
ارزیابی شما از وحدت اصولگرایان چیست؟
با تشکر از همه زحماتی که عزیزان در غرفه مظلوم و کم تجمل اما پربرکت موتلفه کشیدند، با چنین غرفهای مشخص است که حزب به این گستردگی چگونه در سلامت به سر میبرد که در روزگاری که بحث استفاده از امکانات دولتی برای بسیاری مطرح است، حتی توان اینکه چیزی اضافه کند را ندارد. این فقر موتلفه بر مبنای همان الفقر فخری است. ما در حزب موتلفه اسلامی به دنبال این هستیم تا نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی را بر اساس مبنا معرفی کنیم. در جلسات حزب به این نتیجه رسیدهایم که کسانی باید به مجلس دهم راه پیدا کنند که بتوانند متناسب با مجلسی که برای دهه چهارم نظام جمهوری اسلامی است کارآمد باشند. موتلفه اسلامی همواره کوشیده تا بتواند نقش موثری در ایجاد وحدت داشته باشد. گروهها و تشکلهای گوناگون را به هم نزدیک کند و به همین علت در روزهای اخیر هم با همه این تشکلهای گوناگون خواستند جلسهای بگذاریم. در بحث همگرایی و اصولگرایی که توسط حجت الاسلام والمسلمین تقوی شکل گرفته، حضور فعال داریم تا همچون همه انتخابات گذشته نقش کمک کننده به هماهنگی و وحدت را داشته باشیم. همه نشستهایی که با هدف وحدت و همگرایی برگزار میشود در دو مسئله وحدت و انتخابات تاثیرگذار است. در مسائل جبهه واحد، راحتتر به وحدتی که وجود دارد میرسیم. هفته گذشته حزب موتلفه اسلامی با آیتالله محمد یزدی دیدار داشت. دیدار با آیتالله محمد یزدی بسیار خوب بود و از محضر مبارک ایشان استفاده کردیم. همچنین با جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری دیدارهایی داشتهایم و انشاءالله این جلسات با سایر احزاب و شخصیتهای سیاسی نیز ادامه خواهد داشت.
درمورد موانع وحدت بفرمایید.
مانع وحدت خودباوریها، منفعت طلبیها، سهم خواهیها و جاهطلبی است. افراط و ماجراجویی و تعصب در دیدگاه است. اینها موانع وحدت هستند و به سادگی نمیشود اینها را حل کرد بلکه باید در هر موردی کوشش کرد. اگر طرف مقابل منفعت خواه است به او نشان دهیم منفعت در ارزش خواهی است نه در مقابله با ارزشها و...
موضوع دیگر مسئله وحدت اصولگرایان در برابر حضور اصحاب فتنه در قدرت است. ارزیابی شما درباره گزینه پیشنهادی وزارت علوم چیست؟
از این نظر متأسفم دولت محترم بهجای اینکه نظر و رضایت نمایندگان مجلس را ـ که نمایندگان مردماند ـ جلب کند، دو باره کسی را معرفی کرده است که نمایندگان مجلس نظر مساعدی نسبت به وی ندارند، بلکه یک عده او را تکرار آقای فرجیدانا و آقای میلیمنفرد میدانند. کاری ندارم آنها خوب هستند یا نه، مهم اینجا است مجلس که نمایندگان ملتاند حق قانونی دارندکه وزیر معرفیشده رئیس محترم جمهور را بپذیرند و به آن رأی بدهند یا ندهند. این امر را به نمایندگی از طرف ملت انجام میدهند. نمایندگان اگر بخواهند به وظایف صحیحشان در مقابل ملت و حقوق آنها عمل کنند، نمیتوانند با جلب رضایت دولت، به فردی ولو اینکه شخصاً آدم خوبی باشد، اما مطلوب برای آن مسئولیت ندانند رأی بدهند. فرضاً اگر ایشان اصلاحطلب نباشد و اصولگرا باشد، اما توانمندی لازم را برای اداره وزارت مهم علوم در سال فرهنگ و اقتصاد نداشته باشد، نمایندگان ملت نمیتوانند او را تأیید کنند. صِرف اینکه دولت معرفی میکند که در قانون نیست. مبنای قانون اساسی این است که رئیس جمهور وزیر را معرفی میکند، پس رئیس جمهور معرفیکننده وزیر است. نمایندگان مردم بررسی میکنند و به وزیر بنا به وظایفشان رأی میدهند. پس در حقیقت وزیر منصوب نمایندگان ملت است، نه منصوب رئیس جمهور. وزرا معرفیشده رئیس جمهور به نمایندگان ملت هستند. چون نمیشود برای هر وزیری انتخابات برقرار کرد، رئیس جمهور با انتخابات مستقیماً توسط مردم انتخاب میشود و وزرای انتخابیاش را برای گرفتن رأی اعتماد به نمایندگان مردم در مجلس معرفی میکند. اگر رئیس جمهور محترم بخواهد به وظایف قانونیاش عمل کند، باید کسی را معرفی کند که نمایندگان محترم مجلس او را از نظر مسائل سیاسی و تخصصیاش ـ چون به هر حال وزیر باید توانمند باشد ـ مطلوب بیابند.
چرا ماجرای وزارت علوم به اینجا کشیده است؟
وزارت علوم از وزارتخانههای کلیدی و مهم است و متأسفانه دولت چند نفر را معرفی کرد و مجلس نتوانست رأی بدهد، چون نقش نمایندگان این است که تا آنجا که میتوانند کمک کنند و بعضی مسائل را ندیده بگیرند و به وزیر رأی بدهند، اما وقتی نتوانند رأی بدهند، تکلیفشان را در رأی ندادن به آن وزیر ببینند، او را مفید برای آن مسئولیت نیابند، طبعاً نمیتوانند رأی بدهند. نمیشود به نمایندگان ملت گفت چرا رأی نمیدهید؟ این حق آنهاست، اما میشود به رئیس جمهور گفت شما رضایت نمایندگان مجلس را ـ که در حقیقت رضایت ملت است ـ جلب کنید. متأسفانه باز هم او را معرفی کردند. آنچه که از برآورد مجلس در مییابم این است که مسلماً ایشان هم رأی نمیآورد و این چیز خوبی نیست.
پیشنهاد شما به دولت چیست؟
پیشنهادم به دولت محترم این است که وی به صحنه نیاید و کنار بکشد و به رئیس جمهور بگوید یک نفر را معرفی کن که اینقدر نیاز به چانهزنی با نمایندگان و رأی نیاوردن نداشته باشد. معلوم است اگر رئیس جمهور فردی مثل آقای دکتر صالحی ـ که منصوب اینها است ـ یا دکتر عباسپور یا آقای دکتر غفوریفرد را معرفی کرد، مجلس هم به هر کدام از اینها با رأی بالا رأی میداد. اینکه بخواهند دو باره کسی را معرفی کنند که تکرار کسانی است که مجلس نظرش را قطعاً راجع به آنها داده است، نمایندگان مجلس بنا به وظیفه نمایندگیشان نمیتوانند رأی بدهند. حالا رئیس جمهور ده نفر دیگر را مشابه همینها معرفی کند و آن افراد رأی نمیآورند. از طرفی خدای نکرده بعضیها در ذهنشان میآید و میبینید که مینویسند دولت دارد لجبازی میکند. به نظر نمیرسد که دارد لجبازی میکند بلکه میخواهد فرد مورد نظرش را معرفی کند، اما مهم این است دولت کسی را معرفی کند که رأی بالایی به او داده تا انشاءالله جبران گذشته شود. اگر با رأی ضعیف هم رأی بیاورد با توجه به سابقه ردشدهها قطعاً نمیتواند در جایگاه بسیار مهم و اساسی وزارت علوم موفق باشد و این به نفع دولت محترم نیست.
چرا آقای روحانی اصرار دارد وزارت علوم حتماً سهم اصلاحطلبان باشد؟
نمیدانم. باید از خودشان پرسید. این سئوالِ تنها شما نیست، سئوال بسیاری از مردم است که چرا رئیس محترم جمهور که منتخب اکثریت مردم است، بهجای اینکه به نمایندگان ملت احترام بگذارد و فرد مورد نظر آنها و خودشان را که بتوانند به او رأی بدهند، کسی را معرفی میکند که نمایندگان به او رأی نمیدهند.