بین الملل

آتش بس برای تظاهر عربستان به موفقیت است

آتش بس برای این است که عربستان با این مانور سیاسی وانمود کند موفقیت‌هایی کسب کرده است و به شکرانه این موفقیت می‌خواهد آتش بس کند تا از این طریق دو هدف مهم را انجام دهند: یعنی هم جنگ روانی راه بیندازد تا امید را در نیروهای خود در یمن به وجود آورد و هم یک موقعیت زمانی برای تثبیت موقعیت خود پیدا کند

حسن لاسجردی کارشناس خاورمیانه و عضو شورایس مرکزی حزب موتلفه اسلامی در این باره به سؤالات مهام پاسخ می‌گوید.

چرا عدن برای عربستان اهمیت دارد؟

طی دو هفته گذشته، هجمه بسیار گسترده‌ای از سوی ائتلاف آمریکا، فرانسه، عربستان و امارات با کمک گرفتن از تعداد کثیری از نیروهای آموزش دیده از شبکه القاعده در لیبی، افغانستان، پاکستان، سنگال و برخی کشورهای دیگر، علیه شهر عدن صورت گرفت. هدف اصلی این بود که این گروه بتواند شهر عدن را همراه با شهرهای لحج و تعز تصرف کند و از طریق متلت جنوب وضع فعلی را در یمن تغییر دهد. با این حال، روند تحولات به گونه‌ای بود که باوجود دو هفته بمباران بسیار سنگینِ عربستان که شاید تعداد بمب‌های فروریخته در طول این مدت از 10 هزار تن هم فراتر رفته بود، آن هم در محدوده‌ای به وسعت پانصد کیلومترمربع عملا این کار به نتیجه نرسید و این حجم عملیات تنها توانست بخش‌هایی از جنوب عدن را که شامل کمتر از 40 درصد شهر عدن می‌شود و از نظر جمعیتی نیز حدود 25 درصد جمعیت یک میلیونی این شهر را پوشش می‌دهد از دست انصارالله خارج کند. با وجود پشتیبانی هوایی نیروهای منصور هادی و مزدورانی که از چندین ملیت در عدن حضور دارند، انصارالله همچنان بخش‌هایی از عدن را در اختیار خود دارد. آل سعود و هم‌پیمانانش در برابر مقاومت انصارالله عاجز مانده‌اند. سعودی‌ها اصرار دارند تا کنترل عدن را به دست گیرند نه به خاطر این که تنها بخواهند منصورهادی را به یمن بازگردانند بلکه بعد از ناتوانی کلی آن‌ها در یمن، تلاش دارند تا آبروی ریخته شده خود را در برابر جهانیان بازگردانند و حداقل یکی از اهداف اعلام شده خود برای حمله به یمن را محقق سازند.

آتش بس هایی که بارها اعلام می‌شود چه مفهومی دارد؟

آتش بس برای این است که عربستان با این مانور سیاسی وانمود کند موفقیت‌هایی کسب کرده است و به شکرانه این موفقیت می‌خواهد آتش بس کند تا از این طریق دو هدف مهم را انجام دهند: یعنی هم جنگ روانی راه بیندازد تا امید را در نیروهای خود در یمن به وجود آورد و هم یک موقعیت زمانی برای تثبیت موقعیت خود پیدا کند. اما جالب این است که همزمان با این مسئله، انصارالله نه تنها موقعیت خود را در جنوب تثبیت کرده بلکه در همین وضع فعلی بیش از 35 پایگاه در استان‌های عربستان از جمله "جیران" و "نجران" را به تصرف دراورده است. لذا به نظر نمی‌رسد که سعودی‌ها بتوانند در نهایت در این جنگ انصارالله را وادار به عقب نشینی کنند.

نقش مردم را در حمایت از انصارالله یمن چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اتحاد مردم که با این گروه در این جنگ بسیار برجسته بود نشان می‌دهد که انصارالله کماکان از عمق اعتماد و حمایت مردم برخوردار است. در حال حاضر ارتش یمن و انصارالله شانه به شانه یکدیگر در عدن، تعز، لحج و مأرب با مزدوران ریاض، عناصر القاعده و نیروهای منصور هادی - رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن- می‌جنگند. مردم یمن نیز همواره در طول این جنگ، ارتش کشورشان را پشتیبانی و حمایت کرده‌اند.


https://shoma-weekly.ir/lj3aiH