مجلس

کاهش قیمت نفت؛ فرصتی برای شکوفایی منابع غیر نفتی

بحث نفت و عدم تعادل قیمت در این حوزه قابل پیش بینی بوده است، به طوری که مقام معظم رهبری به صورت غیر مستقیم در طول بیست سال و به صورت مستقیم در این چند سال اخیر به این نکته اشاره داشتند که باید اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت‌‌ رها کنیم. اما گوش شنوایی نبوده است.
حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن، در رابطه با کاهش قیمت نفت در بازار جهانی گفت: بحث نفت و عدم تعادل قیمت در این حوزه قابل پیش بینی بوده است، به طوری که مقام معظم رهبری به صورت غیر مستقیم در طول بیست سال و به صورت مستقیم در این چند سال اخیر به این نکته اشاره داشتند که باید اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت‌‌ رها کنیم. اما گوش شنوایی نبوده است.

وی افزود: البته ما باید بدانیم که وابستگی به نفت، تولید کشور را با مشکل مواجه کرده، به طوری که تمام کارشناسان و متخصصین اقتصادی کشور درهر طیف سیاسی بر این امر اتفاق نظر دارند. بنابراین وابستگی به نفت باعث شده ما از تولید کناره گیری کنیم. البته باید گفت این موضوع ریشه ۱۰۵ ساله در کشور ما دارد. بنابراین اتفاقی که الان در حوزه نفت افتاده ، قابل پیش بینی بوده است.

نماینده مردم شهریار خاطر نشان کرد: با توجه به سیاستهای استکباری و دستهای پشت پرده قیمت بازار جهانی نفت گاهی به کاهش قیمت به دنبال ضربه زدن به اقتصاد کشور بودهاند وگاه با افزایش قیمت نفت، به طور مثال اگر نفت به ۱۵۰ دلار برسد هم برای اقتصاد ما تورم زا است. بنابراین نه بالا رفتن بیش از حد قیمت نفت به نفع ما است و نه کاهش آن؛ چرا که هم افزایش و هم کاهش نفت برای ما رکود بازار را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: البته مجلس در این رابطه صندوقی را که به نام صندوق توسعه ملی تعریف کرد و در سال ۹۰ مصوبهای تصویب شد که ۲۰درصد از درآمدهای نفت وارد این صندوق شود و سالی ۳ درصد هم افزوده شود؛ یعنی الان باید به ۳۲ درصد رسیده باشیم. تا از این درآمدهای نفتی داخل صندوق توسعه ملی، هم به صنعت دانش بنیان و صنایع کشاورزی و هم صنعت و.. اعتبار بدهیم که پایههای اقتصادی ما رونق بگیرد.

گروسی با اشاره به ظرفیتهای موجود در کشور افزود: با استفاده از ظرفیتهای موجود در داخل میتوانیم از وابستگی به نفت خلاص شویم. مواردی چون افزایش صادرات، حتی خدمات فنی مهندسی که میتوانیم خدمات مهندسان و
فارغ
التحصیلان متخصص راصادر کنیم. همه دولتها در این رابطه مسئول هستند که لایحهای که تنظیم میکنند باید وابستگیاش را به نفت کم کند.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت نفت میتواند فرصتی برای عدم وابستگی بودجه به نفت باشد گفت: در بودجه امسال موضوع وابستگی به نفت ۳۰ درصد شد یعنی عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. لذا باید تلاش شود که ما بحثهایی چون گردشگری و خدمات فنی و مهندسی و معادن را جایگزین نفت کنیم.

گروسی اقتصاد مقاومتی را به عنوان بهترین راهکار رهایی از نفت دانست و اظهار داشت: در این مسیر ما نباید گمان کنیم که این کار نشدنی است، این تفکر عملیاتی است و نیاز به یک اراده محکم دارد که با ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی فرمول و راه حل برون رفت از این شرایط را در دست داریم.

https://shoma-weekly.ir/VXyEyN