جامعه

چگونه سموم ناشی از آلودگی هوا را دفع کنیم؟

سید ضیاء الدین مظهری گفت: مصرف میوه و سبزیها میتواند سموم ناشی از آلودگی هوا را از بدن خارج کند.
سید ضیاء الدین مظهری گفت: مصرف میوه و سبزیها میتواند سموم ناشی از آلودگی هوا را از بدن خارج کند.
او آلودگی هوا را یکی از خطرناکترین آلودگی ها برای انسان عنوان کرد و افزود: در صورت آلوده بودن آب یا غذا میتوان از مصرف آن خودداری یا جایگزینی برای آن یافت، اما با توجه به نیاز انسان به هوا و اکسیژن، آلودگی هوا را جزو خطرناک ترین آلودگی ها قلمداد کردهاند- زیرا حساسترین ارگان بدن یعنی ریه را که وظیفه تبادل اکسیژن و گاز کربنیک را با جریان خون دارد مورد تهاجم قرار میدهد.
وی افزود: ذرات ریز و آلودگیهای موجود در هوا میتواند وارد جریان خون شود و عوارض قلبی و عروقی و سرطانهای مختلف را فراخوان کند. البته بدن انسان به صورتی خلق شد ه که با تمهیداتی از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند از خطر گذر کند.
وی مصرف منابع غذایی حاوی آنتی اکسیدان را از مهمترین عوامل دفع این آلودگی ها دانست و گفت: سبزیهای رنگارنگ و میوههای متنوع موادی وارد بدن میکنند که به تقویت سیستم ایمنی بدن و دفع سموم کمک میکند.
این متخصص تغذیه اظهار کرد: شیر و لبنیات کم چرب نیز بدن را تقویت میکند.
همچنین مغزها و دانههای کپک نزده مانند پسته، بادام، فندوق به دلیل اینکه حاوی منابع غنی انرژی، پروتئین و مواد معدنی هستند حاوی ماده سلینوم هستند که نه تنها ضد سرطان است بلکه مانع جذب فلزات سنگین (سرب، کادمیوم، جیوه و ..) در بدن شده و آنها را به بیرون هدایت میکند.
به گفته وی، سبزی ومیوههای حاوی آنتی اکسیدان حتی سموم ناشی از استرس های گوناگون را خنثی و از بدن خارج میکند. همچنین به علت وجود فیبر، این مواد غذایی در جذب قندها و چربیها تعادل ایجاد میکنند به عبارتی این منابع غذایی «جاروهای بدن» تلقی میشود و کبد را از خمودگی بیمار گونه نجات میدهند.
مظهری خاطر نشان کرد: این میوهها و سبزیها علاوه بر طعم و رنگ ۵۰ نوع ریز مغزی مورد نیاز بدن را تامین میکند.
رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه گفت: درگذشته میزان مصرف گروه میوهها و سبزیها را ۵-۷ واحد در روز تعیین کرده بودند اما اخیراً گفته شده تا ۹ واحد در روز نیز میتوان از این مواد تغذیه کرد.
وی توضیح داد: هر واحد معادل یک لیوان سبزی خام و نصف لیوان سبزیهای پخته است که میشود به صورت جداگانه یا مخلوط مصرف کرد و یک واحد حاوی ۲۵ کالری است. البته به دلیل وجود قند درگروه میوهها زیاد روی در مصرف آن توصیه نمیشود و نباید غذا را حذف و میوه را جایگزین آن کرد. بنابراین، روزانه حداقل دو واحد (معادل ۲۰۰ گرم) و حداکثر پنج واحد (معادل ۵۰۰ گرم) از انواع میوه باید مصرف شود.
این متخصص تغذیه توصیه کرد: بهتر است با خرد کردن میوههای مختلف نوعی از سالاد میوه تهیه شود و با افزودن مقداری دانه و مغز و کمی دارچین علاوه بر لذت بردن از طعم این مواد غذایی در مقابل آلودگی هوا و سرمای زمستان بدن خود را مقاوم کنند.

https://shoma-weekly.ir/TkvXZ3