سیاسی

آرامش انتخابات با توسعه تحزب بیشتر خواهد شد

تلاش خواهیم کرد که با توسعه تحزب در کشور و از طریق آن گسترش دموکراسی فضا را برای فعال شدن بیشتر تمام گروه‌ها و تشکل‌های قانونی و مجوزدار کشور فراهم کنیم تا هم مشارکت عمومی بالاتر رود و هم جو امنیتی به وجود نیاید و انتخابات در آرامش برگزار شود.
حسن غفوری‌فرد در نشست خبری خود با بیان تاریخچه‌ای از تشکیل خانه احزاب به موقعیت امروزی این نهاد مدنی اشاره کرد و گفت: خانه احزاب از سال 1379 و در دوران فعالیت‌ دولت اصلاحات تاسیس شد و یکی از اهداف مهم تشکیل آن کاهش تشنج‌ها، تنش‌ها و اختلافات میان احزاب بود تا با شکل‌گیری نهادی به اسم خانه احزاب امکان گفت‌وگو و تفاهم بیشتر بین احزاب فراهم شود و در همین راستا مجمع عمومی خانه احزاب تشکیل شد و با به رای گذاشته شدن اساسنامه این نهاد و انتخاب اعضای شورای مرکزی کارش را آغاز کرد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: در دوره دولت یازدهم نیز تلاش بسیاری شد تا خانه احزاب مجددا احیا شود و توقف چند ساله آن در دوره گذشته پایان پذیرد که این امر با مشارکت جدی و صمیمانه وزارت کشور انجام شد و با برگزاری چند جلسه‌ بین نمایندگان احزاب با وزیر محترم کشور تصمیم بر این گرفته شد تا اساسنامه تغییراتی پیدا کند و هر سه جناح سیاسی موجود در جامعه با اساسنامه جدید، سهم نماینده مشخصی در این نهاد داشته باشند و هیچ جناحی نتواند اقدام به حذف جناح دیگری کند.

غفوری فرد با بیان اینکه دیروز اولین جلسه دوره جدید خانه احزاب برگزار شد، اظهار کرد: در جلسه روز گذشته خانه احزاب تصمیمات خوبی گرفته شد که لازم است برای اجرای آن‌ها نیز تلاش فراوانی صورت گیرد و امیدواریم بتوانیم با بازنگری در آیین‌نامه اجرایی و اساسنامه خانه احزاب روند فعالیت‌های این نهاد مدنی را تسریع بخشیم.

او همچنین اظهار کرد: قرار است اساسنامه و آیین‌نامه اجرایی جدید خانه احزاب را سه بازرس از سه جریان سیاسی اصلاح طلب، اصولگرا و مستقلین مورد بررسی قرار دهند تا نحوه جدید اداره خانه احزاب مشخص شود.

غفوری فرد با بیان اینکه خانه احزاب دارای 7 کمیته اجرایی است و هنوز اعضای آن‌ها انتخاب نشده‌اند اظهار کرد: امیدواریم در جلسات آتی بتوانیم روند انتخاب اعضای کمیته‌های اجرایی خانه احزاب را به انجام برسانیم و تمام مسئولیت‌های موجود در این نهاد را به طور منصفانه و متعادل بین همه جناح‌های سیاسی تقسیم کنیم.

وی از برگزاری دو هفته یک بار جلسات شورای مرکزی خبر داد و اظهار کرد: اصول برنامه‌های ما برای اداره خانه احزاب تا حدودی مشخص شده است و تلاش می‌کنیم در این دوره با بررسی بیشتر برنامه‌ها به موضوع منشور وفاق که پیش از این تصویب و مدون شده بود نگاهی دوباره داشته باشیم و آن را مورد بازنگری قرار دهیم.

رییس خانه احزاب در ادامه با اعلام اینکه خانه احزاب می‌کوشد با احیای کمیته نظارت بر انتخابات و تشکیل دفاتری در استان‌ها به امر انتخابات نظارت داشته باشد عنوان کرد: همه دولت‌ها باید بدانند که لازمه دموکراسی و حاکمیت آن در کشور، احیا و توسعه تحزب است. خانه احزاب نیز با عمل در چارچوب قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه می‌کوشد روند فعالیت‌های احزاب را در فضای سیاسی گرم‌تر کند و با احیای کمیته نظارت بر انتخابات و تشکیل دفاتری در استان‌ها بر امر انتخابات با هماهنگی با نهادهای مسئول نظارت داشته باشد.

وی با بیان اینکه هیات رییسه تلاش خواهد کرد تا هر دو هفته یک بار جلسه‌ای با یک حزب برگزار کند اظهار کرد: هیات رییسه خانه احزاب هر دو هفته یک بار با برگزاری جلسه‌ای با اعضای یک حزب خواهد پرداخت تا هم با اندیشه‌های آن‌ها آشنا شود و هم احزاب را از فعالیت‌های هیات رییسه آگاه سازد.

وی درباره ساختمان جدید خانه احزاب نیز اظهار کرد: قرار است وزیر کشور ساختمان مستقلی را به خانه احزاب اختصاص دهد و در این زمینه پیش از این نیز با شهردار تهران گفت‌وگوهایی شده بود و آقای قالیباف ساختمانی را برای تشکیل جلسات خانه احزاب در نظر گرفته بود که ظاهرا مورد موافقت وزیر محترم کشور قرار نگرفت و تا زمان آماده شدن ساختمان جدید جلسات خانه احزاب در سالن شهید رجایی وزارت کشور برگزار خواهد شد.

غفوری فرد همچنین از صحبت‌هایی با دولت و مجلس برای اختصاص بودجه به خانه احزاب نیز سخن گفت و افزود: با دولت و اعضای مجلس صحبت کرده‌ایم تا بودجه‌ای را برای خانه احزاب درنظر بگیرند که البته این موضوع همچنان در دست بررسی است اما اختصاص بودجه به خانه احزاب پیش از این هم انجام می‌شده و الان چند سالی است که متوقف شده است و امیدواریم موافقت مجلس و دولت بر این باشد تا برای تقویت احزاب با حفظ استقلال آن‌ها این بودجه به خانه احزاب اختصاص یابد و در این خصوص همچنان به رایزنی‌های خود ادامه خواهیم داد.

او همچنین از برگزاری جلساتی با سران سه قوه، وزیر کشور و وزیر امور خارجه خبر داد و از همکاری احتمالی خانه احزاب درخصوص تصویب قانون جرم سیاسی سخن گفت و اظهار کرد: می کوشیم با سران سه قوه دیدارهایی داشته باشیم و همچنین به بحث و گفت‌وگو با وزیر کشور و وزیر خارجه هم مشغول شویم و درباره تصویب قانون جرم سیاسی هم که قرار بود خانه احزاب همکاری کند اما به علت توقف فعالیت های این نهاد در چند سال گذشته موضوع منتفی شد، پیگیری‌های لازم را انجام دهیم و در این خصوص به حمایت‌های ارباب رسانه‌ و مطبوعات نیازمندیم.

وی هدف از دیدار با سران سه قوه را گفت‌وگو درباره روند احراز صلاحیت‌ها عنوان کرد و گفت:‌ امیدواریم در جلسه‌ای که با سران سه قوه و اعضای شورای نگهبان برگزار خواهیم کرد درباره روند احراز صلاحیت‌ها به نتایج مطلوبی برسیم اما در نهایت تابع نظر شورای نگهبان در این خصوص هستیم.

غفوری‌فرد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در دو سال اخیر و با روی کار آمدن دولت جدید آرامشی در فضای سیاسی کشور حاکم شده است، گفت:‌ درباره برگزاری انتخابات و امنیتی شدن شرایط آن چنین چیزی را قبول ندارم و در نهایت می‌توانم بگویم ممکن است در دوره‌هایی کنترل و نظارت بیشتری بر فضای کشور اعمال شده است اما هیچ وقت برای انتخابات دچار یک فضای امنیتی نشدیم و همیشه یک فضای آزادی وجود داشته است.

وی اولویت اصلی خانه احزاب را احیای کمیته نظارت بر انتخابات دانست و عنوان کرد: تلاش خواهیم کرد که با توسعه تحزب در کشور و از طریق آن گسترش دموکراسی فضا را برای فعال شدن بیشتر تمام گروه‌ها و تشکل‌های قانونی و مجوزدار کشور فراهم کنیم تا هم مشارکت عمومی بالاتر رود و هم جو امنیتی به وجود نیاید و انتخابات در آرامش برگزار شود.

غفوری‌فرد در پاسخ به سوالی درباره بر تشکیل جبهه مداحان در انتخابات آتی و اینکه آیا چنین تشکلی از سوی خانه احزاب رسمیت دارد یا نه؟ اظهار کرد: ما در حال حاضر 186 حزب را در خانه احزاب در کنار هم داریم و از این میان 36 حزب در شورای مرکزی در هیأت رئیسه عضو هستند و در رابطه با تشکیل جبهه مداحان نیز باید بگویم هر تشکلی که به شورای نگهبان درخواست فعالیت بدهد و از سوی آن‌ها مجوز بگیرد می‌تواند وارد خانه احزاب شود و از سوی ما نیز به رسمیت پیدا کند.

رییس خانه احزاب همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر دور نشدن خانه احزاب از رسالت اصلی خودش و راه کارهایی که در این زمینه در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: خانه احزاب یک تشکل مدنی و رسالت اصلی‌اش کمک به توسعه تحزب در کشور است نه یک حزب خاص. بنابراین اگر حزب یا گروهی در خانه احزاب تلاش کند تا سایر اندیشه‌ها، و عقاید و جریان‌های قانونی این کشور را حذف کند مرگ خانه احزاب را رقم خواهد زد و ما نیز راهکار اصلی‌مان در جلوگیری از چنین اتفاقی تغییر دادن اساسنامه و تشکیل هیأت رئیسه متشکل از سه جریان اصلاح طلب ،‌اصولگرا و مستقل در خانه احزاب است تا امکان حذف هیچ جریان یا گروهی از سوی جریان یا گروه دیگری وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: در صورت احیای کمیته نظارت بر انتخابات در خانه احزاب و راه اندازی تشکیلات مشابهی در سایر استان‌ها سعی خواهیم کرد بر انتخابات نظارت داشته باشیم.

غفوری‌فرد در پایان گفت: تلاش می‌کنیم که تمام سلایق سیاسی موجود در جامعه و تمام نیروهای سیاسی قائل به قانون اساسی ایران و دارای مجوز از وزارت کشور در انتخابات آتی حضور داشته باشند و با افزایش رقابت بیشتر بین جریان‌ها شاهد مشارکت بالاتری از سوی مردم نیز باشیم.

https://shoma-weekly.ir/OW60dP