مجلس

پیگیری حقوق ملت ایران در حادثه طبس، یک مطالبه ملی است

حادثه طبس، یکی ازموارد خباثت و عداوت آمریکا با نظام جمهوری اسلامی ایران است. حادثه‌ای که در ابتدای نهضت حضرت امام (ره) رخ داد وسند حقانیت و تایید الهی این نهضت شد. اما آنچه دراین مسئله مورد توجه است، حمله نظامی آشکار آمریکا به خاک ایران است که باید از لحاظ حقوقی و بین المللی در مجامع بین الملل پیگیری می‌شد که متاسفانه توجه‌ای به آن نشده است. احقاق حقوق ملت ایران از مطالبات مردمی است. از این رو به سراغ نمایندگان مجلس رفتیم تا نظر آن‌ها را در این رابطه بدانیم:
حادثه طبس، یکی ازموارد خباثت و عداوت آمریکا با نظام جمهوری اسلامی ایران است. حادثهای که در ابتدای نهضت حضرت امام (ره) رخ داد وسند حقانیت و تایید الهی این نهضت شد. اما آنچه دراین مسئله مورد توجه است، حمله نظامی آشکار آمریکا به خاک ایران است که باید از لحاظ حقوقی و بین المللی در مجامع بین الملل پیگیری میشد که متاسفانه توجهای به آن نشده است. احقاق حقوق ملت ایران از مطالبات مردمی است. از این رو به سراغ نمایندگان مجلس رفتیم تا نظر آنها را در این رابطه بدانیم:

سید رمضان شجاعی کیاسری عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی در خصوص گفت: حادثه پنجم اردیبهشت یک حادثه ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی است. ماندگاری آن به دلیل است که با توجه به همه دشمنیها و همه تلاشها برای متوقف کردن جمهوری اسلامی ایران در آغاز شکل گیری گرفت عنایت الهی شامل حال مردم انقلابی ایران شد و کید دشمنان نقش بر آب شد. آمریکا در همه آن زمان تمام توان و ابتکار و خلاقیت خود را بکار گرفت تا در مقابل مردم ایران بایستد اما الطاف الهی و دستهای پنهان خدایی آن را متوقف کرد.

وی افزود: امروزه هم دشمنیهای، دشمنان به شیوه جدیدی ادامه دارد. یکی از آن عدم پذیرش سفیر جمهوری اسلامی ایران است. طبق معاهدات سازمان ملل و قانون مقر، آمریکا حق دخالت در تصمیم گیریهای سازمان ملل و دخالت در امور کشورها را -به دلیل آنکه میزبان سازمان ملل است- را ندارد.

شجاعی خاطر نشان کرد: میبینیم که آمریکا دخالتهای علنی و آشکاری میکند و هیچ یک از کشورهای در عین حال مدعی دموکراتیک و مدعی حقوق بشری هم حرفی را هم بر زبان نمیآورند. این نشان میدهد که حقوق بشر و دموکراسی بودن از نگاه آنها تعاریف دیگری دارد وباید به تعریف آنها جامه عمل پوشید.

وی تاکید کرد: حادثه طبس یکی از مطالبات جمهوری اسلامی است که باید پیگیری شود. اما متاسفانه تا کنون در جامع بین المللی پیگیری نشده است و این باید از طرف مسئولان ایران پیگیری شود که تاکنون نشده است. با این دشمنیها و عداوتهایی که آمریکاییها تا کنون داشتهاند، امیدواریم که جمهوری اسلامی ایران مقابله به مثل کند.

همچنین سیدحسین نقوی حسینی مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در رابطه با پیگیری حقوق و مطالبات ایران در حادثه طبس گفت: بعد از اینکه توافق بر سر حل موضوع اشغال انقلابی لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام و تصرف این جاسوس خانه آمریکاییها در ایران صورت گرفت؛ در آنجا بنا براین شد که دولت ایران خساراتی را که از ایالات متحده آمریکا دیده است را از طریق دادگاه بین المللی دنبال بکند، که پروندههای متعددی در این زمینه تشکیل شد.

وی افزود: حادثه طبس که سمبل دخالت و تجاوز نظامی آمریکاییها به خاک کشورمان محسوب میشود و یک کودتا نظامی برنامه ریزی شده و مستقیم، علیه نظام کشور ما محسوب میشود. خسارات زیادی را به کشور به لحاظ معنوی وارد کرده است. اما اینکه تا چه اندازه وزارت خارجه برای احقاق این حقوق از طریق محاکم بین المللی دنبال کرده است اطلاعاتی ندارم و قطعا باید به عنوان حقوق ملت دنبال بشود تا حقوق مردم ما محقق بشود.

نقوی در پاسخ به این سوال که پیگیری حادثه طبس از مطالبات ملی مردم است چرا تاکنون مغفول مانده است؟ خاطر نشان کرد: ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، کمیتهای به نام کمیته مطالبات ملی داریم که این موضوع رابه عنوان یکی از موارد مطالبات ملی میتوانیم دنبال کنیم.

https://shoma-weekly.ir/7YFZ2y