بین الملل

آب پاکی روی دست تل آویو

اس- 300 پیش از صدور قطعنامه شورای امنیت از تحویل این سامانه به ایران خودداری کردند. در آن زمان بسیاری از کارشناسان مسائل نظامی حتی از داخل خود روسیه نیز معتقد بودند، کرملین باید نشان می داد که در صادرات سلاح به کشورها تضمین شده عمل می‌کند اما سران مسکو تا زمان صدور قطعنامه شورای امنیت درباره اعمال تحریم‌ها بر تهران وقتکشی کردند و در نهایت این سامانه به ایران تحویل داده نشد.


اس -۳۰۰ در سوریه فعال است

رسانههای خارجی از سال 2011 به این طرف هرازچندگاهی به مسئله ارسال موشکهای اس-300 روسی به سوریه پرداختند، ولی این مسئله بعد از حمله هوایی اخیر اسرئیل به خاک سوریه بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است. یک مقام نظامی- سیاسی خبر روزنامه القدس العربی چاپ لندن در مورد اینکه سامانههای دفاع ضدموشکی اس-300 روسی به همراه مشاورین نظامی از هم اکنون در خاک سوریه مستقر هستند را مورد تأیید قرار داد. ظاهراً تحویل این نوع تجهیزات نظامی به سوریه طی دو سال گذشته به شکل کاملاً مخفیانه انجام شده است. بدین ترتیب در حال حاضر هر 4 سامانه دفاع ضد موشکی اس-300 که قرارداد مربوط به آن در سال 2010 بین مسکو و دمشق امضا شده بود، به این کشور تحویل داده شده است. این تجهیزات تدافعی در مناطقی که اکثر ساکنین آنها شیعه بوده و نسبت به بشار اسد وفادار هستند، مستقر و استتار شدهاند. این روزنامه به نقل از برخی منابع فاش کرد ولادیمیر پوتین این مطالب را در دیدار چند روز قبل خود به اطلاع نخست وزیر رژیم صهیونیستی رسانده است.

اس- 300 چیست؟

سامانه موشکی اس-300 ، یک سامانه موشکی سطح به هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع هاست و در واقع نوع تکمیلی سامانه پدافندی ارتفاع بالای اس-200 محسوب می شود. این موشک این قابلیت را دارد تا انواع موشک های بالدار ، بالستیک و هر وسیله پرنده را به طور دقیق هدف قرار دهد .سامانه اس-300 میتواند تا 12 هدف را به طور همزمان رهگیری و نابود کند.

نگرانی اسرائیل از چیست؟

قبل از سفر اخیر بنیامین نتانیاهو به مسکو وی دیداری را با اعضای سازمانهای امنیتی این رژیم برگزار کرد که در آن جلسه به وی اصرار شد که همه تلاش خود را بهکار بگیرد تا سوریه نتواند از روسیه سامانههای موشکی
اس-۳۰۰ را دریافت کند.

بنیامین نتانیاهو در دیدار با ولادیمیر پوتین تهدید کرده است، در صورتی که موشکهای اس- 300 به سوریه تحویل داده شود و این موشکها وارد دمشق بشوند، اسرائیل بیتردید آنها را هدف قرار خواهد داد چرا که این موشکها توازن نظامی میان تلآویو و سوریه را از بین میبرد؛ توازنی که این امکان را در اختیار جنگندههای نیروی هوایی اسرائیل قرار میدهد تا به سوریه حمله کنند.

یفتاح شامیر یکی از افسران ارشد نیروهای هوایی اسرائیل نیز درباره خطرات این سامانه برای اسرائیل اعلام کرده که این سامانه موشکی اگر در اختیار سوریه قرار بگیرد، عامل مهمی است که میتواند آزادی عمل ناوگانهای دریایی در خاورمیانه را با مشکل مواجه کند، بهویژه اینکه این موشکها قادر به ردیابی موشکهای دریایی و هواپیماها از فاصله صدها کیلومتری هستند.

وی معتقد است به این ترتیب مثلاً اگر این موشکها در دمشق مستقر شوند، میتوانند هواپیماهایی که از فرودگاه بن گوریون به پرواز درمیآیند را ردیابی کنند و این موضوع میتواند فعالیت های هوایی اسرائیل را که در جبهه شمالی از آن استفاده میکند و آزادی عمل این رژیم در تجاوزهای هوایی به کشورهای همسایه را از بین ببرد.

سابقه فروش سامانه های موشکی روسیه به دیگر کشورها

روسیه سه تجربه منفی در فروش سلاح به کشورهای منطقه دارد، روسیه قراردادی برای صادرات سامانه
اس -300 به ایران داشت. تهران بر اساس قرارداد بهای لازم را پرداخت کرده بود. سامانه اس-300 هم براساس قرارداد ساخته شد اما در انبارهای روسیه نگهداری شد تا سران سیاسی مسکو درباره تحویل این سامانه به ایران تصمیم گیری کنند.

سران سیاسی روسیه با وجود آماده بودن سامانه
اس- 300 پیش از صدور قطعنامه شورای امنیت از تحویل این سامانه به ایران خودداری کردند. در آن زمان بسیاری از کارشناسان مسائل نظامی حتی از داخل خود روسیه نیز معتقد بودند، کرملین باید نشان می داد که در صادرات سلاح به کشورها تضمین شده عمل می
کند اما سران مسکو تا زمان صدور قطعنامه شورای امنیت درباره اعمال تحریمها بر تهران وقتکشی کردند و در نهایت این سامانه به ایران تحویل داده نشد.

دومین مورد سوریه بود که متحد تضمین شده و قابلاعتماد روسیه است اما در درگیری بین حزب الله و اسرائیل در جنوب لبنان موشکهای ضدتانک کورنت ساخت روسیه استفاده شد. بر صندوقهای این موشکها علامتهای خاصی بود که ثابت می کرد این موشکها از روسیه آمده است. روسیه تأکید کرد این موشکها ساخت این کشور بوده است.

سومین هم عربستان بود که در سالهای 2007 تا 2010 خبرهای زیادی در مورد امضای قرارداد تسلیحاتی چهار میلیارد دلاری با روسیه منتشر شد. اما این قرارداد عملی نشد و عربستان با آمریکا دهها میلیارد دلار قرارداد تسلیحاتی امضا کرد.

https://shoma-weekly.ir/QprX2w