مجلس

یارانه ها تا کنون نقدی شده است نه هدفمند

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت:آنچه تاکنون انجام شده، هدفمندی یارانه ها نبوده بلکه نقدی کردن بوده است.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت:آنچه تاکنون انجام شده، هدفمندی یارانه ها نبوده بلکه نقدی کردن بوده است.

عبدالرضا مصری در برنامه "بهارستان" رادیو گفت وگو اظهار داشت: همان طور که می دانید قیمت بنزین 80 تومانی را به هزار تومان رسانده ایم و قرار بوده یارانه ای که به صاحبان ماشین پرداخت می شد، به صورت عادلانه بین مردم پرداخت شود. بنده با واژه هدفمندی یارانه ها مخالف هستم زیرا آنچه انجام شده است درباره نقدی کردن یارانه ها است.

برنامه "بهارستان" با موضوع برنامه ششم توسعه و هدفمندی یارانه ها و با حضور عبدالرضا مصری عضو کمیسیون تلفیق بررسی برنامه ششم توسعه روانه آنتن شد.

عبدالرضا مصری در خصوص وضعیت بررسی یارانه ها در برنامه ششم گفت: موضوع یارانه ها در ماده 13 برنامه ششم آمده است که باید در مورد آن تصمیم گیری شود. طبیعتا چون پرداخت یارانه ها از محل حامل های انرژی است، اینها با هم پیوند دارند یعنی وقتی می گوییم هدفمندی یارانه ها از حامل های انرژی صحبت می کنیم.

وی افزود: همان طور که می دانید قیمت بنزین 80 تومانی را به هزار تومان رسانده ایم و قرار بوده یارانه ای که به صاحبان ماشین پرداخت می شد، به صورت عادلانه بین مردم پرداخت شود. بنده با واژه هدفمندی یارانه ها مخالف هستم زیرا آنچه انجام شده است درباره نقدی کردن یارانه ها است.

عضو کمیسیون تلفیق بررسی برنامه ششم توسعه با اشاره به گران شدن یارانه ها از 400 تومان به هزار تومان اظهار داشت: با وجود گران شدن بنزین، میزان یارانه ها تغییر نکرده است. اگر می شد با بنزین 400 تومانی به همه مردم یارانه داد، با بنزین هزار تومانی طبیعتا باید بتوانیم دو و نیم برابر یارانه پرداخت کنیم.

وی تصریح داشت: اینکه این کار صلاح کشور است یا خیر، باید بگویم خیر؛ این صلاح کشور نیست. در مرحله نخست با توجه به تغییر زیاد قیمت های انرژی، نقدی کردن توجیه داشت و بعد از اینکه این تغییر قیمت تبدیل به رفتار در سبد هزینه شد، پرداخت مابه التفاوت روز اول، اثر چندانی در سبد مردم نخواهد گذاشت.

مصری با اشاره به قانون هدفمندی اظهار داشت: قانون هدفمندی یک مرحله مترقی تر از نقدی کردن ها است. در این قانون دوم حتی به دولت تکلیف شد، سه دهک از پر در آمدها حذف شوند و درآمدی که به سه دهک می دهیم صرف فقرا یا تولید شود. متاسفانه هیچ اقدامی در اجرای آن قانون صورت نگرفت، هر چند این مسئله یک امر طبیعی است زیرا دولت ها نیاز به رای دارند.

https://shoma-weekly.ir/CX32Vf