گفتگوی ویژه

آرامش مرزهای کردستانات مرهون دلاور کرد است

یک سابقه و پیشینه تاریخی فی ما بین ما و کردهای عراق وجود دارد. کردهای عراق، چه قبل از پیروزی انقلاب و چه حین پیروزی انقلاب، همواره انقلاب و نهضت امام را قبول داشتند و در دوران دفاع مقدس هم با ما همراه بودند و به صورت مشترک عملیات گسترده‌ای را در مرزها و حتی در درون خاک عراق به همراه برادران سپاهی و ارتشی انجام دادند و کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته‌اند.
اشاره: هفته گذشته، برهم صالح؛ معاون دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق، به ایران سفر کرد و دیداری را با علی شمخانی؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان داشت. در همین اثناء، تعدادی از عناصر وابسته به بیگانگان، سعی کردند تا به یکسری تحرکات منفی دست بزنند که طبق معمول ناکام ماند و حرکات آنها راه به جایی نبرد. با توجه به اینکه ارتباط جمهوری اسلامی ایران با کردهای عراق، یک ارتباط ریشه‌ای و استراتژیک است، خبرنگار هفته‌نامه «شما» در گفتگو با محمد کرمی راد؛ دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در استان کرمانشاه و عضو شورای مرکزی این حزب، به بررسی این سفر و اثرات آن پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

سفر «برهم صالح»؛ معاون دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق به ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مناسبات فی مابین جمهوری اسلامی ایران و برادران کرد در کردستان عراق که «اقلیم» خوانده می‌شوند و تحت حمایت دولت مرکزی عراق هستند، همواره مناسبات بسیار خوبی بوده است. چه در رابطه با اتحادیه میهنی کردستان عراق و چه حزب دموکرات به دبیرکلی جناب کاک مسعود بارزانی و سایر گروه‌های کرد، این رابطه حسنه وجود داشته و دارد. گروه‌های کردی دیگری از جمله حرکت اسلامی در عراق حضور دارند که سالیان سال از قبل از عملیات والفجر 10 یعنی حلبچه، ارتباط قوی با آنها داشته‌ایم. لذا طبیعی است که هر از چندگاهی مسئولین آنها به کشور ما بیایند و مسئولین ما هم به کردستان عراق سفر داشته باشند و در رابطه با موضوعات مختلف در ابعاد تجاری، سیاسی فرهنگی و تحولات منطقه به بحث و گفتگو بپردازند. در خصوص مسائل منطقه، طبیعتا موضوع مقابله با داعش، یکی از محور این گفتگوها و دیدارها است؛ چراکه خود مردم کرد به شدت از داعشی‌ها و تکفیری‌ها آسیب دیده‌اند و حتی با آنها درگیر بوده‌اند و چه در مناطق مرز بین ترکیه و سوریه و چه در خود اقلیم کردها در کردستان عراق، لطماتی از داعش دریافت کرده‌اند.

روابط متقابل ایران و کردهای عراق در ادوار مختلف چگونه بوده است؟

در همه برهه‌های مختلف، جمهوری اسلامی ایران یار و پشتیبان مردم عراق اعم از کرد و سنی و عرب و شیعه بوده است. همین حزب دموکرات عراق، زمانی که در دوران هشت ساله دفاع مقدس مورد حمله گسترده حزب بعث عراق قرار گرفت و آواره شدند، جمهوری اسلامی به خوبی از آنها استقبال کرد. همچنین زمانی که جسد ملا مصطفی بارزانی از ایران در حال انتقال به عراق بود، جمهوری اسلامی مراسم باشکوهی برگزار کرد. جناب آقای مسعود بارزانی همواره خوبی‌های جمهوری اسلامی را مدنظر دارند و همیشه ابراز می‌کنند که هیچ‌گاه محبت‌های جمهوری اسلامی را فراموش نمی‌کنند. جمهوری اسلامی هم برابر قانون اساسی و وظیفه شرعی و دینی خود، موضوع حمایت از مستضعفین و کسانی که تحت ظلم و ستم ستمگران قرار می‌گیرند را در سرلوحه کار خود دارد و هیچ‌گاه فراموش نخواهد کرد. با این حساب، یک سابقه و پیشینه تاریخی فی ما بین ما و کردهای عراق وجود دارد. کردهای عراق، چه قبل از پیروزی انقلاب و چه حین پیروزی انقلاب، همواره انقلاب و نهضت امام را قبول داشتند و در دوران دفاع مقدس هم با ما همراه بودند و به صورت مشترک عملیات گسترده‌ای را در مرزها و حتی در درون خاک عراق به همراه برادران سپاهی و ارتشی انجام دادند و کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته‌اند.

هدف دشمنان از ایجاد اختلاف بین جمهوری اسلامی و قومیت‌های مختلف، علی‌الخصوص کردها به‌وسیله برخی عوامل داخلی چیست؟

دشمنان ما، عوامل سرسپرده‌ای دارند که هیچ عددی محسوب نمی‌شوند. حزب منحله دموکرات و کومله ایران که دیگر محلی از اعراب ندارند. مردم استان کردستان کاملا به این مسئله واقف هستند که جمهوری اسلامی ایران منشأ خدمت و برکت بوده است و برعکس رژیم ستمشاهی که هیچ وقعی به کردستان نمی‌نهاد و محرومیت‌های فراوانی در مناطق کردنشین وجود داشت، امروز الحمدلله در همه زمینه‌ها به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته‌اند. ضد انقلاب تصور می‌کرد که می‌تواند از صفای باطن و پاکی مردم کرد سوءاستفاده کند که خوشبختانه موفق نشدند و مردم کرد مسلمان کشور، تحت عنوان پیشمرگان مسلمان کرد و حتی با عنوان پاسدار و بسیجی، شهدای بسیاری تقویت کردند و توانستند ریشه ضد انقلاب را بخشکانند و از کشور خارج کنند. امروز اگر آرامش و امنیتی در مرزهای کردستانات برقرار است، مرهون همین زحمات و تلاش پاسدارهای کرد زبان و بسیجیان دلاور کرد، اعم از منطقه اورامانات کردستان، سنندج، مریوان، بانه، سردشت تا آذربایجان غربی است. مناسبات و رفت و آمدها بین مسئولین ما و برادران کرد در عراق، امری طبیعی است و اثرات بسیار مثبتی هم دارد و طبیعتا در بسیاری از مسائل، هماهنگی‌های بهتری هم شکل می‌گیرد و تبادل اطلاعات مناسبی هم در رابطه با تحرکات ضد انقلاب مخصوصا داعش در منطقه صورت می‌گیرد. ضد انقلاب هم طبیعی است که از این قضیه عصبانی باشد. ما خیلی به این موضوع اهمیتی نمی‌دهیم و تلاش‌های بیهوده آنان، محلی از اعراب نخواهد داشت.

https://shoma-weekly.ir/VjlGJm