مجلس

کاستیهای سهم زنان و خانواده را در بودجه 93

سهم زنان در بودجه 93 از موضوعات مورد بحث هفته های اخیر صاحب نظران امور زنان و خانواده در رسانه ها و نهادهایی است که به این امور در کشور می پردازند. برآیند تحلیل‌ها نشان دهنده کاهش بودجه دستگاههای کلیدی مانند: معاونت امور زنان و خانواده است که به تازگی از «مرکز» به «معاونت» تغییر ساختار داده و وظایف جدیدی را عهده دار شده است ولی بودجه آن نسبت به سال قبل تغییری نکرده است!
سهم زنان در بودجه 93 از موضوعات مورد بحث هفته های اخیر صاحب نظران امور زنان و خانواده در رسانه ها و نهادهایی است که به این امور در کشور می پردازند. برآیند تحلیل‌ها نشان دهنده کاهش بودجه دستگاههای کلیدی مانند: معاونت امور زنان و خانواده است که به تازگی از «مرکز» به «معاونت» تغییر ساختار داده و وظایف جدیدی را عهده دار شده است ولی بودجه آن نسبت به سال قبل تغییری نکرده است! کاهش بودجه بیمه زنان خانه دار از یکصدمیلیارد تومان به 15 میلیارد تومان، کاهش 40 درصدی حمایت از مشاغل خانگی، کاهش بودجه کمک به سیاستهای جمعیتی کشور تا مرز 57 درصد و نیز کاهش صددرصدی بودجه حمایت از خانواده زندانیان از جمله مواردی است که در بررسی بودجه 93 و 92 توسط رئیس فراکسیون زنان و خانواده و نایب رئیس کمیسیون اصل 90 با روزنامه رسالت مطرح شد. اما نکته جالب در این گفتگو این بود که خانم فاطمه رهبر تصریح کرد که مجلس با تمام قوا تلاش کرده است که کاستیهای سهم زنان و خانواده را در بودجه 93 اصلاح کند و در این راستا برای کمک به دولت و اجرای برنامه های مربوط به برنامه توسعه در بحث زنان و خانواده پیشنهادهای جالب و کارسازی را مطرح کرده است.‏

فاطمه رهبر در پاسخ به این چالش که مجلس سعی کرده تا کاستیهای دولت را در بحث بودجه مربوط به زنان جمع و جور کند گفته است:‌ «نگاه ما، در فراکسیون زنان مجلس یک نگاه ملی است تا همه زنان بتوانند مورد توجه قرار بگیرند.»

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر در مصاحبه فرارو در مورد شورای عالی راهبردی زنان در مرکز پژوهشها و موازی نبودن آن با شوراهای دیگر زنان توضیح داده است.‏

‏- در ابتدا پیرامون راه اندازی شورای عالی راهبردی زنان در مرکز پژوهشهای مجلس برایمان بگویید.‏

‏- شورای عالی راهبردی زنان در مرکز پژوهشها با هدف هم اندیشی و تعامل با صاحب نظران در حوزه زنان و خانواده راه اندازی شد. اولین جلسه این شورای عالی سال گذشته برگزار شد. دومین جلسه را با کمی وقفه و تاخیر در آبان ماه داشتیم که به موضوع "طلاق" پرداختیم. همان‌طور که

می دانید "طلاق" از آسیبهای جدی نهاد خانواده است و در سالهای اخیر متاسفانه روند روبه رشد داشته است. گزارشهایی را از دستگاههای مختلف دریافت کردیم. اداره ثبت احوال آخرین آمار کشوری را به ما اعلام کرد و شورای فرهنگی اجتماعی اعلام کرد که نتایجی را در بررسی علل افزایش آمار "طلاق" به دست آورده است. برخی دستگاه‌های اجرایی هم گزارشهایی را مطرح کردند. قرار شد که فراکسیون زنان و خانواده آمار و اقدامات انجام شده در این خصوص را جمع‌آوری کند تا به شکل واحد بتوان با همکاری مرکز پژوهشها چنانچه نیاز به طرح و لایحه‌ای برای کاهش طلاق در کشور باشد، اقدامات قانونی انجام داد.‏

‏- اخیرا یکی از مسئولین کمیته امداد امام خمینی(ره) اعلام کرد که سن طلاق به 16 سال رسیده است. به این ترتیب آیا موضوع خیلی سنگین نیست؟

-بله در جلسه ای که بنده با یکی از مسئولین محترم کمیته امداد امام خمینی(ره) داشتم اعلام فرمودند که کوچکترین زن خود سرپرست تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) 16 ساله است. این اتفاق ناگواری است. اینکه زنی در چنین سنی بدون سرپرست بشود سنگین است، مسلما آسیبهای زیادی در کمین چنین افرادی خواهد بود. به هر حال تامین معاش، سلامت تحصیل آنها موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. ‏

‏- آیا نمی توان از نظر حقوقی و قانونی موانعی را برای طلاق ایجاد کرد تا به استناد ماده 1133، هر مردی هر زمانی که خواست "نتواند" زنش را طلاق بدهد؟

-برای پاسخ به این سئوال می بایست کار کارشناسی و زیربنایی صورت بگیرد به همین دلیل ما دومین جلسه شورای عالی راهبردی زنان و خانواده را به موضوع "طلاق" اختصاص دادیم تا ابتدا موضوع را آسیب شناسی کنیم و بعد به ارائه راهکار بپردازیم. ایجاد موانعی که طلاق به سادگی اتفاق نیفتد

می تواند مورد بررسی قرار بگیرد و به نظر می رسد که بتوان اقدامات باز دارنده ای را لحاظ کرد.‏

‏- آیا تدارک یک مرکز دیگر زنان با عنوان شورای عالی راهبردی زنان در مرکز پژوهشهای مجلس باعث موازی کاری بیشتر دستگاه‌های متولی امور زنان در کشور نشده است؟

‏- خیر، این یک شوراست که محل تعامل و

هم اندیشی صاحب نظران است. این شورا می تواند در جهت همفکری و تعامل نمایندگان با کارشناسان مرکز پژوهشها مفید واقع بشود. هدف از راه اندازی شورای عالی راهبردی زنان در مرکز پژوهشها ایجاد یک شورای موازی در کنار شورای فرهنگی اجتماعی زنان و یا نهادهای دیگر که در خصوص امور زنان و خانواده کار می کنند، نیست. این شورا صرفا می تواند به فراکسیون زنان و خانواده مجلس کمک کند.‏

‏- سئوال بعدی من در مورد سهم زنان در بودجه 93 است. اظهار نظرهای متفاوتی در خصوص آن شده است و اغلب افرادی که صحبت کردند موافق این مقدار بودجه برای زنان نبودند و آن را ناکافی می دانستند، نظر شما چیست؟

- سهم زنان در بودجه 93 را در مقایسه با سهم زنان در بودجه 92 می توانیم بررسی کنیم و بر آن مبنا بسنجیم که آیا مناسب است یا خیر؟! من سعی

می کنم با مثالهایی این مقایسه را انجام بدهم. مرکز امور زنان و خانواده که در سال 92 به معاونت زنان و خانواده تبدیل شده است طبیعتا با تغییر ساختار از حالت ستادی خارج شده می‌تواند اقدامات اجرایی‌ انجام بدهد ولی متاسفانه بودجه این معاونت در سال 93 در قالب همان مرکز باقی مانده و ثابت مانده است. بودجه مرکز در سال 92 حدود هشت میلیارد تومان دیده شده است. این کار، در واقع کاهش بودجه معاونت امور زنان و خانواده است زیرا تغییراتی در ساختار و وظایف معاونت امور زنان و خانواده ایجاد شده که نیازمند بودجه بیشتری است.‏

‏- به عبارتی می گویید که بودجه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری کافی نیست؟

- بله کافی نیست.‏

‏- ظاهرا بودجه شورای فرهنگی اجتماعی زنان افزایش یافته است؟

- کمتر از یک درصد یعنی، حدود 0/8 درصد بودجه‌شان افزایش یافته است.

- بودجه کدام دستگاه‌ها ثابت بوده است؟‏

‏- بودجه شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران و اجرای برنامه‌های پزشک خانواده وزارت بهداشت ثابت بوده است.

- در کدام دستگاه‌ها و برنامه‌ها بودجه کاهش یافته است؟

- در بحث کمک به سیاستهای جمعیتی کشور 57 درصد کاهش بودجه داشتیم. اگر سیاستهای جمعیتی کشور تا قبل از سال 92، سیاستهای کنترل جمعیت بود، الان به تشویق خانواده ها برای فرزند آوری تبدیل شده است. بنابراین نباید در اینجا، این‌قدر کاهش بودجه داشته باشیم.‏

‏- آیا افزایش بودجه برای دستگاه‌ها و برنامه‌های دیگر نبوده است؟

- در جهت خدمات مشاوره ای و تربیتی و فرهنگی جوانان و زنان دو درصد افزایش بودجه نسبت به سال قبل ‏

مشاهده می شود. در زمینه حمایت تشکلها و کمک به ان‌جی‌او ها حدود 46 درصد افزایش بودجه مشاهده می شود!‏

‏- افزایش 46 درصدی بودجه تشکلها و ان‌جی‌او‌ها آیا نشانه حرکت سیاسی دولت در بحث بودجه ای نیست؟!‏

‏- بله، ‌این‌طور هم می توان تعبیر کرد. با توجه به خیزی که احزاب برای گرفتن مجلس بعدی برداشته‌اند. افزایش 46 درصدی بودجه ان‌جی‌او ها می تواند رنگ و بوی سیاسی داشته باشد.

- لطفا مقایسه بودجه سال 92 و 93 را ادامه بدهید، دیگر بودجه کدام برنامه ها افزایش یافته است؟‏

‏- بودجه برنامه ساماندهی ازدواج جوانان تقریبا

13 درصد افزایش یافته است. موضوع کنترل جمعیت صد در صد کاهش یافته است. بودجه حمایت از خانواده و فرزندان 23 درصد افزایش داشته است. بودجه حمایت از خانواده زندانیان 4 درصد کاهش یافته است. بودجه آن را صفر گذاشتند که جای تعجب دارد!‏

‏- آیا بودجه بیمه زنان خانه‌دار برای سال 93 تامین شده است؟

‏- خاطرتان باشد سال گذشته به خواست خدا، فراکسیون زنان و من توانستیم در کمیسیون تلفیق صد میلیارد تومان برای بیمه 200 هزار نفر از زنان خانه‌دار بودجه بگیریم. در جلسه ای که با خانم ملاوردی و آقای ربیعی داشتیم قرار بود برای سال 93 حداقل سیصدهزار نفر هم اضافه بشودکه مجموع سال 92 و 93 حداقل 500 هزار نفر باشد ولی متاسفانه با کاهش بودجه 85 درصدی روبه‌رو شدیم. سال گذشته ما در کمیسیون تلفیق 100 میلیارد تومان را برای بیمه زنان خانه‌دار در نظر گرفتیم ولی در بودجه 93 فقط 15 میلیارد تومان را برای بیمه زنان خانه‌دار پیش بینی کرده‌اند.

- اگر بودجه بیمه زنان خانه‌دار اصلاح نشود، بیمه زنان خانه‌دار در کشور معلق می شود؟

- بله تقریبا همین طور است. البته توجیه آقایان این است که بیمه همگانی را برای همه اقشار در نظر دارند. ما مخالف این موضوع نیستیم ولی مخالف این هستیم که این دو موضوع را به هم گره بزنیم. بیمه زنان خانه‌دار باید جای خودش باشد هر زمان که بیمه همگانی را انجام دادند، می توانند این دو موضوع را همپوشانی کنند. نه اینکه، این کار تعطیل بشود! تا چه وقت آن کار اتفاق بیفتد!‏

‏- ظاهرا در بحث حمایت از مشاغل خانگی هم کاهش بودجه ملاحظه می شود؟‏

‏- بله در بحث حمایت های مالی از مشاغل خانگی در قالب واگذاری وام‌هایی به این افراد در بودجه 92 پیش بینی هایی شده بود ولی در بودجه 93 این رقم 40 درصد کاهش یافته است.

- آیا راهی برای اصلاح بودجه زنان توسط فراکسیون زنان و خانواده وجود دارد؟

‏- بله، ما در فراکسیون زنان و خانواده تمام این موارد را بررسی کردیم. در تبصره 20 ماده واحده سال 92 پیش بینی کرده بودیم که "دستگاه‌های اجرایی مجاز هستند تا یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای

خود را به استثناء فصول یک و شش در امور مربوط به زنان و خانواده هزینه کنند" در اینجا دستگاه‌ها "مجاز" شدند به این معنی که اختصاص یک درصد از بودجه را انجام نمی دهند! من مذاکره ای با رئیس کمیسیون بودجه و تلفیق مجلس داشتم. با توجه به وظایفی که در ماده 230 و 227 برای اجرای برنامه های زنان و خانواده پیش بینی کرده بودیم، پیشنهاد دادیم دستگاه‌های اجرایی به جای اینکه "مجاز" باشند "مکلف شوند" که یک درصد از اعتبارات تخصیص یافته خود را به امور مربوط به زنان و خانواده و جوانان و تحقق ماده 230 و 227 برنامه توسعه اختصاص بدهند.‏

اگر دستگاه‌ها برای اختصاص یک درصد از بودجه خود به زنان، خانواده و جوانان "مکلف" بشوند

ان شاا... چرخه کار به حرکت خواهد افتاد.‏

‏- این اصلاحیه باید در کمیسیون تلفیق انجام بشود؟

‏- ابتدا در کمیسیون تخصصی مطرح می شود اگر رای نیاورد به کمیسیون تلفیق می رود در آنجا باید از آن دفاع کنیم. اگر آنجا هم رای نیاورد می توانیم یکبار هم در صحن علنی شانسمان را امتحان کنیم.

- یک درصد بودجه دقیقا چه مبلغی است؟

- 500 میلیارد تومان است که رقم خوبی است البته اینکه چه مبلغی از آن تخصیص می یابد، بحث دیگری است.

- آیا پیشنهاد دیگری برای اصلاح این بودجه ارائه کردید؟

- بله، به کمیسیون اجتماعی پیشنهاد دادیم که مبلغ دویست میلیارد تومان برای بیمه 400 هزار نفر از زنان خانه‌دار متاهل با اولویت زنان سرپرست خانواده اختصاص پیدا کند تا بیمه زنان خانه‌دار ادامه یابد.‏

‏- آیا فکر می کنید که با این پیشنهاد موافقت بشود؟

- از آنجا که سال گذشته کمیسیون تلفیق یک صد میلیارد را اختصاص داد امیدواریم امسال هم با آن موافقت کند. برای کمک به خانواده زندانیان هم پیشنهادهایی داده‌ایم.‏

‏- در مورد "لازم الاجرا بودن" افزایش مرخصی زایمان از شش ماه به نه ماه و "اجرا نشدن" این قانون توسط برخی از دستگاه‌های اجرایی آیا اقداماتی انجام داده اید، بالاخره مرخصی زایمان چقدر است؟

‏- بله، این قانون توسط برخی از دستگاه‌ها به دلیل نداشتن بودجه کافی اجرایی نمی شد، این موضوع در لایحه بودجه پیش بینی نشده بود، پیشنهاد دادیم که در بخش ارتقای شاخصهای سلامت خانواده مبلغی را به این موضوع اختصاص بدهند تا این قانون بتواند اجرایی بشود.‏

‏- به نظر می رسد که مجلس سعی کرده کاستیهای دولت در بحث بودجه مربوط به زنان و خانواده را جمع وجور کند و گامهای مثبتی در جهت کمک به دولت برداشته است، آیا همین‌طور است؟

‏- بله، نگاه ما در فراکسیون زنان نگاه ملی است تا همه زنان بتوانند مورد توجه قرار بگیرند و عدالت در سطح کشور به‌طور یکسان پیاده بشود.‏

از شما متشکرم.

منبع:روزنامه رسالت

https://shoma-weekly.ir/vd9bue