند.ایشان در این زمینه و در نامه دوم خود خطاب به جوانان غربی فرمودند: «از طرف دیگر باید پرسید چرا کسانی که در اروپا متولد شدهاند و در همان محیط، پرورش فکری و روحی یافتهاند، جذب این نوع گروهها میشوند؟

آیا میتوان باور کرد که افراد با یکی دو سفر به مناطق جنگی، ناگهان آنقدر افراطی شوند که هموطنان خود را گلولهباران کنند؟ قطعا نباید تأثیر یک عمر تغذیه فرهنگی ناسالم در محیط آلوده و مولد خشونت را فراموش کرد. باید در این زمینه تحلیلی جامع داشت، تحلیلی که آلودگیهای پیدا و پنهان جامعه را بیابد. شاید نفرت عمیقی که طی سالهای شکوفایی صنعتی و اقتصادی، در اثر نابرابریها و احیانا تبعیضهای قانونی و ساختاری در دل اقشاری از جوامع غربی کاشته شده، عقدههایی را ایجاد کرده که هر از چندی بیمارگونه به این صورت گشوده میشود.»

https://shoma-weekly.ir/kYEGrg