مجلس

یمن در التهاب انقلاب عظیم

آنچه آمریکایی‌ها و حاکمان عربستان را از انقلاب مردم یمن بسیار نگران کرده، نزدیکی رهبران و مردم انقلابی به جبهه ضد استکباری در منطقه است. آنان نگران بیداری مردم یمن هستند که باید گفت این بیداری اسلامی اتفاق افتاده و خاموش‌شدنی نیست.
حجتالله خدایی سوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در رابطه با آخرین تحولات در کشور یمن اظهار داشت: در حوادث و اتفاقات اخیری که در یمن رخ داده است، آمریکا، عربستان و هیئت حاکمه یمن در تلاش هستند تا این انقلاب را در یمن تحت تأثیر قرار دهند و آن را منحرف کنند.

وی افزود: انقلاب مردم یمن به رهبری انصارالله با هوشمندی خاصی دنبال میشود؛ بهطوریکه آنها بدون آنکه بخواهند وارد برخی درگیریها شوند، با حفظ تمامیت ارضی بهدنبال تحقق حقوق و سهیمکردن خود در قدرت حاکمه کشورشان هستند.

نماینده مردم دلفان و سلسله در ادامه تصریح کرد: بهطوریکه این زیرکی انصارالله را میتوانیم در ماجرای استعفای صوری رئیسجمهور دریابیم؛ چنانچه آمریکا و هیئت حاکمه بهدنبال بهرهبرداری و سرکوب انقلابیون بودند که با عصبانیکردن نیروهای انقلابی و ایجاد درگیری و آشوب، آنها را سرکوب کند که این موضوع با رهبریت انصارالله مدیریت شد. البته انقلابیون در فضایی آرام بر خواستههای خود اصرار دارند و آنها را مطالبه میکنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان علت نگرانی آمریکاییها و حاکمان عربستان خاطر نشان کرد: آنچه آمریکاییها و حاکمان عربستان را از انقلاب مردم یمن بسیار نگران کرده، نزدیکی رهبران و مردم انقلابی به جبهه ضد استکباری در منطقه است. آنان نگران بیداری مردم یمن هستند که باید گفت این بیداری اسلامی اتفاق افتاده و خاموششدنی نیست.

وی تصریح کرد: البته آمریکاییها باید بدانند که یمن بحرین نیست. یمن بهلحاظ موقعیت سوقالجیشی، ترکیب جمعیتی و مساحت سرزمینی با بحرین متفاوت است و آنها قدرت هیچ بازی را در این کشور ندارند. امید است انقلاب یمن و حقوق مردم آن در کشورشان نهادینه شود تا مردم از ثمرات آن استفاده کنند.

خدایی سوری در ادامه با اشاره به نقش عربستان در ایجاد بحرانهای منطقه اظهار داشت: عربستان در بهوجودآمدن بحرانهای منطقه نقش بسیاری داشته است؛ خصوصاً در این سه سال گذشته ادارهکننده اصلی این جریانات در منطقه بوده که هزینه بسیاری کرده و دنبال جبران این هزینهها است.

وی خاطر نشان کرد: عربستان برای ضربهزدن به سه محور جبهه مقاومت، ایران و جریانهای انقلابی منطقه برای تأمین انرژی آمریکاییها و امنیت رژیم صهیونیستی از هیچ امری مضایقه نکرد تا با تروریستپروری و آموزش نیروهای تروریستی وکاهش قیمت نفت و... بتواند از پشت، به این سه محور ضربه وارد کند؛ اما در عمل شاهد هستیم که نتوانست راه به جایی ببرد. لذا در این شرایط وضعیت عربستان خوب نیست؛ حتی بعد از مرگ عبدالله نیز پادشاه جدید آن رسماً مواضع و سیاستهای قبل این کشور را تأیید و تأکید کرد و دیدار غیرمنتظره اوباما با پادشاه جدید بر این فرض صحه گذاشت؛ بنابراین اگر این روند ادامه یابد، همین سیاستها با توجه به جرقههای بیداری اسلامی که در این کشور نیز هویدا شده است، آینده عربستان هم به انقلاب مردم آن گره خواهد خورد .

https://shoma-weekly.ir/g16Z5f