جامعه

کاربردهای غذا درمانی یا غذا دارویی در طب

مصرف غذا‌ها و خوراکى‌هاى نامناسب، ممکن‌ است در تغییر وضع شیمیایى مغز اثر گذاشته و در سنین جوانى بدن ما را قربانى آثار کشنده بیمارى‌هایى نظیر‌ام. اس‌ [۴] یا در پیرى دچار رعشه و بیمارى پارکینسون‌ [۵] کند. همچنین تغذیه نامناسب ممکن است عامل افزایش فعالیت‌هاى مضر ناخواسته در داخل سلول‌هاى بدن شده، سال‌ها بعد به رشد سرطانى سلول‌ها بینجامد. از جمله غذاهای نامناسب می‌توان به این موارد اشاره کرد: انواع فست‌فود‌ها مانند انواع سوسیس و کالباس و همبرگر؛ انواع نوشیدنی‌های مضر مثل انواع نوشیدنی‌های گازدار؛ انواع تنقلاتی که از مواد شیمیایی تهیه شده است مانند انواع پفک‌ها و… و هر چیزی که در تهیه آن از مواد شیمیایی استفاده شده است.
بیشتر مردم جهان، مصرف داروهاى شیمیایى را که به شکل انواع کپسول و قرص و عصارههاى دارویى در بستهبندىهاى بسیار زیبا و جالب عرضه مىشود، مؤثرترین روش براى بازگشت سلامتى و شفاى انواع بیمارىها مىدانند؛ ولى درحالحاضر عده زیادى از دانشمندان که تعداد آنها نیز روزبهروز درحال افزایش است، تلاش مىکنند تا با استفاده از گنجینه منابع طبیعى وسیع کره زمین که بهصورت گیاهان و جانوران بهطور رایگان در اختیار انسان قرار گرفته است، با انجام تحقیقات علمى در مراکز تحقیقاتى مجهز بینالمللى، مواد شفابخش بهدست آورند.

تعجب نکنید، این مواد ارزشمند شفابخش در‌‌ همان نعمتهاى خدادادى وجود دارد که هرروز چند بار بهعنوان غذا براى رفع گرسنگى و تهیه انرژى براى کار و فعالیت مصرف مىشود و حیات انسان مدیون آنهاست.

این دانش جدید که درحالحاضر یکى از مهمترین رشتههاى علمى بهشمار مىرود، غذادرمانى یا غذادارویى [۱] نامیده مىشود. برای مثال: سیر، این گیاه خوراکى ساده، قادر است سلولهاى سرطانى را منهدم سازد و با ویروسها مبارزه کند؛ وجود مواد ارزشمندى در اسفناج مىتواند ویروسهایى را در بدن فلج کند و دربند بکشد که ممکن است منشا ایجاد سرطان مربوط به گردن شوند؛ وجود یک ماده ناشناخته در مارچوبه و آووکادو در لولههاى آزمایشگاهى موجب متوقفشدن تکثیر ویروسهایى شده است که مىتوانند منشا ایجاد مهلکترین بیمارى عفونى زمان یعنى ایدز [۲] شوند؛ کلم داراى مواد شیمیایى ارزشمندى است که بدن انسان را در برابر آثار مسمومیتهاى ناشى از آلودگىهاى شدید محیط محفوظ مىدارد؛ موادى ارزشمند در تعدادى از گیاهان خوراکى وجود دارد که مانند فرشته رحمت در بدن ما فعال بوده و از لختهشدن خون در داخل رگها جلوگیرى مىکند؛ مواد شفابخشى به نام فایبر (نظیر سبوس گندم و الیاف سایر گیاهان) پس از هضم، مواد غذایى از آنها آزاد شده و به کبد کمک مىرساند تا با توانایى بیشترى کلسترول [۳] مضر و مواد مضر را دفع کند و سرانجام مواد شیمیایى ارزشمندى در گیاهان وجود دارد که پس از خوردن، داخل مغز شده و در انتقال پیامها بین نورونها یا رشتههاى اعصاب تاثیر گذارده و از این طریق، در وضع روحى و روانى و در حافظه و هوشیارى و بهطور خلاصه در همه حالاتى که نشانه سلامتى انسان است، اثر مىگذارند.

اشتباه نشود! غذاخوردن، صرفا یک اتفاق پیشپاافتاده نیست که تنها موجب استمرار حیات مىشود. از قرنها پیش، تغذیه بهمنزله دانش بسیار مهمى در جهان مطرح بوده است و دانشمندان براى پىبردن به اسرار آثار تغذیه در بدن، مطالعات و تحقیقات وسیعى انجام دادهاند و عامه محققان به رژیم غذایى بهمثابه مؤثرترین عامل در سلامتى انسان، توجه خاصى داشتهاند. امروزه مسلم شده است که روش صحیح، متعادل و مناسب تغذیه در سلامتى و طول عمر انسان آثار قطعى دارد و با پیشگیرى از بیمارىها، انسان را از مصرف داروهاى شیمیایى که اغلب عوارض جانبى بهدنبال دارند، بىنیاز مىسازد.

تحقیقات جدید علمى نشان داده که مواد غذایى، سلامت و قدرت و توانایى بدن انسان را تامین مىکنند و موجب مىشوند که سیستم دفاع طبیعى بدن ما با قدرت و نیرومندى، با ناراحتىها مبارزه کند و برعکس عدمتعادل در خوردن غذا و پرخورى و داشتن رژیمهاى غذایى نامناسب، موجب بروز بیمارى و ناتوانى در بدن انسان مىشود.

خوراک و تغذیه صحیح مىتواند موجب سرعتبخشیدن به فعالیتهاى مغزى و بالابردن نشاط و شادى ما شود. تقویت و تامین انرژى باعث مىشود که سریعتر فکر کنیم و کارهایمان را منظمتر و بهتر انجام دهیم.

تغذیه سالم مسلما مىتواند مانند داروهاى آرامبخش، البته بدون ایجاد عوارض سوء آنها، موجب ایجاد آرامش براى انسان شود و برعکس، تغذیه ناسالم و نامتعادل قطعا موجب ایجاد اختلال در تمرکز مىشود و ناراحتىهایى مانند سرگیجه ایجاد مىکند. تغذیه ناسالم و نامتعادل مىتواند به حملههاى خاموش، بىسروصدا و تدریجى آرتروز کمک کند که موجب فرسایش مفاصل و کندکردن جریان خون در شریانها مىشود؛ ولى برعکس، غذاى متعادل و مناسب مىتواند حتى آسیبهاى وارد به مفاصل را ترمیم نماید.

مصرف غذاها و خوراکىهاى نامناسب، ممکن است در تغییر وضع شیمیایى مغز اثر گذاشته و در سنین جوانى بدن ما را قربانى آثار کشنده بیمارىهایى نظیرام. اس [۴] یا در پیرى دچار رعشه و بیمارى پارکینسون [۵] کند. همچنین تغذیه نامناسب ممکن است عامل افزایش فعالیتهاى مضر ناخواسته در داخل سلولهاى بدن شده، سالها بعد به رشد سرطانى سلولها بینجامد. از جمله غذاهای نامناسب میتوان به این موارد اشاره کرد: انواع فستفودها مانند انواع سوسیس و کالباس و همبرگر؛ انواع نوشیدنیهای مضر مثل انواع نوشیدنیهای گازدار؛ انواع تنقلاتی که از مواد شیمیایی تهیه شده است مانند انواع پفکها و و هر چیزی که در تهیه آن از مواد شیمیایی استفاده شده است.

غذاهاى مناسب و خوب مىتواند مواد مفیدى را در بدن‌‌ رها سازد که عوامل شیمیایى سرطانزا را منهدم کند و حتى در مواردى که رشد غیرعادى سلولها در قسمتى از بدن به نشانه سرطانىشدن آغاز شده باشد، موجب توقف رشد و روند سلولها بهسوى سرطانىشدن و همچنین کوچکشدن تومورها شود. ازجمله غذاهای مناسب و سالم نیز میتوان به این موارد اشاره کرد: انواع غذاهای سنتی که حتیالمقدور از مواد سالم درست شده باشد مثل انواع آبگوشتها (آبگوشت با گوشت بره، آبگوشت با گوشت جوجه خروس محلی و)؛ استفاده از روغنهای طبیعی و سالم مانند روغن کنجد، روغن زیتون، روغن حیوانی، روغن دنبه و؛ استفاده از تنقلات سالم و طبیعی که در گذشته مرسوم بوده است مانند انواع خشکبار (بادام، فندق، پسته، کشمش، مویز).

پینوشت

[۱]. Food Pharmacy

[۲]. AIDS

[۳]. LDL

. Multiple Sclerosis (۱) [۴].

. Parkinson» s disease (۲) [۵]

https://shoma-weekly.ir/86VXfo