سیاسی

آرایش جدید در معادلات منطقه

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، با اشاره به تغییر برخی معادلات دیپلماتیک در سال 94، ابعادی از تحولات جدید منطقه را تشریح کرد.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، با اشاره به تغییر برخی معادلات دیپلماتیک در سال 94، ابعادی از تحولات جدید منطقه را تشریح کرد.

دکتر حسن لاسجردی با اشاره به اینکه کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای قصد دارند به جهت تهدید احتمالی که داعش برای منافع این کشورها دارد، با آن مبارزه کنند؛ تأکید کرد: در مجموع داعش چون پدیده ای است که در نتیجه شکاف های اجتماعی و از خلاءهای سیاسی جامعه سوریه و عراق به وجود آمده است، من فکر نمی کنم این گروه کلا از بین برود، بلکه مانند بسیاری از گروه های تروریستی و نظامی دیگر که از دل گسست های یک جامعه پدید آمده اند، در نتیجه فشار ممکن است مدتی زیر خاکستر بروند، در مواقع خاص خود را نشان می دهند، اما باید گفت به طور کل از بین نخواهد رفت.

وی با اشاره به تغییر خط مشی سیاست خارجی اردوغان در سال 94 اظهار داشت: اردوغان در تلاش به پیوند خوردن با قدرت های بزرگ منطقه است و یک خودبزرگ بینی در اندیشه رفتاری او در منطقه دیده می شود.

لاسجردی با بیان زیاده خواهی رئیس جمهور ترکیه در منطقه خاطرنشان کرد: ما بعد از رسیدن اردوغان به ریاست جمهوری، شاهد زیاده خواهی وی در منطقه و درگیر کردن خود در تحولات منطقه هستیم. او همچنین ادعاهایی چون نئوعثمانی را نیز مطرح کرده است.

وی با اشاره به رفتار معقول اردوغان و تیم وی در دوران اول فعالیتش، تصریح کرد: در دوره اول اردوغان و تیم وی براساس قابلیت های منطقه ای عمل می کردند و رفتارهای معقولی داشتند؛ اما در دوره ریاست جمهوری، نوعی خودبزرگ بینی در رفتار وی دیده می شود که این مسئله در زمان کنونی مورد انتقاد بسیاری از افراد قرار گرفته است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه سخنانش به بیان تأثیر اقدامات داخلی اردوغان در ترکیه اشاره نمود و افزود: اقدامات اردوغان در مورد روزنامه زمان یا نحوه عملکرد وی در مقابل مخالفان خارج نشین موجب شده تا این برداشت وجود داشته باشد که اردوغان به سمت تک قدرت شدن پیش می رود.

وی تغییر خط مشی سیاسی اردوغان را موجب اعتراضات مردم دانست و اظهار داشت: به نظر می رسد نگاه کلی جامعه ترکیه به اردوغان، با توجه به اقدامات وی و اشتباهاتی که در تصمیمات منطقه ای گرفته است، باعث شده تا مردم ترکیه، انتقادات بزرگ و اساسی به نحوه عملکرد وی داشته باشند.

لاسجردی با اشاره به تلاش های اردوغان در رسیدن به ریاست جمهوری گفت: اردوغان تلاش کرد تا برای رسیدن به ریاست جمهوری، فضای جامعه را به سمتی ببرد تا مردم تصور کنند اگر او رأی نیاورد، شرایط سخت تری خواهند داشت.

وی با بیان نحوه برخورد اردوغان با معترضان میدان گزی استانبول و لجبازی های سیاست خارجی وی اظهار داشت: رفتار وی مخالفت مردم ترکیه را به همراه داشته و این در حالی است که در زمان کنونی اردوغان جایگاه خود را در میان مردم ترکیه از دست داده است و براساس نظرسنجی های انجام شده، محبوبیت او کمتر شده است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بررسی دیگر تحول مشهود در منطقه که دیدار اخیر حماس و مصر بود، گفت: موضوع آشتی ملی بدون تردید یکی از محورهای تعاملات حماس و قاهره است چرا که واشنگتن از عملی کردن آن ناتوان ماند و اکنون مصر در تلاش است تا بتواند با احیاء این موضوع نقش میانجیگری خود را مانند گذشته برجسته کند.

این کارشناس مسائل بینالمللی در خصوص اهداف سفر اخیر جنبش حماس به قاهره تصریح کرد: موضوعی که باید به آن توجه داشت، این است که مصر و خصوصا اخوانالمسلمین به عنوان پایگاه فکری اصلی حماس محسوب میشود و تاکنون توانستهاند تا حدی این علاقه را بین خود و حماس حفظ کنند و حتی قصد داشتهاند تا این ارتباط را در ادوار مختلف با حماس حفظ کنند واز طرف دیگر هم تا حد زیادی ارتباط خود با تلآویو را بر اساس همین سناریو طرحریزی کردهاند. تا جایی که وزرای اطلاعات مصر از گذشته تاکنون خواستار این بودهاند تا بتوانند اهرمهای زیادی را با نزدیک شدن به حماس در دست بگیرند.

وی افزود: پس از بیداری اسلامی شاهد این بودیم که حماس توسط عدهای مورد هدف قرار گرفت و دستهای دیگر از آن حمایت کردند و به نوعی مجموع اقدامها و تصمیمهای آنها باعث شد تا بخشی از موضعگیریهای آنها مورد انتقاد قرار گیرد و برخی دیگر توسط کشورهای مختلف اعم از منطقهای و فرا منطقهای تشویق شود. به عنوان مثال موضعگیری در مورد سوریه و انقلاب مصر و محورهای دیگر، حماس را تا مقدار زیادی تشویق کرد و برخیها هم آن را مورد خطابه شدید قرار دادند که عمدتا حماس برای اینکه بتواند در جایگاه و سطح بالایی قرار بگیرد، این اظهار نظرها و تصمیمها را اتخاذ کرد.

لاسجردی با تأکید بر اینکه موضوع آشتی ملی یکی از محورهای مورد نظر مصر به حساب میآید، تصریح کرد: یکی از محورهای مورد نظر مصر در سیاست خارجی خود بحث آشتی ملی در فلسطین است که این سیاست را اوباما هم در دستور کار خود قرار داده بود اما مصر این موضوع را به این دلیل جهت حائز اهمیت میداند که بتواند از این محور به عنوان ابزار گفتگوها در سال ۲۰۱۶ استفاده کند تا بتواند بر اساس آن همانند گذشته به یک میانجیگر مهم در منطقه تبدیل شده و نقش خود را بیش از گذشته پررنگ کند.

وی خاطر نشان کرد: عدهای بر این عقیدهاند که حماس با نزدیک شدن به مصر در صدد است تا با سیاستهای عربستان همگام شود اما اگر به سابقه حاکمیت نظامیان در مصر و چینش آنها نگاهی گذرا بیندازیم به وضوح خواهیم فهمید که مجموع آنها تا جایی از ارتباطگیری با محور مقاومت استقبال میکردند تا بتوانند از آنها به عنوان یک اهرم گفتگو استفاده کنند. اما اینکه به صورت صریح و مستقیم بخواهیم بگوییم که مصر در صدد پیش گرفتن سیاست های عربستان بوده و هست، به نظر تحلیل درستی نخواهد بود. چراکه عربستان در حالت فعلی تمایل دارد به سمت مصر خیز بردار که البته نظامیان مصر تا حد زیادی این موضوع را رد میکنند و بیشتر به دنبال ارتباطگیری با حماس هستند و البته نوسانات جریان آمریکایی و غیر آمریکایی در منطقه هم میتواند بر این موضوع تأثیر بگذارد ولی به هر حال عربستان در این یارکشی تمایل دارد تا سیاستهای خود را با مصر همگون کند.

وی درباره لیبی نیز گفت: مهم ترین علت حضور و تاخت و تاز تروریست ها در لیبی بی گمان نبود دولتی مقتدر و ساختارهای کهنه برجای مانده از دوران قذافی است. اخیرا شاهد تلاش های اتحادیه اروپا برای ورود نظامی به لیبی هستیم اما باید توجه داشت، علاقه آنها به مداخله نظامی به معنای مداخله جدی نظامی نیست زیرا در اصل فاقد شرایط برای انجام چنین کاری هستند و قدرت و شرایط لازم را برای اقدام نظامی ندارند.

وی عربستان را دارای نقشی مؤثر در بی ثباتی منطقه دانست و افزود: عربستان پس از تلاش برای ایجاد یک آرایش جدید سیاسی، اینک به اهداف و رویاهای خود نرسیده ؛ متغیرهای مختلفی را امتحان می کند تا مانع از وقوع حوادث و اتفاقاتی شود که در حال شکل گیری است و به نفع ایران پیش می رود. اما علیرغم هزینه هایی که عربستان کرده است اتفاق مهمی که آنها بتوانند از آن نهایت استفاده را کنند، رخ نداده و مجبور است بستر خواسته های خود را در روند سیاسی در سوریه در سایه اجماع بین المللی دنبال کند.

وی به تأثیر مشارکت گسترده مردم در انتخابات 7 اسفند 94 در افزایش اقتدار منطقه ای ایران، اشاره کرد و گفت: ما در منطقهای زندگی میکنیم که اکثر کشورهای همسایه از دموکراسی و انتخابات آزاد برخوردار نیستند و اصلا نمیتوانند چنین ادعایی داشته باشند؛ اما جمهوری اسلامی ایران یک نمونه بسیار موفق است که با مشارکت مردمی نوع حاکمیتش مشخص میشود.

https://shoma-weekly.ir/eDTLFE