ویژه

کاهش استفاده از سوخت های فسیلی اجتناب ناپذیر است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: حفاظت از سازه های اتمی با توجه به حساسیت و اثرگذاری آنها در صورت بروز خطر برای شهرها و مناطق مسکونی باید مورد توجه فعالان حوزه معماری و شهرسازی قرار بگیرد.
رئیس انجمن مهندسین برق و الکترونیک کشور انرژی هسته‌ای  گفت:‌امروز بحث انرژی جزو مباحث مهم و سرنوشت ساز جهان است و کشوری توسعه بیشتری می یابد که تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی را از پاک‌ترین، ارزان‌ترین، و سالم‌ترین انرژی‌های جهان دانست و گفت: استفاده از انرژی هسته‌ای در جهان امری حتمی است و نمی‌توان از آن گذشت.

حسن غفوری فرد، وزیر اسبق نیرو در آئین افتتاحیه چهارمین همایش ملی «معماری و شهرسازی درگذر زمان» با عنوان «تعامل مجموعه‌ها و ساختمان‌های نیروگاهی با محیط‌زیست» که با حضور مسئولان، اساتید، دانشجویان و فعالان عرصه‌های نیروگاهی برگزار شد، اظهار کرد: نیروگاه‌های هسته‌ای از سال ۱۹۵۷ فعالیت خود را آغاز کرده و به‌تدریج جایگاه خود را پیدا کردند: حفاظت از سازه های اتمی با توجه به حساسیت و اثرگذاری آنها در صورت بروز خطر برای شهرها و مناطق مسکونی باید مورد توجه فعالان حوزه معماری و شهرسازی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین وجوه اهمیت انرژی هسته‌ای در تأمین انرژی جهان و کاهش آلایندگی در حوزه تولید برق، ارتقاء امنیت تأمین انرژی، تنوع‌بخشی به منابع تأمین انرژی و تأمین برق در مقیاس بزرگ با هزینه‌های دارای ثبات است که در ماهیت انرژی هسته‌ای، به‌عنوان نکاتی کلیدی موردتوجه قرار می‌گیرد.

وزیر اسبق نیرو بابیان اینکه انرژی‌های جهان روزی تمام خواهد شد، تصریح کرد: برای مثال در هر ثانیه ۴ میلیون تُن از جرم خورشید کم و به انرژی تبدیل می‌شود ازاین‌رو خورشید هرلحظه در حال کوچک شدن است و روزی تمام خواهد شد.

غفوری فرد بابیان استفاده جهان از انرژی هسته‌ای تصریح کرد: تا سال ۲۰۱۵ میزان ۳۹۶ هزار گیگاوات از برق جهان توسط نیروگاه‌های هسته‌ای تأمین می‌شد که ۱۱ درصد را شامل می‌شود و قرار است طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته‌شده تا سال ۲۰۵۰ این میزان به ۹۳۰ هزار گیگاوات افزایش پیدا کند.

وی اعلام کرد: همچنین چین در نظر دارد تا سال ۲۰۵۰ تولید برق هسته‌ای خود را از ۱۷ گیگاوات به ۲۵۰ گیگاوات افزایش دهد که این امر نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه انرژی هسته‌ای در جهان است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه همه محققان در خصوص اثرات مخرب تغییرات آب و هوایی اتفاق نظر دارند گفت: دمای زمین به صورت قابل ملاحظه ای در حال افزایش است و ارتقای بهره وری انرژی، کاهش استفاده از سوخت های فسیلی و بهره گیری از منابع تجدیدپذیر انرژی می تواند افزایش دمای زمین را تا سطح پایدار کاهش دهد.

این استاد دانشگاه،آلودگی و گرم شدن کره زمین را از جمله مصیبت هایی عنوان کرد که در اثر تولید گازهای گلخانه ای میزان آنها روز به روز بیشتر می شود و باید به جای آنها از انرژی های جایگزین استفاده شود.


 غفوری فرد اظهار داشت: بیش از 50 درصد سرمایه گذاری های جدید در تولید برق به حوزه انرژی های تجدیدپذیر اختصاص دارد و در پنج سال بین 2010 تا 2015، سالانه 260 میلیارد دلار در بخش فناوری انرژی های تجدیدپذیر در دنیا سرمایه گذاری شده است.

وی اضافه کرد: تا 2 سال آینده در 80 درصد کشورهای جهان، قیمت تولید برق خورشیدی به میانگین قیمت برق شبکه خواهد رسید و پیش بینی می شود هزینه ذخیره سازی انرژی در پنج سال آینده به 100 دلار به ازای هر کیلووات ساعت برسد که این رقم امروز 250 دلار به ازای هر کیلووات ساعت است.

دکتر غفوری فرد با تأکید بر ایمن سازی در انرژی هسته ای خاطرنشان کرد: با حادثه فوکوشیما در سال 2011 با وجود آنکه این حادثه مستقیما ناشی از تشعشعات رادیواکتیو نبود شاهد کاهش تولید در نیروگاه ها بودیم و نگرانی های هسته ای در سراسر جهان افزایش یافت. قرار بود تا 25 درصد سهم تولید برق جهان از منابع هسته ای باشد اما به واسطه حوادث مختلفی که اتفاق افتاد این سهم به 17درصد کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد:حملات روزافزون تروریستی مولفه دیگری است که موجب نگرانی در امنیت نیروگاه های هسته ای شده و این نگرانی ها باعث تغییر سیاست برخی کشورها در قبال گسترش نیروگاه های هسته ای گشته اما با این وجود دربازه زمانی بلند مدت،زمینه گسترش نیروگاه های هسته ای رو به رشد است.

دکتر غفوری فرد ادامه داد: گداخت هسته ای نیز از دیگر منابع تامین انرژی هستند و هم اکنون بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، انگلیس، چین روسیه،فرانسه و سایر کشورهای بزرگ برای دستیابی به آنها تلاش می کنند و در صورت دستیابی بشر به آن بسیاری مشکلات تامین انرژی حل می شود اما تاکنون در این خصوص نتایج چندانی را شاهد نبوده ایم.


https://shoma-weekly.ir/t1hKry