مجلس

کاستی‌هایی که دولت در بودجه ۹۴ باید جبران کند

متاسفانه دولت تدبیر مسئله عدالت اجتماعی را قبول ندارد، که این یکی از ضعفهای این دولت به شمار می‌رود. عدم توجه به عدالت اقتصادی در کشور، گویا برای دولت مهم نیست تا رشد توسعه در کل کشور متوازن شود.
موسی الرضا ثروتی- در وهله اول باید تاکید کرد که انتظار میرود، دولت سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری را در راستای اقتصاد مقاومتی در بودجه نویسی سال آینده مورد توجه و عنایت ویژه قرار دهد و آنها را در لایحه دولت منظور کند، یکی از سیاستهای ابلاغی عدم وابستگی بودجه به نفت است. نکته دوم توجه مقام معظم رهبری به مسئله تولید و کشاورزی است که امیدواریم که دولت از این بخش حمایت لازم را داشته باشد و در برای تحقق این مهم واردات را کاهش دهد؛ آنچه در این دولت نسبت به دولت قبل مشهود است، افزایش حجم واردات است. به طور مثال اگر در دولت مهر رقم واردات ما ۵۰ میلیارد دلار بود، هم اکنون در دولت تدبیر به ۷۰ میلیارد دلار رسیده، مسلما این واردات آسیب جدی به تولید داخل خواهد زد.

توجه به سیاستهای اصل ۴۴ و خصوصی سازی نیز مسئله مهم دیگری است. اما با توجه به کارنامه دولت اعتدال، عملکرد این دولت، در این مدت نشان داده است که علی رغم شعارهای خصوصی سازی ولی در عملکرد، نسبت به دولت قبل ضعیفتر بوده است و گزارشها حاکی است که شرکتهایی که دولت قبل واگذار کرده مثل صبا، مپنا، و برخی نیروگاهها و... دولت مردان در پی برگرداندن آنها به بخش غیر خصوصی هستند!

نکته بعدی سیاستهای ابلاغی توجه به نیازمندان و اقشار آسیب پذیر است؛ با اینکه مجلس در هدفمندی یارانهها مصوب کرده که به نیازمندان یارانه بدهد، اما شاهد زیر پا گذاشتن قانون توسط دولت هستیم و میبینیم در عمل خلاف این مصوبه رفتار میشود.

در ادامه باید یاد آور شد، در توجه به بحث یارانه تولید و کاهش سود بانکی مطرح بوده است؛ که این را هم این دولت انجام نداد البته دولت قبل هم این یارانه را پرداخت نکرد. متاسفانه به نظر میرسد، وقتی دولتها به دشواری کارها برمی خورند میآیند، به جای انجام آن، شانه خالی میکنند، که این مسئله را در این دولت شاهدیم و قوانینی را در راستای اقتصاد مقاومتی میبینیم که هنوز در گلوگاه اجرا ماندهاند. انتظار داشتیم که این دولت، قانون برنامه پنجم توسعه را به طور جدی اجرا کند. اما در کمال تاسف احکام بسیاری را از قانون برنامه پنجم توسعه و بودجه سال ۹۳ داریم، که هنوز اجرا نشدهاند، و بر خلاف آنکه گاهی ادعا میشود این دولت قانونشناس و اجرا کننده قوانین است، متاسفانه عزم جدی را در اجرای قوانین نمییابیم. در یک
جمع

بندی باید گفت ۲۴ نکته مد نظر امام خامنهای در مبحث مهم اقتصاد مقاومتی، از سوی قوه مجریه کوتاهی و تساهل صورت گرفته شده است.

در تخصیص بودجه سال آتی امیدواریم که به تولید داخل توجه ویژه شود. که به این واسطه افزایش صادرات داشته باشیم و کاهش واردات در پیش بگیریم و مطابق اجرای قانون منابع موجود را از دست ندهیم. زیرا در یک نگاه کلی باید گفت یک بخش عمدهای از منابع درآمدی هدفمندی یارانهها به هدر میرود و این در حالی است که برای انجام این امور ما نیازمند شهامت دولت هستیم. طرحهایی که در دولت قبل بوده و به شکل صحیح ادامه پیدا کند تا شاهد نباشیم که امروز مسکن مهر و اجرای پروژههای ملی متوقف شده است و هزینههای عمرانی کاسته شده است. قبلا از اوراق مشارکت و سهام دولتی برای کارهای عمرانی استفاده میشد در حالی که هم اکنون استفاده نمیشود.

دولت نباید فراموش کند که رونق اقتصادی بسیار مهم است و این دولت نباید تنها هنرش را در کاهش تورم بداند، و به مسایلی مثل افزایش نرخ بیکاری توجهی نکند و انتظار میرود که دولت سیاستهای اقتصاد مقاومتی را در لایحه بودجه ۹۴ بیشتر ببیند و توجه کند. البته طرح تنظیم بخش مالیاتی دولت که هم اکنون در مجلس مورد بررسی قرار میگیرد، امیدواریم اجرایی شود. بحث بهبود فضای کسب و کار که رهبری نیز خیلی بر آن تاکید کردند، متاسفانه نه تنها، بهبودی در این فضا حاصل نشده است بلکه چند پله هم سقوط کرده است و رونق اقتصادی که مد نظر بود صورت نگرفت. باید توجه داشته باشیم در این مسیر هنگامی که نگاه دولت به ظرفیتهای داخلی باشد اقتصاد درون زا محقق میشود. تشکیل ستادهای دانش بنیان و علم در این راستا حائز اهمیت است که به سرعت علمی کشور که در طی سال کم شده است، کمک میکند.

متاسفانه دولت تدبیر مسئله عدالت اجتماعی را قبول ندارد، که این یکی از ضعفهای این دولت به شمار میرود. عدم توجه به عدالت اقتصادی در کشور، گویا برای دولت مهم نیست تا رشد توسعه در کل کشور متوازن شود.

*عضو کمیسیون برنامه و بودجه


https://shoma-weekly.ir/Lk4R5h