مجلس

کمیته نظارت بر اجرای برجام گزارش دهد

در مسئله برجام هزینه سنگینی بر کشور تحمیل شد و به غیر از تعطیلی بخش اعظم فعالیت‌های هسته‌ای در داخل کشور نیز تزلزل ایجاد کردند و شکاف برجامیان و غیربرجامیان به وجود آوردند. حتی سخن حضرت امام در رابطه گرگ ومیش بودن رابطه ایران و آمریکا نادیده گرفته شد و برخی‌ها در جهت بزک دشمن برآمدند و آن را طوری دیگری نشان دادند در این رابطه اشتباه کردند. البته ناگفته نماند که کمیته نظارت بر اجرای برجام باید گزارش خویش را به مجلس ارائه دهد که متأسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.
موضوع توافقنامه هستهای با ایران شاید یکی از مهمترین بحثهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در کمپینهای تبلیغاتیشان باشد؛ نوع عملکرد آمریکاییها در این توافقنامه با توجه به برنامه جامع اقدامات مشترک (برجام) بسیار مؤثر است. هر چند در این مدت یک ساله آمریکاییها در اثبات بدعهدی خویش از هیچ اقدامی مضایقه نکردند و تحریمهای موجود را برنداشتند. اما آنچه مورد توجه است سخنان و اظهارنظرهای کاندیدای ریاست جمهوری آمریکاییها است که یکی خواهان پارهکردن توافقنامه است و دیگری گرچه سخن از تعامل با دنیا را به میان میآورد؛ اما برجام را تأمینکننده امنیت رژیم غاصب صهیونیستی میداند. اما اکنون که حدود یکسال و چندی از امضای این توافقنامه میگذرد؛ علیرغم اعتماد بیش از حد تیم مذاکرهکننده ایرانی به وعدههای طرف آمریکایی، این سؤال مطرح است که ایران در قبال بدعهدیهای آمریکایی چه واکنشی میتواند نشان بدهد! در این خصوص جبار کوچکینژاد نماینده مردم رشت گفت: حقیقت امر این است با توجه به تأکید دولت و

خوش بینی دولتمردان به مسئله برجام موجب شده تا عدهای عامدانه یا سادهلوحانه آن را نجاتدهنده کشور یا خورشید عالمتاب تعبیر کنند. هرچند این توافقنامه به نوعی بعد از گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب، با شکستن ساختارها صورت گرفت؛ اما ما برهمزننده این توافقنامه نیستیم.

وی افزود: همچنین مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد نظارتی میتواند در ارزیابی عملکرد برجام که در این یک سال گذشت صورت گرفته ورود کند که مجلس در این امر مصر است و باید گزارش شش ماه و نظر مجلس قرائت شود. از سوی دیگر با توجه به بدعهدی آمریکاییها باید خیلی دقت کنیم که آنها ما را محکوم به برهم زنندگان توافق نامه نکنند.

کوچکینژاد تصریح کرد: هرجهت در این
توافق نامه و اجرای برنامه جامع مشترک ما اقدامات زیادی را انجام داده
ایم و تعداد زیادی از سانتریفیوژها و آب سنگین اراک را با عجله تعطیل کردیم؛ اما در خصوص برخورد با بدعهدیهای آمریکاییها معتقدم که عجله زیاد آسیب زننده است. لذا معتقدم باید منتظر اقدامات دنیا باشیم و اگر این اراده در آنها به وجود آمد و همه تحریمها برداشته شد دیگر مشکلی پیش نخواهد آمد. اما با گذشت زمان، طرفین توافق گام مثبتی در خصوص رفع تحریمها بر نداشتهاند.

نماینده مردم رشت با اشاره به سخنان ریاست محترم جمهوری گفت: به نظر من سخنان ریاست محترم جمهور مبنی بر راهگشایی برجام، بدون استدلال و سندیت است به نظر میرسد که برخی تنها به دنبال فضاسازی و غوغاسالاری هستند. به نظر میرسد فرصت آن رسیده تا آقایان به اشتباه خود معترف شوند و به مردم بگویند که بیش از حد خوشبین بودهاند و به تذکرات مقام معظم رهبری توجه نکردهاند آنها اقرار کنند که فریب لبخند دشمن را خوردهاند و با اطمینان به دشمن هزینه سنگینی را بر دوش نظام جمهوری اسلامی ایران گذاشتهاند.

وی تصریح کرد: ورود به بحث برجام با این استدلال که برجام سایه جنگ را از سر مردم برداشته؛ غلط است و اینها سخنان را مردم باور نخواهند کرد؛ زیرا با گذشت یک سال مشخص شد که این موضوع توهمی بیش نبوده و آنها ناشیانه به این مسئله ورود پیدا کردهاند. به نظر میرسد که دولت باید صادقانه به مردم بگوید که در این رابطه شکست خورده است و بعد از 37 سال دچار خطای سیاسی شده است و به فکر بازسازی این خطای خود باشد. اما از سویی طرف مقابل نیز منتظر آن است که ما دست به اقداماتی بزنیم تا از آن سو استفاده کند و اگر بخواهیم برهم زننده برجام باشیم خطای دیگری است.

کوچکی نژاد با اشاره به کمیته نظارت بر اجرای برجام تأکید کرد: به هر جهت در مسئله برجام هزینه سنگینی بر کشور تحمیل شد و به غیر از تعطیلی بخش اعظم فعالیتهای هستهای در داخل کشور نیز تزلزل ایجاد کردند و شکاف برجامیان و غیربرجامیان به وجود آوردند. حتی سخن حضرت امام در رابطه گرگ ومیش بودن رابطه ایران و آمریکا نادیده گرفته شد و برخیها در جهت بزک دشمن برآمدند و آن را طوری دیگری نشان دادند در این رابطه اشتباه کردند. البته ناگفته نماند که کمیته نظارت بر اجرای برجام باید گزارش خویش را به مجلس ارائه دهد که متأسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.

https://shoma-weekly.ir/c4RDdb