مجلس

2030 می خواهد سند تحول بنیادین را بی اثر کند

عضو شورای مرکزی فراکسیون ولایت گفت: سند 2030 کشورها را مقید می کند که نگاهشان به آموزش و پروروش نگاه غیر دینی باشد و در تلاش است تا آموزش آزاد را جایگزین آموزش دینی در مدارس کند از این رو با مبانی دینی و قرآنی ما مغایرت دارد.
عضو شورای مرکزی فراکسیون ولایت گفت: سند 2030 کشورها را مقید می کند که نگاهشان به آموزش و پروروش نگاه غیر دینی باشد و در تلاش است تا آموزش آزاد را جایگزین آموزش دینی در مدارس کند از این رو با مبانی دینی و قرآنی ما مغایرت دارد.

حمید رضا حاجی بابایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده مردم ساوجبلاغ در خانه ملت، در گفتگو با خبرنگار ما در واکنش به سند 2030 گفت: سند 2030سندی است که توسط یونسکو ارائه می شود این در حالی است که کشور ایران یکی از کشورهای اسلامی جهان به شمار می رود و برای آموزش و پرورش خود سند تحول بنیادی را تدوین و تصویب کرده است و در سند تحول بنیادین نظام و ملاک تربیت انسان را قرآن اسلام و سیره اهل بیت علیه السلام برشمرده ایم و این سند در سال 1390 رونمایی شده و هم اکنون در حال اجراست.

وی در ادامه افزود: در قانون برنامه ششم سند 2030 و مسائل دیگر مطرح بود که نمایندگان ماده ای را در برنامه ششم مصوب کردند که طبق این ماده آموزش و پرورش را موظف است که سند تحقق بنیادین را اجرا کرده و نمی تواند سند دیگری که غیر از سند بنیادین آموزش پرورش را در کشور اجرایی کند.

حاجی بابایی گفت: سند 2030 کشورها را مقید می کند که نگاهشان به آموزش و پروروش نگاه غیر دینی باشد و در تلاش است تا آموزش آزاد را جایگزین آموزش دینی در مدارس کند از این رو با مبانی دینی و قرآنی ما مغایرت دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با تأکید بر این مطلب که در آموزش دینی بر اساس عظمت محوری است، اظهار داشت: سند تحول بنیادین آموزش تیعیضی جنسیتی برای تحصیل وجود ندارد بر اساس عدالت باید آموزش انجام شود اما آموزش برابری که در سند 2030 آورده شده است می گوید هر آموزشی که برای دختران است باید به پسران هم آموزش داده شود و یا بر عکس.

وی سند 2030 یک سند سکولار که با مبانی دینی همخوانی ندارد و اجرای این سند مخالف برنامه ششم توسعه و سیاست های نظام و قانونی است برشمرد و ادامه داد: از آنجایی که مرجع تصویب قانون یا مجلس شورای اسلامی یا شورای انقلاب فرهنگی است اما متاسفانه سند 2030در هیچ مرجع قانون گذاری در کشور ما تصویب نشده است.

حاجی بابایی تصریح کرد: اجرا کردن سند 2030 در کشور از جریان نفوذ نشأت میگیرد و امروز استکبار جهانی تلاش می کند تا این سند را در ایران اجرایی کند که این گونه تلاش ها و رفتار ها نشان دهنده این است که استکبار امروز مدارس و دانش آموزان ما را نشانه گرفته است.

وی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی باید تمام توان خود را در برخورد با اجرای این سند در اختیار بگیرد چون سند 2030با قانون اساسی مغایرت دارد و جایگاه قانونی هم برای اجرای آن وجود ندارد و امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مأمور انجام و بررسی این موضوع شده است.

حاجی بابابی در ادامه با بیان این مطلب که دو ریشه و اندیشه برای نظام تعلیم و تربیت و بالاتر از آن در کشور مطرح است، گفت: یک تفکر و اندیشه ای که بر مبانی تعلیمو تربیت اسلامی فکرمی کند که البته مبانی تفکر اسلامی سند تحول خود استفاده می کنداما تفکر دیگری وجود دارد اعتقادی به این که نظام آموزشی و دینی بودن آن ندارد بلکه معتقد است آموزش باید جهانی باشد.

وی در خاتمه اظهار داشت: سند 2030 در تلاش است تا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بی اثر کند.

https://shoma-weekly.ir/EVoOQk