بین الملل

آدرس غلط درباره انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا

شکست ترامپ در ایالت «آیووا» نیز موجی از شادی را در رسانه‌ها برانگیخته است. با این حال، نگاهی به مواضع سایر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده مشخص می‌کند که ترامپ‌های متعددی در این عرصه حضور دارند. به عنوان مثال، اسلام هراسی ترامپ منحصر به خودش نیست.
مهدی خانعلیزاده- از ابتدای فرایند اعلام کاندیداتوری افراد برای حضور در رقابتهای انتخاباتی ریاست جمهوری در ایالات متحده، رسانههای داخلی و خارجی تلاش کردند تا با پررنگ نشاندادن وجهه ضدایرانی «دونالد ترامپ»، یکی از کاندیداهای جمهوریخواه انتخابات، او را تنها گزینه جنگطلب در میان کاندیداهای معرفی شده اعلام کنند که شکست او میتواند به منزله موفقیت برجام و ادامه فعالیت توافق هستهای باشد. شکست او در ایالت «آیووا» نیز موجی از شادی را در رسانهها برانگیخته است. با این حال، نگاهی به مواضع سایر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده مشخص میکند که ترامپهای متعددی در این عرصه حضور دارند. به عنوان مثال، اسلام هراسی ترامپ منحصر به خودش نیست.

پس از حملات پاریس تمام کاندیداهای جمهوریخواه مسئله ترس از تروریسم آوارگان سوری را به میان رأیدهندگان آوردند. جب بوش و تد کروز هر دو گفتهاند که فقط باید آوارگان سوری مسیحی را بپذیریم. بن کارسون گفت یک مسلمان نباید رئیس جمهور شود حتی اگر دینش را هم انکار کند. رقبای ترامپ چگونه به این جملات نفرتآمیز وی واکنش نشان دادند. تد کروز درباره ممنوعیت ورود مسلمانان به ایالات متحده گفت: «من با این پیشنهاد مخالفم.» جب بوش گفت: «دونالد ترامپ مشاعرش را از دست داده، پیشنهاد وی جدی نیست.» مارکو روبیو گفت: «من با پیشنهاد اخیر دونالد ترامپ مخالفم.» کریس کریستی گفت: «عادت ترامپ به بیانیههای تهاجمی و عجیب و غریب موجب اتحاد آمریکاییها نمیشود.»

آنچه که ما در این بیانیهها میبینیم فقط ابراز مخالفت است. هیچکدام از آنها به این اشاره نکردند که ایدههای ترامپ دیوانهوار است. هیچکدام نگفتند وی آدم متعصبی است. اشارهای به این نکردند که وی از ادبیات نفرت استفاده کرده و اشارهای به تاریخ نژادپرستی کرده است و هیچکدام به طور مستقیم با مسلمانان آمریکا صحبت نکردند.

تد کروز

رافائل ادوارد تد کروز، سیاستمدار آمریکایی و سناتور ایالات متحده از تگزاس است. او از نامزدهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده است. سناتور کروز رسما در ۲۳ مارس ۲۰۱۵، کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده اعلام کرد. در کمیپن او برای انتخابات مقدماتی، پایگاه هواداری او بیشتر در میان محافظهکاران اجتماعی بوده، گرچه او در بین جناحهای دیگر حزبش نیز جذبه دارد. کروز آشکارا با جنبش تی پارتی همراه شناخته میشود و کاکس ریپابلیکن لیبرتی از او حمایت کرده است.

اواخر اسفند ماه سال گذشته، 47 نفر از سناتورهای آمریکا در نامهای سرگشاده خطاب به رهبران ایران هشدار داده بودند که هرگونه توافقی در مسئله هستهای با ایران فقط تا پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما اعتبار دارد. این نامه که توسط تام کاتن، یکی از تندروهای کنگره آمریکا ساماندهی شده بود از سوی تد کروز مورد تأیید و امضا قرار گرفت و اساسا او در کنار تام کاتن، یکی از تهیهکنندگان اصلی آن بود.

در متن این نامه آمده است: جالب توجه است در حالی که بر مذاکرات شما با دولت خود نظارت داریم، میبینیم که شما به طور کامل از نظام قانون اساسی ما آگاهی ندارید... هرچیزی که مورد تأیید کنگره قرار نگیرد، تنها یک توافق اجرایی است و رئیسجمهور بعدی میتواند با یک حرکت قلم آن را ابطال کند و کنگره آینده میتواند در هر برهه از زمان مفاد توافق را اصلاح کند.

گفتنی است این اقدام سناتورهای آمریکایی در نهایت باعث تمسخر آنان از سوی نهادها و سیاسیون سرشناس جهان شد؛ چراکه نوعی کجدهنی به مواضع دولت خودشان بود.

تد کروز سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس با همکاری پنج نفر دیگر از سناتورها نامهای را به جان کری وزیر خارجه آمریکا فرستادند و در آن در خصوص تعویق گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره حقوق بشر ایران اعتراض کردند.

تد کروز به همراه سه نفر دیگر از سناتورهای آمریکا در نامهای دیگر به «اشتون کارتر»، وزیر دفاع کشورشان از وی خواستند گزارش تأخیرشده پنتاگون درباره قدرت نظامی ایران را منتشر کنند. در نامه این چهار سناتور به کارتر آمده است: «معقول نیست انتظار داشته باشیم کنگره بتواند تبعات توافق هستهای با ایران را بدون دسترسی به اطلاعات موجود در این گزارش ارزیابی کند».

تد کروز سال گذشته در جمع گروهی از حامیان رژیمصهیونیستی گفت اطمینان دارد که اسرائیل در صورت لزوم برای مقابله با ایران وارد عمل شده و ممکن است تا چند ماه آینده دست به اقدام نظامی یکجانبه بزند و با این جمله نشان داد که حامی سیاست نظامیگری علیه ایران است و در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا راه مقامات قبلی در دمزدن از گزینههای روی میز را ادامه خواهد داد. وی همچنین از جمله اصلیترین حامیان تشدید تحریمهای ضدایرانی به شمار میآید.

تد کروز، در جایی دیگر مدعی شده بود که سیاست دولت اوباما در مورد ایران، سرانجام به دستیابی ایران به سلاح هستهای منجر خواهد شد.

مارکو روبیو

مارکو آنتونیو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا در سنای ایالات متحده آمریکا از حزب جمهوری خواه است که برای نخستینبار در ۳ ژانویه ۲۰۱۱ بهعضویت این مجلس درآمد. او پیشتر نماینده و رئیس مجلس نمایندگان فلوریدا بود. روبیو استاد وابسته دانشگاه بینالمللی فلوریدا است. روبیو در ۱۳ آوریل نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و نامزدنشدن خود برای انتخاب مجدد سنا از فلوریدا را اعلام کرد.

سناتور جمهوری خواه 43 ساله ایالت فلوریدا در جلسه پرسش و پاسخ مدعی شد: ایران بزرگترین حامی تروریسم روی کره زمین است. آنها از تروریسم به عنوان یکی از ابزارهای دیپلماسی بهره میبرند. روبیو گفت: من جنگ طلب نیستم و دوست ندارم از گزینه نظامی استفاده کنم؛ اما یک ایران هستهای یک خطر غیر قابل پذیرش برای منطقه و جهان است.

او گفت: ایران در حال توسعه برنامه موشکهای بالستیک خود است و تا کمتر از یک دهه دیگر قابلیت هدف قراردادن شهرهای سواحل شرقی آمریکا را خواهد داشت.

ویدئویی تبلیغاتی در سایت مارکو روبیو، نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا منتشر شده که در آن با نشان دادن تصویر حضرت امام، این جمله بر روی تصویر نقش میبندد که «ایران موشکهای جدیدی را پرتاب و آزمایش کرد». در این فیلم کوتاه، داعش کره شمالی و روسیه به عنوان دیگر دشمنان آمریکا و معاندان ارزشهای این کشور قلمداد میشوند.

جب بوش

جان الیس جب بوش، سیاستمدار آمریکایی است که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ فرماندار ایالت فلوریدا بود. او فرزند دوم جورج هربرت واکر بوش و برادر کوچکتر رئیسجمهور سابق این کشور، جورج دبلیو بوش میباشد. بوش در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۵، رسما کاندیداتوری خود را اعلام کرد.

برادر کوچکتر جورج دبلیو بوش، رئیسجمهوری سابق آمریکا در مصاحبهای با شبکه «نیوزمکس» با ادعای اینکه ایران بزرگترین تهدید برای منافع ایالات متحده است، افزود: تهدید نظامی باید همچنان روی میز باشد تا رهبران ایران را مجبور به متوقف ساختن برنامههای اتمی شان کند.

وی با انتقاد از سیاست اوباما در قبال برنامه هستهای ایران گفت: اینکه رهبران ایران به این نتیجه برسند که آمریکا هیچگاه به این کشور حمله نمیکند، این مسئله رفتارهای بد آنها را تقویت میکند.

وی با اشاره به اینکه دولت آمریکا باید به طور جدی در اندیشه تغییر رژیم در ایران باشد، افزود: ما باید در حمایت از مخالفتهای مدنی ضد رژیم در ایران به طور تهاجمیتری اقدام کنیم.جب بوش گفت: من وقتی رویکرد دولت اوباما در قبال اعتراضات خیابانی متعاقب انتخابات سال گذشته در ایران را دیدم، ناامید شدم. اعتراضاتی که ارتباط زیادی به نتایج انتخابات نداشت و ناشی از خواست مردم ایران برای رسیدن به آزادی بود.وی افزود: ما در زمانی که باید در حمایت از خواست آزادی در ایران فعالتر میبودیم، در حمایت از آن بسیار سست عمل کردیم. وی در ادامه خواستار تقویت هر چه بیشتر فشارهای تحریمی علیه ایران شد.

هیلاری کلینتون

هیلاری رادهام کلینتون، وزیر سابق امور خارجه آمریکا در کابینه اول باراک اوباما و همسر بیل کلینتون، چهل و دومین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و بانوی اول ایالات متحده از سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ بوده و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۶ است.

کلینتون به تشریح راهبرد 5 بخشیاش برای مقابله با ایران پرداخت و گفت: «اولا، من به تقویت تعهدمان به اسرائیل خواهم پرداخت، از جمله سنت حفظ دست بالای نظامی اسرائیل در منطقه... همچنین برای تقویت سامانههای ضدموشکی اسرائیل و سامانههای کشف تونلهایی که ممکن است برای اقدامات تروریستی یا ترور مورد استفاده قرار گیرند، تلاش خواهم کرد.»

کلینتون ادامه داد: «ثانیا، باید به ایران اعلام کرد که خلیج فارس، منطقهای با منافع حیاتی برای ایالات متحده است. ما باید به حضور قدرتمند نظامی در این منطقه ادامه داده و از بازبودن تنگه هرمز اطمینان حاصل کنیم.»

او همچنین گفت که واشنگتن باید به همکاری امنیتی با کشورهای منطقه بپردازد تا ایران بداند که «در صورت تهدید این کشورها، آمریکا بیکار نمینشیند.»

وی افزود: «سوما، باید ائتلافی منطقهای علیه متحدان ایران، به خصوص حزبالله تشکیل داد. باید قوانین منع انتقال سلاح به حزبالله را تشدید کرده و منابع مالی این گروه را خشکاند

او ادامه داد: «باید از کشورها بخواهیم که از همکاری با شرکتهای وابسته به سپاه پاسداران خودداری کرده و کشورها را تشویق کنیم که مسیر هواپیماهای ایرانی به مقصد یمن و سوریه را مسدود کنند.»

وی همچنین گفت در صورت رسیدن به ریاستجمهوری، تحریمهای مربوط به تروریسم را اجرا و در صورت نیاز آنها را تشدید میکند. به گفته کلینتون، او محدودیتهای تسلیحاتی علیه ایران و سوریه را نیز تشدید میکند.

کلینتون برخورد با «موارد نقض حقوق بشر» را چهارمین بند از راهبرد خود خواند.

وی در نهایت، تقویت کشورهای همسایه ایران را پنجمین بند از راهبرد خود برای مقابله با ایران خواند و مدعی شد: «ایران مانند داعش، از هرج و مرج در منطقه سود برده و از ضعف همسایگان خود بهره میبرد.»

کلینتون که قبلا وزیر خارجه آمریکا و از نمایندگان مجلس سنا هم بوده بار دیگر نقشش در وضع تحریمها علیه ایران را مورد تأکید قرار داد: من به هر تحریمی علیه ایران که قابل تصور است رأی موافق دادم. نهتنها فقط تحریم نفت و گاز، بلکه تحریم پسته. همه تحریمها. ما این تحریمها را خواستیم. در مجموع باید گفت که نگاهی به سخنان و شعارهای انتخاباتی همه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان میدهد که همه این افراد، مخالفت با ایران را محور اصلی فعالیتهای خود قرار دادهاند و به هیچ عنوان و برخلاف فضاسازی رسانهها، ترامپ تنها فردی نیست که به دنبال نشاندادن پنجه علیه کشورمان باشد.

https://shoma-weekly.ir/mSz24X