ویژه

کوتوله‌های جنگ تحریم

ی بی‌سی فارسی تحریم را فلج کننده بدنه جمهوری اسلامی توصیف کرد و صدای آمریکا هم آرزو کرد که این تحریم، درآمدهای نفتی ایران را به صفر برساند(!)
حسن باقری- اگر می‌توانستند در اتوبانهای بزرگشان و گوشه قاب شبکه‌هایشان روز شمار می‌گذاشتند برای اول ماه ژوئیه یا همان یازدهم تیر ماه خودمان اما از حرف کم نگذاشتند، آن هم با «پرچانگی» تمام؛ بی بی‌سی فارسی تحریم را فلج کننده بدنه جمهوری اسلامی توصیف کرد و صدای آمریکا هم آرزو کرد که این تحریم، درآمدهای نفتی ایران را به صفر برساند(!)
این همه سروصدا و ذوق زدگی اما با رسیدن 11 تیر ماه روی صورت‌شان خشک شد؛ چه خودشان بهتر از هر کسی می‌دانند چاله‌ای که برای ما کنده‌اند، قد و قواره‌اش بیشتر به چاهی برای خودشان شباهت دارد.
رادیو رژیم صهیونیستی : «بهای نفت در بازارهای جهانی با حدود 7 درصد افزایش، به بیش از 95 دلار برای هر بشکه در بورس لندن رسید، این بیشترین افزایش بهای نفت در یک روز طی سه سال گذشته است؛ نگرانی از تحریم نفتی ایران اصلی‌ترین دلیل افزایش بهای نفت در بازار جهانی است».
روزنامه واشنگتن پست هم نوشت: تحریمها کاملا بی تأثیر بوده و موجبات پیشرفت ایران را فراهم کرده و تأثیرات منفی آن بر اقتصاد غرب و برخی کشورهای اروپایی به وضوح قابل مشاهده است.
در این میان صدای آمریکا که پیش از آغاز تحریم نفتی ایران، آرزو کرده بود که درآمد نفتی کشورمان به صفر برسد، چند روز پیش مجبور به اعتراف شد، اعترافی که تلخی‌اش کاملاً در صدای کارشناس این رادیو واضح بود: مسأله اساسی این است که تحریمهای اقتصادی علیه کشوری مثل ایران برای کشورهای تحریم کننده، هزینه داشته و این هزینه برای کشورهای تحریم کننده فقط این نیست که از ایران نفت نمی خرند بلکه بازار مهم ایران را هم از دست می‌دهند.
آش بی اثر بودن تحریمها آنقدر شور بود که شبکه العربیه هم مجبور شد لحظاتی حس «اسرائیل دوستی»‌اش را کنار بگذارد و بگوید: این تحریم بر خلاف خواست آمریکا، قوی نخواهد بود؛ چینی‌ها بزرگترین خریدار نفت ایران، 20 درصد از صادرات نفت این کشور را خریداری می‌کنند و این کشور در تحریم ایران با آمریکا همکاری ندارد.
نکته جالب این وسط شبکه بی بی سی بود که مثل همیشه با «پررویی» تمام باز ساز خودش را می‌زد: «ما اطمینان داریم که گستردگی و شدت این تحریم‌های نفتی و بانکی به قدری است که دور زدن آنها در سطح وسیع بسیار بعید است».
بی بی سی آنقدر این ساز را زد تا کارشناس رادیو کلن صدایش در بیاید و بگوید: «من به ایران رفتم و از شیوه دور زدن تحریم‌ها توسط بازرگانان واقعاً شگفت‌زده شدم».
اما صرف نظر از این حرف و حدیثها، واقعیت آن است که بخشی از ناکام ماندن غرب در پروژه تحریم و بخصوص تحریم نفتی اخیر بواسطه تدابیر یکی از سرداران هشت سال دفاع مقدس است که حالا در قامت وزیر نفت، نیروها و ادوات خود را به درستی پشت خاکریز چیده است.
به عنوان نمونه می‌توان به تغییر سیاست نفتی کشور و حرکت به سمت تولید فرآورده‌های نفتی و رونق صنایعی مثل پتروشیمی و به تبع آن جلوگیری از خام فروشی اشاره کرد که سبب شده، نفت خام به جای صادرات، در داخل به محصولات ثانویه تبدیل و روانه بازارهای جهانی شود.
علاوه بر این باید توجه داشت که رهبر فرزانه انقلاب به ضرورت استفاده از انرژی به عنوان یک سلاح تاکید فرموده و جناب قاسمی عزیز ما این دستور را بهتر از هر کس دیگری درک می‌کند و صد البته با ساز و کارهای عملیاتی شدن این فرمان آشنا است و لذا ظاهراً غرب باید منتظر پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران باشد.

https://shoma-weekly.ir/dzxIaI