مجلس

چارچوب‌های اجرای برجام هنوز در دستور کار دولت قرار نگرفته است

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: ظاهرا در روزهای آغازین اجرای برجام شاهد هستیم چارچوب‌های تعیین شده از سوی مجلس و شورای عالی امنیت ملی و از همه مهمتر تأکیدات مقام معظم رهبری در دستور کار دولت قرار نگرفته است.
فاطمه رهبر، در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، در رابطه با گرفتن تضمین از آمریکا در اجرای برجام، گفت: در اجرای برجام باید حرف رهبر انقلاب فصل خطاب مسئولان قرار گیرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 در ادامه تصریح کرد: مجموعه دستور عمل دولت در خصوص اجرای برجام مصوبه ای را تصویب و چارچوب هایی را نیز شورای عالی امنیت ملی برای دولت تعیین و مشخص کرده و تأکیداتی که مقام معظم رهبری بر روی برخی موضوعات کرده اند است.

وی در ادامه افزود: چارچوب هایی که برای دولت در خصوص برجام از سوی مقام معظم رهبری و مجلس تعیین شده باید در اجرای برجام توجه شود، اگر این گونه باشد نمایندگان همکاری های لازم با دولت درجهت پیش برد اهداف نظام جمهوری اسلامی از هر گونه همکاری دریغ نخواهند کرد ولی ظاهرا در روزهای آغازین اجرای برجام شاهد هستیم چارچوب های تعیین شده از سوی مجلس و شورای عالی امنیت ملی و از همه مهمتر تأکیدات مقام معظم رهبری در دستور کار دولت قرار نگرفته است.

رهبر تصریح کرد: تأکید برخی نمایندگان مجلس و تمام نوک پیکان فشارهایی که به رئیس مجلس و برخی از نمایندگان در ارائه طرح یک فوریت اقدام متقابل و مناسب دولت در اجرای برجام وارد شد برای همین چنین روزی بود که دولت را رها نکینم و دولت بر اساس محورهای مد نظر گرفته شده نظام جمهوری اسلامی در اجرای برجام به آنها توجه ویژه داشته باشد و از آنجایی که این همه فشار بر مجلس در تصویب این طرح وارد شد و برای نمایندگان قابل قبول نیست که خود را در نوک پیکان فشارها ببیند اما از طرفی مشاهده کند که دولت در اجرای برنامه جامع و اقدام متقابل به مصوبه مجلس توجه نمی کند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: نمایندگان در روزهای گذشته نسبت به اقدام دولت در اجرای برجام به رئیس دولت تذکر داده اند و در نظرات و مصاحبه های خود تأکید کرده اند که چارچوب های تعیین شده در اجرای برجام باید رعایت شود و اگر مصوبه مجلس و تأکیدات مقام معظم رهبری رعایت نشود احتمالا بر تعامل دولت و مجلس خدشه وارد خواهد شد و بعد نظارتی مجلس نسبت به دولت قوت خواهد گرفت.

نماینده مردم تهران با بیان این مطلب که مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند که مذاکرات ایران با آمریکا در خصوص مسائل هسته ای است، گفت: اگر قرار بر این باشد در کنار بحث هسته ای و چارچوبی که تعیین شده است بخواهد موارد دیگر و یا روابط دیگری میان ایران و آمریکا مطرح و گفتگوها و نشست های دیگری خارج از مسائل هسته ای مطرح شود قطعا این رفتارها تخلف محسوب می شود و دولت باید جوابگوی نفوذها در کشور باشد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: طرح سوال و استیضاح از موارد بعد نظارتی مجلس قرار دارد و مجلس و نمایندگان می توانند از این بُعد خود استفاده کنند ولی نمایندگان دوست ندارند در سال همدلی و همزبانی سوال از رئیس جمهور مطرح شود تا رئیس جمهور در راستای پاسخ به سوال نمایندگان در صحن علن حاضر شود.

وی در خاتمه در خصوص پایین آمدن بعد نظارتی مجلس، گفت: در گزارش عملکرد من در سه اول مجلس به عنوان نائب رئییس کمیسیون اصل 90 مکاتبه 6 هزار نامه با دستگاههای مختلف بوده و این نشان دهنده این است کمیسیون اصل 90 یکی از اهرم های نظارتی مجلس است که تنها در گزارش من این همه مکاتبه وجود دارد و این امر نشان دهنده این است که مجلس بعد نظارتی خود را به خوبی در کشور اجرا می کند.

https://shoma-weekly.ir/ctNU8f