مجلس

پیشنهاد قطر بودار است

محمدحسین آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در رابطه با پیشنهاد قطر مبنی بر تشکیل سازمان همکاری کشورهای خلیج فارس با حضور ایران گفت: ما از هرگونه دعوتی برای اینکه امنیت خلیج فارس را در اختیار کشورهای عضو خلیج فارس گذاشته شود استقبال ‌و حمایت می‌کنیم.

محمدحسین آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در رابطه با پیشنهاد قطر مبنی بر تشکیل سازمان همکاری کشورهای خلیج فارس با حضور ایران گفت: ما از هرگونه دعوتی برای اینکه امنیت خلیج فارس را در اختیار کشورهای عضو خلیج فارس گذاشته شود استقبال و حمایت میکنیم.

وی تصریح کرد: به نظر من موضع قطر با توجه به اقداماتی که در سوریه انجام داده است یک مقدار بودار است.  همچنین پایگاههایی که در اختیار اسرائیل گذاشته است و با در نظر گرفتن آنکه با حمایت قطر، ناوگان آمریکاییها در خلیج فارس حضور دارند؛ این شواهد نشان میدهد که چیزی در پشت قضیه است که قابل تأمل و بررسی است.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: اما ما اعتقاد داریم؛ امنیت خلیج فارس باید در اختیار کشورهای عضو خلیج فارس باشد و کشورهای عضو خلیج فارس امنیت منطقه را ایجاد کنند. اولین شرط این امنیت خروج ناوگانهای آمریکا از خلیج فارس و خارج شدن پایگاههای اسرائیل از منطقه خلیج فارس است.

وی افزود: حرکت قطر یک بام و دو هوا است. از یک طرف پایگاه به اسرائیل میدهد و چراغ سبز به آمریکائیها نشان میدهد تا حضور پیدا کنند و از طرفی بحث هماهنگی بین کشورهای خلیج فارس را بیان میکند که این موضوع باعث بررسی شود.

نماینده مردم اراک همچنین درخصوص مذاکرات هستهای ایران با گروه 1+5 اظهار داشت: ما هیچ توقفی را در غنیسازی نمیپذیریم  چراکه این حق قانونی ملت ایران است. ما جزو کشورهای امضا کننده NPT هستیم، لذا هیچ توجیهی برای پذیرفتن توقف غنیسازی نداریم. به نظر من اگر قرار است در این مذاکرات با این موضوع وارد شوند، مذاکرهکنندگان وقت خود را تلف میکنند زیرا استفاده از انرژی هستهای حق مسلم ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران است وغنیسازی را هم ما طبق چهارچوب و معاهدات NPT انجام میگیرد.

آصفری خاطرنشان کرد: صحبت ما این است که اینها اگر می خواهند حرف جدیدی بزنند برای گفتوگو سر میز مذاکرات بنشینند و مسئله جدیدی را مطرح نمایند. اگر فرض کنیم جمهوری اسلامی ایران توقف غنی سازی را بپذیرد شما در مقابلش چه امتیازی میخواهید به ایران بدهید؟

اینکه آنها نمیخواهند هیچ امتیازی را بدهند و صرفاً با فشار وارد گفتوگو بشوند قابل پذیرش نیست. به نظر من لازمه آن این است که دو طرف به دیگر امتیاز بدهند. البته ما تاکنون امتیازات زیادی را به طرف مقابل دادیم ولی طرف مقابل امتیازی را نداده است و عمدهترین دلیل که این گفتگوها به نتیجه نمیرسد، بهخاطر همین موضوع است.

 

https://shoma-weekly.ir/Tu1oel