ویژه

کوتاهی کرده ایم

اصولگرا کسی است که به همه ارزش‌های اسلامی یعنی اسلام، قرآن، پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین معتقد باشد. به چنین آدمی اصولگرا می‌گویند و اساس حکومت ما حکومت اسلامی است. قانون اساسی بر همین اساس تدوین شده است، وقتی رئیس‌جمهورمان می‌خواهد تنفیذ شود، رهبر عزیزمان حکومت او را تنفیذ می‌کند. شورای نگهبان هم بر همین اساس است و می‌بیند اگر قانونی در مجلس به ثبت می‌رسد قانون خلاف اسلام و اصولگرایی نباشد.

زین العابدین امیری- ابوالفضل توکلی بینا از اعضای موسس حزب مؤتلفه اسلامی است. مؤتلفه ای که در بحبوحه ها نشان داده پای اصول انقلاب اسلامی و آرمان های آن ایستاده و البته در جاهایی چوب پای کار بودنش را هم خورده است. با توکلی بینا که تجربه مشاوره دادن به سه رئیس جمهور را داشته در مورد آینده اصولگرایی سخن گپ و گفتی داشتیم

 

در حال حاضر بعضی افراد نسبت به آینده اصولگرایی با تردید نگاه میکنند. شما آینده اصولگرایی را چگونه ارزیابی میکنید؟

اصولگرایی بر اساس چینش حاکمیت اسلام و حکومتی که امام خمینی(ره) تدوین کردهاند، اساسش بر مبنای حاکمیت خدا و الله است؛ بنابراین اصولگرایی رأس انقلاب فرهنگی است که حضرت امام(ره) آغازکردهاند و حاکمیتی جز حاکمیت الله نیست. اگر ولی فقیه عادل داریم، به عنوان این است که او حکم خدا را میگوید. همچنان که پیامبر(ص) «قال الله» و امیرالمؤمنین(ع) «قال رسولالله» میگفت، رهبر عزیز یا امام راحلمان هم همین مسیر را طی کردهاند؛ بنابراین اصولگرایی چیزی نیست که کسی بخواهد آن را به حاشیه ببرد.

اصولگرا کسی است که به همه ارزشهای اسلامی یعنی اسلام، قرآن، پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین معتقد باشد. به چنین آدمی اصولگرا میگویند و اساس حکومت ما حکومت اسلامی است. قانون اساسی بر همین اساس تدوین شده است، وقتی رئیسجمهورمان میخواهد تنفیذ شود، رهبر عزیزمان حکومت او را تنفیذ میکند. شورای نگهبان هم بر همین اساس است و میبیند اگر قانونی در مجلس به ثبت میرسد قانون خلاف اسلام و اصولگرایی نباشد.

 

اشتباهاتی که در این مدت بعضی از اصولگراها انجام دادند، علیالخصوص در انتخابات ریاست جمهوری باعث شده است کل اصولگرایی زیر سئوال برود. از این رو پرسیدم آینده اصولگرایی را چگونه میبینید؟

من به آینده خوشبینم، مشکلی در آینده نداریم. حتی آقای روحانی یک رئیسجمهور اصولگرا، روحانی و معتقد است. اگر خدای نکرده در انتخابات نهم و دهم مشکلی برایمان پیش آمده است و کوتاهی کردهایم، به اصل امور که لطمهای نمیزند. ما اشتباهاتی کردیم که یا به ما تحمیل شده است ویا کسانی میآیند وابتدای امرشان شعار میدهند و شعارشان بر اساس شعارهای اول انقلاب است، همین که سوار بر موج حاکمیت شدند، فراموش میکنند انقلاب اسلامی با بیش از 500 هزار شهید و جانباز برای اسلام بوده است. همین که بعد از 34 سال با اعلام رهبر عزیزمان حرکتی میشود و مردم به صحنه میآیند، به خاطر اصولگرایی و اعتقاد به اسلام است که مردم بر مبنای حکومت و اعتقادات اسلامی میآیند و با وجود شرایط بد اقتصادی که مردم نگرانند در 22 بهمن آن طور حماسه میآفرینند. در انتخابات اخیر این طور با بیان و درخواست رهبری مردم میآیند و آن حماسه سیاسی را رقم میزنند و دنیا را مات میکنند.

 

به نظر شما لازم است در شرایطی که اصولگرایان در حال حاضر قرار دارند، خطوط قرمز یا اصول اولیهشان از ابتدا تعریف و دو باره بررسی شود؟

اصول ما تعریفشده است. چینش حکومتمان بر اساس حاکمیت خدا و اصول اسلام است. ما باید در انتخاب افرادمان دقت کنیم.

 

همین افرادی که میفرمایید، احتیاج به پالایش ندارند؟ از اطرافیان آقای هاشمی گرفته تا اطرافیان آقای احمدینژاد اصولگرا محسوب میشوند. آیا این افراد در اصولگرایان نیاز به پالایش ندارند؟

چه پالایشی؟

با توجه به اشتباهاتی که کردند، اصولگرایان به آنها تذکر جدی بدهند و جوری برخورد شود که موضعشان شفافتر شود تا دیگران متوجه شوند اینها اصولگرا نیستند.

همین مسئله انتخاب آقای دکتر روحانی، انتخاب اصولگرایی است. البته باید در انتخاب چینشمان دقت کنیم. افرادی که مدیران اصلی کشورند و در هر وزارتخانه و سازمانی باید افراد متدین، معتقد و اصولگرا را بگذارند که اگر هر سازمان و وزارتخانهای را میبینید که در رأس هرمش یک آدم متدین و اصولگرا هست، تا ذیلش به همین صورت نمایش داده میشود، ولی میبینید در سازمانی که آدم لیبرالی در رأس امور قرار میگیرد، همین تأثیر را در ردههای پایینتر سازمان میگذارد. اگر بخواهیم در آینده مشکلی نداشته باشیم، باید به رئیسجمهور دوره یازدهم در انتخابش تذکر بدهیم که انتخاب افراد باید بر اساس اصولگرایی باشد.

 

عدهای معتقدند بین اصولگرایان شکاف افتاده است. آیا این موضوع را قبول دارید؟

به این صورت قبول ندارم.

 

پس اختلاف جبهه پایداری و جبهه متحد از انتخابات مجلس به این طرف را چگونه ارزیابی میکنید؟

آنها اقلیتی هستند که کارهای خارج عادت هم میکنند.

 

وظیفه اصولگراها در مقابل این جور افراد چیست؟ کسانی که اصولگرایی را زیر سئوال میبرند.

باید نقد، ایستادگی و مقاومت کنند. باید مراقبت کرد این آدمها وارد کارهای اجرایی کشور نشوند.

 

الان تحزب در اصولگرایی چه وضعیتی دارد؟

تحزب به این صورت که چهار نفر دور هم جمع شوند فایده ای ندارد، باید مثل مؤتلفه اسلامی پایههایش مشخص شود. یعنی افرادی که پایه های آن هستند. علت این که مؤتلفه تا الان از خط خارج نشده، اعوجاج نداشته یا تغییر مسیر نداده، دعای بنیانگذارش امام بوده است . ما الان این همه عضو در سراسر کشور داریم، شاخه جوانان، خواهران و... این به دلیل جهتی است که در اثر اصولگرایی رعایت کردهایم و همین باعث شده است اعوجاج پیدا نکنیم. امروز مؤتلفه 50 ساله شده است و از مرز 50 سال هم گذشته است. اینها دعای امام(ره) است که از خط ولایت و بازوی ولایت خارج نشدیم و در انتخاب ها  و نیروهایمان تلاش، امر به معروف وجود دارد و  به صورت مستمر به دستگاههای اساسی کشور هم پیشنهاداتی می کنیم. در مورد انتخابات هم همین طور است. افراد با دقت و وسواس انتخاب می شوند. بالاتر از آن در رأس ریاست جمهوری است که هر کسی هوس نکند به اسم اصولگرایی بیاید و لطمه بزند.

 

به نظر شما حزب فراگیری که راجع به آن صحبت میشود، برای بهبود وضعیت اصولگرایان مفید است؟

چه کسی میخواهد این حزب فراگیر را تشکیل بدهد؟ ما که غربی نیستیم. حدود و ثغور ما مشخص است. ما ولایت امر و ولایت فقیه داریم، دستمان باز نیست که مثل احزاب دنیا ـکه با سیاسیکاری بر گُرده مردم حاکم میشوندـ هر کاری را بخواهیم انجام دهیم. غرب و امریکا در انتخاباتش بر گُرده مردم سوار میشوند. یک عده اقلیت محدود صهیونیسم، کارتلها و سرمایهدارها هم بر اینها حکومت میکنند.

اگر منافع حزب فراگیر باشد، برای کسانی است که ریشههای محکمی داشته باشند و بتوانند در سراسر کشور جاذبه ایجاد کنند، نظاممان اسلامی است و مردممان مؤمن و متدیناند؛ مخصوصاً این که ما شیعه و پیرو امیرالمؤمنین و ائمه معصومین(ع) هستیم و باید آن افراد سنگین و وزین این چنین باشند که بتوانند یک حرکت سراسری ایجاد کنند؛ والا نمیشود.

 

به عنوان آخرین سئوال، آینده مؤتلفه را چگونه ارزیابی میکنید؟

روشن میبینم، برای این که راهمان راه ولایت امر الهی بوده است و از اولین روزهایی که حرکت کردیم مؤتلفه با نظر به حضرت امام(ره) تشکیل شده و دعاهای آن روح بزرگ خدا به ما کمک کرده است. ما آینده روشنی داریم و مشکلی نداریم، چون جهتمان، جهت درست ولایت فقیه است. اگر انحراف پیدا کنیم، مشکل پیدا میکنیم. بحمدالله نیروهای کیفی بسیار خوبی با خلوص و نیت خوب در سراسر کشور و استانها داریم و اعضایمان هم اعضای بسیار خوبی هستند. من مشکلی نمیبینم. انشاءالله آتیه روشنی داریم.

https://shoma-weekly.ir/JN5SXT