مجلس

چرا کمیته نظارت بر برجام هیچ اقدامی در مقابل عدم تعهدات غرب نمی کند؟

حتی هیئت نظارت بر اجرای برجام هم هیچ اقدامی نکرد و سکوت اختیار کرده است. امیدواریم هیئت نظارت بر برجام که هنوزمعلوم نیست چه کسانی عضو آن است وهمچنین تیم مذاکره کننده مانند همان روزهایی که در کمیسیون برجام می آمدند و در برابر منتقدان عنوان می کردند که هیچ مانعی وجود ندارد؛ امروز هم قاطعانه و قدرتمندانه از حقوق این ملت دفاع کنند.
به گزارش «شما»، ابراهیم کارخانه رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته ای مبنی بر عدم تعهدات کشورهای 5+1 در رفع

تحریم ها اظهار داشت: متأسفانه سخنان اخیر دکتر صالحی و دکتر ظریف نشان از آن دارد که ما در روز اجرائیات برجام طرف مقابل خود را وادار نکرده ایم تا به تعهدات خود عمل کند. مسلما فاصله زمانی روز توافق تا روز اجرای برجام که چند ماه به طول انجامید، قرار بر این بود تا طرفین به یکسری از اقدامات مشترکی درمقابل هم انجام بدهند. از جمله این اقدامات این بود که طرف مقابل آمریکا، اروپا و شورای امنیت باید تمام تعهدات اداری و حقوقی که بر سر راه اجرای تعهدات آنها را بردارند؛ تا وقتی به زمان اجرای برجام رسیدند، تمام این موانع برداشته شده باشد.

وی افزود: ما در این فاصله به تمام تعهدات خود به طور کامل عمل کردیم، اما متأسفانه باید در این مدت نیز پیگیری می کردیم تا طرف مقابل هم به تعهدات خودش عمل کرده باشد؛ اما جای تعجب است که چرا در روز اجرا بررسی نکردیم که آیا آنها به تعهدات خود عمل کرده اند یانه ؟ به نظر می رسد در روز اجرا جمهوری اسلامی نباید تمام تعهدات خود را انجام می داد تا مطمئن
می شد، که طرف مقابل هم مانند ایران به تعهدات خویش عمل کرده باشد!

نماینده مردم همدان خاطر نشان کرد: براساس بند 14 ضمیمه 5 برجام در روز اجرای برجام طرفین باید تمام تعهدات خودشان را انجام شده اعلام کرده باشند و تمام موانعی که در خصوص اجرای برجام بوده است کنار رفته باشد؛ ولی اجرا به تعهدات فقط از سوی جمهوری اسلامی انجام پذیرفت.

وی ادامه داد: در رابطه سوئیفت باید در روز اجرائیات پیگیری می کردند که موانع آن رفع شده باشد، نه بعد از گذشت زمان به دنبال رفع موانع باشد، این موضوع مسئله ای بود که قابل پیگیری بود ولی متأسفانه تیم مذاکره کننده ازهیئت ایرانی آن را پیگیری نکردند؟! زمانی ماباید اجرای برجام را می پذیرفتیم که آنها نیز به تعهدات خود عمل کرده باشند.

عضو کمیسیون بررسی برجام یادآور شد: آنچه که ما در کمیسیون برجام بارها و بارها تذکر دادیم و فریاد زدیم که ما باید در اجرای برجام قدم های محکمی برداریم، اما آنچه به آن توجه نشده است پیگیری اجرای تعهدات طرف مقابل در برابر اجرائیات ما در برجام بوده است.

وی افزود: به نظر نمی رسد آنها سوئیفت را از سر راه جهموری اسلامی بردارند؛هرچند اگر این موضوع حل شود آنها آنقدر موانع بانکی و مالی برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده اند تا هیچ راه و منفذی برای جمهوری اسلامی باقی نماند. زیرا با تحریم های اولیه آمریکا که در ابتدای پیروزی جمهوری اسلامی بوده است،هیچ کدام از تحریم ها رفع نخواهد شد. سؤال مطرح است که آمریکایی که خود هنوز به تعهدات خویش عمل نکرده چگونه جمهوری اسلامی را واداربه اجرائیات می کند .

کارخانه با اشاره به قانون روادید آمریکا عنوان کرد: مسئله منع ورود و طرح روادید در مجلس آمریکا مسئله کوچکی نبود؛ در حقیقت آمریکا با این طرح ضربه مهلکی را به بدنه سرمایه گذاری خارجی در ایران وارد کرد. متأسفانه با آنکه در آن مقطع همه دلسوزان فریاد زدند که این طرح خلاف برجام است؛ هیچ یک از هیئت مذاکره کننده جواب محکمی به آنها نداد.

وی یادآور شد: حتی هیئت نظارت بر اجرای برجام هم هیچ اقدامی نکرد و سکوت اختیار کرده است. امیدواریم هیئت نظارت بر برجام که هنوزمعلوم نیست چه کسانی عضو آن است وهمچنین تیم مذاکره کننده مانند همان روزهایی که در کمیسیون برجام می آمدند و در برابر منتقدان عنوان می کردند که هیچ مانعی وجود ندارد؛ امروز هم قاطعانه و قدرتمندانه از حقوق این ملت دفاع کنند.

https://shoma-weekly.ir/rhBxkZ