بین الملل

آب سردی بر پیکر عدالت در آمریکا

پس از گذشت دهها سال از قربانی شدن سرخپوستان و سیاهپوستان در آمریکا، هرچند این کشور با یک رییس جمهوری سیاهپوست تلاش می کند چهره ای غیرنژادپرست از خود به نمایش بگذارد، رأی یک دادگاه در ایالت فلوریدا مبنی بر تبرئه قاتل ۲۹ ساله یک نوجوان ۱۷ ساله سیاهپوست، سبب شد دوباره موج اعتراض های مردمی و فعالان حقوق بشر به تداوم نژادپرستی در آمریکا شدت بگیرد.
زهرا معصومی- پس از گذشت دهها سال از قربانی شدن سرخپوستان و سیاهپوستان در آمریکا، هرچند این کشور با یک رییس جمهوری سیاهپوست تلاش می کند چهره ای غیرنژادپرست از خود به نمایش بگذارد، رأی یک دادگاه در ایالت فلوریدا مبنی بر تبرئه قاتل ۲۹ ساله یک نوجوان ۱۷ ساله سیاهپوست، سبب شد دوباره موج اعتراض های مردمی و فعالان حقوق بشر به تداوم نژادپرستی در آمریکا شدت بگیرد.

تظاهرات مردم آمریکا به سیستم قضایی نژادپرستانه این کشور و تبرئه قاتل نوجوان سیاه پوست آمریکایی در شرایطی ادامه دارد که پلیس لس آنجلس در وضعیت آماده باش به سر می برد و هشدار داده است که هرگونه تظاهرات را سرکوب میکند.

    ماجرا از کجا آغاز شد؟

مرگ تریوون مارتین، جوان ۱۷ سالۀ آمریکایی در شامگاه بیست و ششم فوریۀ ۲۰۱۲ شهر سانفورد فلوریدا، از همان روزهای نخست، تظاهرات زیادی در شهرهای آمریکا برانگیخت.

جورج زیمرمن، متهم به قتل این جوان هفده ساله، تا چند هفته بعد از مرگ تریوون مارتین دستگیر نشده بود و سرانجام، پلیس در پی اعتراض های گسترده در ایالت فلوریدا و دیگر شهرهای آمریکا، وی را دستگیر کرد. پلیس میگوید به دلیل آزاد بودن حمل سلاح و قانون استفاده از آن برای دفاع مشروع، این دستگیری و اعلام جرم به تأخیر افتاده بود.

از همان روزهای ابتدایی رسیدگی به این پرونده، پلیس و دستگاه قضایی آمریکا از سوی مخالفان به تبعیض نژادی متهم شدند. خانواده و دوستان مقتول، برای دادخواهی، یک کارزار اینترنتی به راه انداختند و شروع به جمع آوری امضا برای محکوم کردن قاتل فرزندشان کردند و توانستند در عرض دو روز، بیش از ۲۰۰۰ امضا برای محکوم کردن جورج زیمرمن که خود را بی گناه می دانست و قتل جوان سیاهپوست ۱۷ ساله را دفاع از خود عنوان می کرد، جمعآوری کنند.

مقامات سیاسی بسیاری نیز، به حمایت از خانوادۀ مقتول پرداختند. بابی راش، نمایندۀ ایلینوی در کنگرۀ آمریکا، در اقدامی، با پوشیدن یک لباس کلاهدار، پوششی که بیشتر جوانان سیاهپوست از آن استفاده می کنند، گفت: تبعیض نژادی باید متوقف شود. به صرف اینکه کسی لباس متفاوتی به تن می کند و سر و صورت خود را با لباس کلاهدار می پوشاند، نمیتوانیم بگوییم که او بزهکار است.

سرانجام بعد از گذشت یک سال از مرگ تریوون مارتین و سه هفته جلسات رسیدگی به این پروندۀ پرسروصدا که از تلویزیونهای آمریکا نیز پخش می شد، دادگاه فلوریدا، جورج زیمرمن را از اتهام قتل عمد و غیرعمد مبرا دانست و او را آزاد کرد. این دادگاه می گوید جورج زیمرمن، که به هنگام قتل تریوون مارتین، نگهبان محله بود به طور مشروع و فقط برای دفاع از خود، از اسلحۀ خود استفاده کرده است.

جورج زیمرمن تنها ۹ روز در بازداشت به سر برد و با یک وثیقۀ ۱۵۰ هزار دلاری طی یک سال گذشته آزاد بود.

 واکنش اوباما به حکم جنجالی دادگاه آمریکا

تظاهراتهای اخیر در اعتراض به تبرئه قاتل به حدی گسترده بود که باراک اوباما رئیسجمهور این کشور را نیز به واکنش واداشت. وی از آمریکاییها خواست آرامش خود را حفظ کنند و به آنها وعده داد که عدالت در مورد این نوجوان سیاهپوست اجرا شود.

 

    واکنش ایران

سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به حکم تبرئه ضارب سیاهپوست آمریکایی گفت: تبرئه جورج زیمرمن قاتل تریون مارتین نوجوان سیاهپوست آمریکایی بار دیگر تبعیض نژادی نانوشته اما سیستماتیک علیه اقلیتهای نژادی، مذهبی و قومی در جامعه آمریکا را صراحتاً به نمایش گذاشت.

وی با اشاره به اینکه این حکم همچنین علامت سؤال جدی در برابر رویه دادرسی عادلانه در ایالات متحده ایجاد کرد، افزود: افکار عمومی آمریکا و جهان پس از گذشت چند ماه از انجام تحقیقات انتظار شفافیت، رسیدگی دقیق و منصفانه قضایی و اهتمام به مبانی حقوقبشر شهروندان آمریکایی و منع هرگونه تبعیض علیه اقلیتهای این کشور را دارد.

عراقچی تصریح کرد: افکار عمومی این برخورد قضایی را ادامه اقداماتی مانند قتل مشکوک مالکوم شباز نوه مالکوم ایکس رهبر سابق مسلمانان آمریکا تلقی میکند که تلاش شد بدون هرگونه رسیدگی حرفهای به فراموشی سپرده شود.

 

    مجموعهای روی هم انباشته شده از بیعدالتیها

به گفته ناظران حقوق بشری در آمریکا، دادگاه زیمرمن سه موضوع بحثبرانگیز در جامعه آمریکا از جمله مسئله برخورد نژادی، کنترل اسلحه و برابری در پیشگاه نظام قضایی را یکجا جمع کرده بود و به نوعی آزمون دادگاه قضایی ایالات متحده محسوب میشود.

به نظر آنان دستگاه عدالت کیفری آمریکا همواره به خاطر روابط نژادی در لبه تیز انتقادات قرار داشته است، با اینکه زیمرمن به اتهام قتل، به حبس ابد محکوم شود، قابل پیشبینی بود، اما حکم برائت وی، آمریکاییها را خشمگین کرد.

پرونده تبرئه قاتل یک نوجوان سیاهپوست آمریکایی از تمامی اتهاماتش، مجموعهای روی هم انباشته از بیعدالتیها علیه سیاهپوستان است؛ باید دید دولت اوباما که بخش قابلتوجهی از آرای خود را مدیون سیاه پوستان آمریکایی است  با این بحران چگونه برخورد می کند و آیا می تواند اقدام قانع کننده ای برای افکار عمومی آمریکا و مجامع حقوق بشری انجام دهد؟

https://shoma-weekly.ir/5i8TvO