مجلس

پیوستن به FATF در حال تحریم بانک هایمان چه سودی دارد؟

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: خود ما هم با تروریست و هم با پولشویی مخالفیم و هر دو قانون را نیز به نوعی در کشور داریم و فارغ از قراردادهای FATF اجرا می کنیم.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: خود ما هم با تروریست و هم با پولشویی مخالفیم و هر دو قانون را نیز به نوعی در کشور داریم و فارغ از قراردادهای FATF اجرا می کنیم.

محمدرضا ملکشاهی‌راد در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: FATF یک سازمان بین المللی است که با دو هدف طراحی شده؛ نخست مبارزه با پولشویی و دوم مبارزه با اقدامات مالی تروریست ها، ولی ما با این موضوع ـ اگر در جهت منافع سیاسی آمریکا نباشد ـ مخالفتی نداریم.

این نماینده گفت: خود ما هم با تروریست و هم با پولشویی مخالفیم و هر دو قانون را نیز به نوعی در کشور داریم و فارغ از قراردادهای FATF اجرا می کنیم؛ اما در این بین، دو موضوع وجود دارد؛ ما به دنبال این هستیم که سوءاستفاده از این قانون علیه آزادی خواه ها و مردمی که زیر جور و ستم هستند، استفاده نشود.

وی ادامه داد: آمریکا هر کشوری را که انقلابی باشد، تروریست می داند و هر ارگان و نهادی که ضد اسرائیل باشد تروریست است، حال آنکه این موضوع مورد قبول ما نیست.

این نمایند در ادامه یادآور شد: این سازمان هم تضمین های لازم را به کشورها نمی دهد؛ مثلا در حال حاضر بانک های ما تحریم هستند. اساسی ترین کارکرد این سازمان بانکی است، ولی آیا این سازمان می تواند از تحریم های ما جلوگیری کند؟ قطعا نه این کار را می کنند و نه می توانند انجام دهند؛ بنابراین هیچ گونه منفعتی برای ما ندارد.

وی گفت: عدم عضویت ما در FATF در شرایط فعلی به نفع ماست و دلیل آن این است که حداقل منویات آمریکایی ها در رابطه با انقلابیون دنیا را عملی کنیم، چون بانک های ما تحریم هستند و مراوده بانکی با هیچ کشوری نداریم؛ پس پیوستن ما به این سازمان چه حسنی دارد؟!

وی در پاسخ به این که این کشورهایی که عضو شده اند، چرا به این موضوع فکر نکرده اند قطعا FATF مزایای دارد که دولت ها از آن استقبال می کنند، گفت: در حال حاضر 189 کشور عضو FATF هستند، اما ما از بسیاری از این کشورها پیشروتریم.

وی گفت: ما در مبارزه با تروریسم و پولشویی و نیز قاچاق مواد مخدر سردمدار هستیم و می توان گفت، ما خود قربانی تروریسم هستیم؛ بنابراین، ما به نوعی FATF را قبول کرده ایم، ولی عده ای نمی خواهند این را قبول کنند. ما به کسی پولی نمی دهیم و حتی به حزب الله هم کمک مالی مستقیم نمی کنیم؛ اما اینها بهانه می آورند و می گویند، سپاه هم جزو نیروهای تروریسم هست و اگر ما FATF را قبول کنیم، شاید فردا نقشه بکشند که نگذارند ما به سپاه هم بودجه بدهیم چون کنوانسیون را قبول کرده ایم.

https://shoma-weekly.ir/1mZWh9