ویژه

یک اقتصاددان می‌تواند گره از مشکلات کشور بگشاید

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت : یک اقتصاددان می‌تواند گره از مشکلات کشور بگشاید.
به گزارش نمانیوز وی در پاسخ به سوالی در خصوص اقبال مردم به کاندیدای اقتصادی در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: آگاهی و اطمینان در مورد حضور کاندیدای اقتصادی می‌تواند برنامه گروه‌ها و احزاب سیاسی را دگرگون کند.
وی افزود: در حال حاضر مهمترین چالش اقتصاد کشور آهنگ کند رشد اقتصادی به رغم توانایی‌های بالقوه کشور است. اداره امور اقتصادی با بی انضباطی جواب نمی‌دهد اما یکی از چالشهای مهم در اقتصاد، بی انضباطی است.
آل اسحاق  ضعف دیگر اقتصاد کشور را ضعف بهره‌وری دانست و بیان داشت: مطالعات ما نشان می‌دهد بیش از 50 درصد عدم بهره‌وری ناشی از خود بنگاه‌ها نیست و بخش عمده آن مربوط به فضای حاکم بر اقتصاد کشور است.
 وی افزود: باید پذیرفت در برخی موارد از جمله مدیریت و سیاست گذاری دچار مشکل هستیم و برای حل آنها باید فضای کسب و کار را در کشور به درستی بشناسیم و یکسری از ارکان جهت‌ساز و موثر بر این فضا را شناسایی کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تحریم های دشمنان افزود:  در کنار ضعف مدیریت، مسائل تحریم هم وجود دارد و اقتضائات به گونه ای است که اگر انسجام لازم در سیاستهای اقتصادی وجود نداشته باشد، نتیجه خوبی نمی‌گیریم.
آل اسحاق با تاکید بر اینکه مردم به خوبی عیار توانمندی مدیران را برای رفع معضلات و مشکلات اقتصادی می‌شناسند گفت: مردم می دانند  کدام گروه و جریان سیاسی، ریسک فعالیتهای اقتصادی آنها را افزایش داده و کدام جریان در راستای امنیت سرمایه‌گذاری و انباشت سرمایه آنها حرکت کرده است.
وی ادامه داد: امروز شاهد تحرک شدید مردم برای گسترش فعالیتهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری هستیم. در بخشهای مختلف شاخص‌های سرمایه‌گذاری حاکی از رشد فعالیتهای مردم است اما زیرساخت‌ها مهیا نیست.
این فعال اقتصادی با ابراز تاسف از انحصار اقتصادی دولت گفت:  آزادسازی‌های اقتصادی توسط دولت ناچیز بوده و در حالی که مردم آماده خیز اقتصادی و انباشت ثروت و سرمایه هستند، زیرساخت‌ها فراهم نشده است .
وی در ادامه تصریح کرد: مردم به خوبی می‌دانند سه موضوع روی زندگی آنها اثرگذاری مستقیم دارد. اول اقتصاد، دوم اقتصاد و سوم اقتصاد. بنابر این اگر نامزدهای انتخاباتی بتوانند برنامه‌های جامع و کاملی در مورد آینده اقتصاد ارائه کنند، اطمینان داشته باشید که با اقبال عمومی مواجه می‌شوند.
 وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره درباره حضور در انتخابات و چالش های پیش روی یک نامزد انتخاباتی اظهار داشت: حضور من در انتخابات پیش از آن که ناشی از تصمیم‌گیری شخصی باشد، ناشی از گمانه زنیهای مطبوعاتی است اما از تکثرگرایی در مورد انتخابات استقبال می‌کنم. و امیدوارم از میان افراد مطرح شده اقتصادی، حداقل 5 نفر خیلی جدی وارد صحنه شوند. در این صورت، ویژگی انتخابات آینده، تهیه و تدوین برنامه‌های مختلف برای اقتصاد کشور است که می‌تواند به مردم در انتخاب نامزدهای مورد نظر کمک کند.
آل اسحاق تاکید کرد: چالش نامزدها در انتخابات آینده، اقناع افکار عمومی است. شرایط به گونه‌ای شکل گرفته که قانع کردن مردم خیلی سخت شده و نامزدهای انتخاباتی باید خیلی تلاش کنند تا نظر مردم را به برنامه‌های خود جلب کنند.
 
وی در ادامه مهمترین مشکل رئیس جمهور آینده اقتصاد و دیپلماسی  عنوان کرد و افزود: در هر دو حوزه نیاز به بازبینی فرصت‌ها و تهدید‌ها داریم. در این دو حوزه مشکلات حل نشده یا افزوده شده، بیشتر است. در این میان اقتصاد شرایط پیچیده‌تری دارد. مشکل بزرگ در حوزه اقتصاد، تداوم سیاستهای توزیعی در مورد یارانه‌هاست.
 وی در خصوص سیاستهای اقتصادی دولت آینده با وجود یارانه ها بیان داشت: من یکی از مدافعان و تمجید کنندگان اصلاح نظام یارانه در ایران هستم و با وجود نقدهایی که به شیوه اجرا و نحوه برخورد دولت با تولیدکنندگان دارم، فکر می‌کنم اقدام دولت ستودنی است.
وی افزود: در زمینه یارانه‌ها موضوع اصلی، الزام درتداوم آن نیست یعنی هیچ اجباری برای تداوم سیاست‌ها وجود ندارد. در صورتی که اجماع خبرگان اقتصادی بر تداوم این سیاستها باشد، باید ادامه پیدا کند. این را مردم با رای خود مشخص می‌کنند.
آل اسحاق تاکید کرد: انتخابات آینده میدان مناسبی برای محک برنامه‌های اقتصادی است.بیشتر از هر زمانی به برنامه‌ریزی برای توسعه و تهیه مدلی از رشد و پیشرفت نیاز داریم.

https://shoma-weekly.ir/gxNeas