ویژه

برگ برنده توافق تهران و ریاض، شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه است

مهدی عرب صادق معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با آنا، با اشاره به اهمیت توافق ایران و عربستان، گفت: همانطور که «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی گفته است، این توافق شکست سیاست‌های اسرائیل در منطقه است و دیوار دفاعیِ منطقه‌ای که آن‌ها علیه ایران ساخته اند فروریخت، یا «نفتالی بنت» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی می‌گوید این یک فاجعه برای اسرائیل است.

وی با بیان اینکه اسرائیل، آمریکا و متحدان اروپایی آن‌ها منطقه را در آشوب و تنش می‌خواهند تا بتوانند بقایای جسد استعماری خود را بازیابی کنند و از افول خود جلوگیری کنند که البته نمی‌توانند، افزود: فارغ از سایر متغیر‌های روابط بین الملل، تقویت رابطه همسایگی از سطح جغرافیایی به دیپلماسی و ژئوپولیتیک برای هر کشوری مفید است و ظرفیت‌های موثری برای طرفین باز می‌کند.

عرب صادق با بیان اینکه تعطیلی کانال «اینستکس» به غربی ها و مواضع قدرت طلبانه آنان ضربه سنگینی وارد کرد، اظهار کرد: مشخص است که برجام هم مثل اینستکس وهم است و گرچه می‌دانیم «برجام» یک توهم است، ما مذاکره را ترک نکردیم همانطور که از برجام خارج نشدیم و این برای جمهوری اسلامی ایران یک پیروزی سیاسی بود.

مشاور رسانه‌ای رئیس خانه احزاب افزود: اینکه تحریم بی اثر و فشار غرب بر ایران بی ثمر است ، روشن است، اما عده‌ای که با روشنی بیگانه‌اند، منافع قدرت طلبانه خود را به نام منافع ملی می‌خواهند.

عرب صادق گفت: پایان جنگ و محاصره یمن قدم بعدی عربستان در اتمام ماجراجویی آمریکا در منطقه خواهد بود که حوزه خلیج فارس را آرام و باثبات خواهد کرد.

معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی افزود: البته این توافق، ضربه‌ی دیگری بر آمریکا در جنگ تجاری با چین بود و منافع انرژی آمریکا را می‌تواند با چالش مواجه کند، به همین جهت این مسئله که این توافق شکست سیاست غرب در منطقه بود از روابط بین دو کشور مهمتر است و منجر به شکست آمریکا در معادلات منطقه‌ای خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه توافق تهران-ریاض در کنار توافق اخیر با آژانس بین المللی انرژی اتمی، نشان دهنده روابط متوارن بین المللی و تاثیر اقتدار میدان بر میدانِ دیپلماسی است، تاکید کرد: البته تابع هدف، هردو منافع ملی است.

معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی گفت: کشور‌های چین عراق و عمان هم نقش موثری در این توافق داشتند که اهتمام کشور‌های منطقه بر خروج آمریکا و ایادی دولت این کشور را از منطقه می‌رساند.


آخرین اخبار