مجلس

چگونگی اجرای بیمه زنان خانه دار

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، با بیان اینکه هم اکنون بیمه زنان خانه‌دار به صورت خویش‌فرما اجرایی می‌شود، گفت: اگر قرار باشد دولت زنان خانه‌دار را تحت حمایت بیمه‌ای قرار دهد باید اعتبار سالانه‌ای بین 20 تا 30 هزار میلیارد تومان برای آن در نظر بگیرد.
عبدالرضا مصری در گفت وگو با خانه ملت،‌ درباره آخرین وضعیت بیمه زنان خانه‌دار،‌ گفت: این موضوع ابتدا به صورت طرحی در مجلس مورد بررسی قرار گرفت اما به جهت داشتن بار مالی نتوانست به تصویب مجلس برسد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در این میان اگر دولت لایحه‌ای درباره بیمه زنان خانه‌دار ارایه کند مجلس با آن صد در صد موافقت می‌کند چراکه منبع تامین بار مالی آن از سوی دولت تعریف خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری اظهارات رئیس سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اجرایی شدن بیمه زنان خانه‌دار، تصریح کرد: اجرایی شدن این بیمه به صورت خویش‌فرما صورت گرفته است به گونه‌ای که فرد می‌تواند خود را بیمه کند و منع قانونی در این خصوص وجود ندارد.

وی یادآور شد: اگر قرار باشد دولت زنان خانه‌دار را تحت حمایت بیمه‌ای قرار دهد باید حدود 10 میلیون نفر از زنان زیر پوشش بیمه‌ قرار گیرند که در این صورت بارمالی زیادی بر دوش دولت خواهد بود به گونه‌ای که هزینه پوشش بیمه‌ای این افراد در سال به 20 تا 30 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

مصری تاکید کرد:‌ چند سال پیش این بحث مطرح شد که زنان خانه‌دار به صورت مستقل زیر پوشش بیمه قرار بگیرند زیرا با توجه به اینکه محل تربیت فرزند در منزل است لذا برای پاسداشت زنانی که فرزندان را بزرگ و تربیت می‌کنند این اقدام حمایتی برای آنها در دستور کار قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: بیمه زنان خانه‌دار هم اکنون به دو صورت اجرایی می‌شود به گونه‌ای که اگر فردی شوهرش بیمه بوده و خود وی به واسطه همسرش نیز دارای دفترچه بیمه است باید 18 درصد حق بیمه پرداخت کند اما اگر شوهر وی فاقد دفترچه بیمه بوده یا اینکه فرد مجرد است باید 27 درصد حق بیمه را پرداخت کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای بیمه شدن مستقل زنان خانه‌دار منابع مالی زیادی لازم است،‌ افزود:‌ در شرایط موجود کشور تامین چنین منابع مالی برای دولت فراهم نیست اما اگر هر فرد بخواهد به صورت مستقل از این بیمه برخوردار باشد منعی برای آن وجود نخواهد داشت.

https://shoma-weekly.ir/9FGizK