ویژه

چه ملاحظاتی در مبارزه با فساد دارید؟

دولت آقای روحانی به قریب نیمی از مسئولیت‌اش نزدیک است، حال بقیه مطالبات مردم و مشکلات اقتصادی و فرهنگی و رویکردهای بین‌المللی آن که در تبلیغات وعده داده شد، بماند، ولی کمترین انتظار این است که عنایت فرمایند از این به بعد به ملت در خصوص مبارزه با فساد گزارش دهند و دیگر نیازی به هیچ همایشی نیست مگر همایش گزارش عملکرد و ارزیابی موانع و محدودیت‌ها وعده مردم با شما در صدا و سیما در آینده‌ای نه چندان دور ‌باشد.
نصر عزیزی- باز هم همایش مبارزه با فساد تشکیل گردید و مسئولان پاسخگو سخنرانی نکردند باز هم از مقام معظم رهبری در این خصوص رهنمود خواستهاند،در حالی که غالب رهنمودهای لازم بارها داده شد. باز هم از ضرورتهای مبارزه و پیامدهای فساد در جامعه سخن گفته شد، در حالی که مردم نه تنها در این رابطه بهتر و بیشتر از مسئولان آگاه هستند، بلکه آدرسها را دانسته و گزارش می نمایند. گیر کار مبارزه با فساد کجاست که سال به سال بیشتر شده و پروندههای مرتبط در جریان پست گرفتنها و دست به دست نمودن مسئولیتها نیز دست به دست شده و خطاکاران با طیب خاطر نه تنها به خیانتهایشان ادامه می دهند، بلکه مشوق خطاکاری و ایجاد مفسده برای دیگران در ارکان نظام میشوند و به فریادها و نالهها و انتقادهای دلسوزان کنار گذاشته شده از جریان مجاری امور پوزخند میزنند. بحث بر سر پاکدستی و سلامت نفس و دلسوزی بسیاری از خدمتگزاران نظام در سطوح مختلف مدیریتی نیست که خدمات آنها نادیده گرفته شود و یا در هیاهوی دشمنان و بدخواهان نظام ایجاد یأس و نومیدی و یا بی اعتمادی بشود، بلکه اگر همین طیف دلسوز و خدمتگزار اگر نتوانند از این آفت نظام سوز جلوگیری نمایند و یا روند حرکت آن را کند کنند و یا کارنامه برخوردی درخشانی از خود نشان دهند، چه تعبیری جز «بیعرضه» بودن را میتوان برای آنها تلقی نمود؟ عامه مردم که خود شبانه روز شاهد بسیاری رابطهبازیها، رانتخواریها، پارتیبازیها، کارشکنیها، معطل نمودنها، اطاله دادرسیها، رشوهگیریها، ملاحظات اداری و حقوق و قضائی با دانه درشتها، قانونشکنیها و تمرکز قطبهای ثروت و دهها رویداد پلشت از این قبیل هستند و حتی فریاد کشیدن را برای جلوگیری از سوء استفاده دشمنان و منافقان بر خود منع مینمایند، چه مسئولی باید پاسخگوی آنها باشد؟آیا مشکل مبارزه با فساد کمبود و یا نبود قانون و یا مانع و جامع نبودن قوانین است؟ اگر چنین است مجلس شورای اسلامی کدام فهرست قانونهای مصوب و ابلاغی با نگاه آسیبشناسی به دستگاههای اجرایی و قضائی ابلاغ نموده و یا در اولویت دستور کاری خود قرار داد؟ اگر در مجلس اراده ای وجود دارد، از تاریخ برگزاری همایشی که تشر صریح و گلایه رهبری را بدنبال داشت، به مدت حداکثر یک ماه به این اقدام مبادرت ورزیده و گزارش خود را به ملت تقدیم نماید.دستگاه قضائی که غالب چشمها و گلایه در خصوص پروندههای فساد به خروجی محکمههای آن دوخته شده با علم به صدها مانع موجود و کاستیها و کمبودها و نارساییها، چرا به این امر مهم اولویت نمیدهد؟ البته تقدیر و تشکر از برخی اقدامات مهم در جای خود باقی است ولی برای نمونه چرا پرونده فسادهای چند هزار میلیاردی آنقدر طولانی میشوند که مردم از ادامه اخبار چنین پروندههایی و مقاماتی که مسئولیت عالی داشتهاند، مأیوس شوند و حرف و حدیثهای واقعی و غیرواقعی هزاران برابر شود؟اگر دستگاه قضائی واقعاً ارادهای دارد که تسکینی به گلایه شدید رهبری و خاطرهای آزرده مردم بدهد، فهرستی ازدانه درشتهای بی آبرو که آبروی نظام و دین را بردهاند، تهیه و در دستور کار قرار دهد.

به نظر میرسد صدا و سیما در این خصوص اطلاعرسانی نموده و از قوه قضائیه درخواست نماید حداکثر ظرف یکماه آینده گزارشی از اقدامات انجام گرفته و بایستههای مرتبط را به استحضار ملت برسانند. بدون تردید قوه مجریه در این خصوص مسئول و پاسخگوی اصلی است که با در اختیار داشتن بیتالمال و مجاری امور و عزل و نصبها و تمرکز سرمایهها و منابع بانکی و گمرکات و مجاری صادرات و واردات و وام های کلان و پیمانکارهای عمده و شرکتهای قارچگونه بیش از هر نهادی بر اطلاعات جریان فساد مسلط است، مسئولان گاهی مدعی هستند مجاری فساد را شناسایی نموده و موانع را تشخیص و چابک سازی نظام اداری و بوروکراسی فساد را شروع کردند ولی معلوم نیست چرا گزارشی از توفیقات خود را به ملت نمیدهند؟

دولت آقای روحانی به قریب نیمی از مسئولیتاش نزدیک است، حال بقیه مطالبات مردم و مشکلات اقتصادی و فرهنگی و رویکردهای بینالمللی آن که در تبلیغات وعده داده شد، بماند، ولی کمترین انتظار این است که عنایت فرمایند از این به بعد به ملت در خصوص مبارزه با فساد گزارش دهند و دیگر نیازی به هیچ همایشی نیست مگر همایش گزارش عملکرد و ارزیابی موانع و محدودیتها وعده مردم با شما در صدا و سیما در آیندهای نه چندان دور باشد.

https://shoma-weekly.ir/qNjz9b