جامعه

کینه آل سعود از حج 1437

نزدیک به پانصد نفر از هموطنانمان سال گذشته جان خودشان را طی ۲ حادثه در مراسم حج از دست دادند. حادثه نخست به سقوط جرثقیل باز می‌گشت و حادثه دوم فاجعه منا بود که در آن نزدیک به هزاران زائر از کشورهای اسلامی حاضر در این مراسم شهید شدند.
غلامعلی جبلی- هفته گذشته خبری اعلام شد که ما ایرانیها کم و بیش منتظر شنیدن آن بودیم؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی حج کشور اعلام کرد که سفر حج امسال لغو شده است. ساعتی بعد نیز سازمان حج و زیارت با انتشار بیانیهای در 8 بند، رسما از لغو حج تمتع سال 95 خبر داد.

علی جنتی در این باره توضیح داده: ایران قرار بود تا امروز یکشنبه صبر کند و اگر مقامات عربستان نکاتی که موردتوجه کشورمان بوده پاسخ دادند بحث حج امسال را دنبال کنیم؛ اما با توجه به نوع برخورد و گفتار مقامهای عربستانی که در دو دور مذاکرات با هیئت ایرانی داشتند و ایجاد موانع و کارشکنیها، عملا انجام فریضه حج امسال امکانپذیر نیست.

سازمان حج و زیارت نیز با انتشار بیانیهای در 8 بند، رسما از لغو حج تمتع سال 95 خبر داد. در این بیانیه تصریح شده است: اکنون با عنایت به ازدستدادن زمان برای برنامهریزی و تدارکات امور حجاج ایرانی و عدم تأمین مطالبات به حق جمهوری اسلامی اعلام میشود که به دلیل استمرار کارشکنیهای دولت سعودی زائرین عزیز جمهوری اسلامی ایران از حضور در مراسم حج تمتع سالجاری محروم میشوند که مسئولیت آن برعهده دولت عربستان سعودی است.

اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرده بود: یکشنبه آخرین فرصت برای عربستان است تا موافقت کامل خود را با خواستهها و مطالبات منطقی جمهوری اسلامی اعلام و تفاهمنامه را ارسال کند.

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه هم شنبه شب در برنامه متن و حاشیه شبکه سه سیما با اشاره به مسائل سیاست خارجی کشور از جمله موضوع حج سال 95 اظهار کرد: متولی انجام مذاکرات، سازمان حج بوده و آنچه که تاکنون اتفاق افتاده برعهده مسئولان سعودی است.

انصاری با اشاره به اینکه عربستان وقت را تلف کرده و همه راهها را برای ایران بسته و در صورت انجامنشدن حج، مسئولیت بر عهده سعودیهاست، یادآور شد: عربستان برخلاف شعاری که تابهحال داده، مسئله حج را به مناسبات سیاسی دخالت داده است.

به گفته انصاری بر اساس آخرین اقدامات و گفتگوهای انجام شده، ریاض بدیهیترین وظایف خود را که تأمین امنیت و سلامت حجاج و حمایت کنسولی از آنهاست، نپذیرفته است.

البته در این میان طولانیشدن مدت مذاکرات سازمان حج و زیارت هم محل توجه رسانهها قرار گرفته بود تا آنجا که با وجود سخنان صریح مراجع تقلید مبنی بر لغو حج امسال، سازمان تلاش کرد تا آخرین لحظه نتیجهای به دست آورد.

نزدیک به پانصد نفر از هموطنانمان سال گذشته جان خودشان را طی ۲ حادثه در مراسم حج از دست دادند. حادثه نخست به سقوط جرثقیل باز میگشت و حادثه دوم فاجعه منا بود که در آن نزدیک به هزاران زائر از کشورهای اسلامی حاضر در این مراسم شهید شدند.

عربستان در واکنش به این حوادث و در برابر ایران و سایر کشورهای اسلامی سکوت اختیار کرد و حتی در مواردی این حادثه را به عهده نمیگرفت.

حال باید دید بازی جوانهای بوالهوس آل سعود با یک فروع دین چه فرجامی را برای آنها رقم خواهد زد؟


https://shoma-weekly.ir/oBkTbn