جامعه

چرا تفریحات قوم لوط در جامعه ما باب شده؟

تفریحات سالم و ورزش از عوامل تأمین کننده سلامتی آدمی‌اند که در روایات اهل‌بیت سلام‌الله علیهم اهمیت ویژه‌ای به آنها داده شده و برای آنها مصادیقی را ذکر کرده‌اند. یکی از آثار بهره‌مندی از تفریحات سالم وحلال، تقویت ویاری انسان در انجام امور دینی وزندگی است.

سبک زندگی اسلامی مهمترین نکتهای است که تجدد طلبان هم و غم خود را در سالهای اخیر روی تغییر آن گذاشتهاند. مسئلهای که مقام معظم رهبری نیز چندی پیش به آن اشاره و بر احیای سبک زندگی اسلامی تأکید داشتهاند. به جرأت میتوان گفت گام اول این مسئله که تولید محتوا و کار نرمافزاری مسئله را آیتالله جوادی آملی حفظهالله با نگارش کتاب مفاتیح الحیات برداشته باشد. از این رو تصمیم داریم با بازنشر گزیدههایی از این کتاب در چند شماره دین خود را ادا کرده باشیم.

تفریحات سالم و ورزش از عوامل تأمین کننده سلامتی آدمیاند که در روایات اهلبیت سلامالله علیهم اهمیت ویژهای به آنها داده شده و برای آنها مصادیقی را ذکر کردهاند. یکی از آثار بهرهمندی از تفریحات سالم وحلال، تقویت ویاری انسان در انجام امور دینی وزندگی است.

 رسول خدا(ص)میفرماید‌‌: به سرگرمی وبازی بپردازید، زیرا دوست ندارم سختگیری وخشونت در دینتان مشاهده شود. (جامع الصغیر، ج1، ص 239)

امام کاظم (ع)می فرمایند‌‌: بکوشید شبانه روز خود را در چهاربخش تنظیم کنید‌‌: بخشی برای مناجات با خدا، بخشی برای تأمین هزینه زندگی، بخشی برای همنشینی با برادران و دوستان مورد اعتمادی که با صفای باطن درعیبزدایی شما سهم دارند و بخشی نیز برای لذتجویی ازحلال. (تحف العقول، ص409)

   آثارتفریحات سالم

امیرمؤمنان(ع)می فرمایند‌‌: اوقات سرور وشادمانی فرصت مناسبی برای طراوت روح وجان است، نیز میفرماید‌‌: سرور وشادمانی مایه انبساط روان وافزایش طراوت است.

  برخی مصادیق تفریح

اسبدوانی و تیراندازی‌‌: رسول خدا(ص)می فرماید‌‌: محبوبترین سرگرمی نزد خدا سوارکاری وتیراندازی است. (جامع الصغر، ج1، ص146)

باز میفرماید‌‌: سرگرمی مؤمن در تأدیب اسب وتیراندازی و بهرهوری با همسر است. (کافی، ج5، ص50)

همچنین میفرماید‌‌: سوارکاری مایه سرور و شادابی است. (عیون اخبارالرضا، ج2، ص40)

   شنا و ریسندگی‌‌

 رسول خدا(ص)می فرمایند‌‌: بهترین سرگرمی مرد مؤمن شنا و بهترین سرگرمی زن ریسندگی است. (جامع الصغر، ج1، ص627)

همچنین میفرماید‌‌: تیراندازی وشنا را به پسرانتان بیاموزید. (نوادر، ص49)

لطیفه گویی‌‌: امام باقر(ع)می فرماید‌‌: سرگرمی مومن در سه چیز است‌‌: بهرهوری از همسر، شوخی با دوستان ونماز شب. (الخصال، ص161)

   تفریحات ناپسند

از امیرمؤمنان(ع)نقل شده است‌‌: مهرهبازی، تیلهبازی، جویدن سقز، پوشیدن لباسی که آدمی را انگشتنما میکند و گشودن دکمههای لباس، خصلت‌‌هایی از اخلاق قوم لوط است. (الخصال، ص331)

امام رضا(ع)می فرماید‌‌: خدا بندگانش را ازهمه قمارها (بازیهای دارای برد وباخت) نهی و به اجتناب از آنها امرفرمود وآنها را رجس وپلیدی نامید وفرمود‌‌: پلیدی‌‌هایی هستند که گرایش به آنها برخاسته از وسوسههای شیطان است، پس از آنها بپرهیزید....  (فقهالرضا، ص284)

https://shoma-weekly.ir/zYD0Y6