جامعه

پیامد فرسایشی شدن مذاکرات

همان‌طور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود چون ایران و آمریکا سقف آرزوها و اصطلاحا درخواست‌هایشان را یا نمی‌گویند یا برآورده نمی‌شود و دو طرف با امتیازات بازی می‌کنند تا بتوانند امتیازات لازم را با هزینه کمتر از یکدیگر بگیرند.

دکتر حسن لاسجردی
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی

لذا قابل پیش‌بینی بود که مذاکرات فرسایشی شود. وقتی مذاکرات فرسایشی می‌شود دو طرف هم علاقه دارند که باشند و هم نباشند. لذا تکلیف چندان مشخص نیست و در نتیجه با یک ابهام بزرگ مواجه هستیم.

به نظر می‌رسد شرایط فعلی برجام این است که این شرایط برجام و شرایط سخت را نشان می‌دهد که دو طرف با بیان الفاظ و پیام‌های مختلف این را با صراحت و کلمات روشن‌تری بیان می‌کنند.

علت این کار نیز این است که از طرف آمریکایی‌ها با توجه به بحث انتخابات کنگره و همچنین نیازی که آنها به متغیرهای مختلف برای رای‌گیری دارند موضوع ایران برایشان مهم است و شاید بخواهند از برگ ایران نیز استفاده کنند.

همچنان دولت سیزدهم برای اینکه برخی از مشکلات خود را حل کند نمی‌خواهد راه دیپلماسی را ببندد و اصطلاحا به رویکرد دیگری توجه کند.

لذا دو طرف همان‌طور که از گذشته مطرح کرده‌اند، علاقه‌مند به احیای برجام یا موضوع مرتبط با روابط سیاسی و اقتصادی هستند و همان‌طور که گفته شد علت اساسی این کار این است که دو طرف نتوانستند اصطلاحا جدول درخواست‌های خود را به یک نقطه پایانی برسانند و این نداشتن نقطه پایان باعث می‌شود که مذاکرات به طول بینجامد، دو طرف به نتیجه نرسند، مذاکره کنند و به پایتخت‌ها بازگردند و وقت بگذرد و فرسایشی بودن هزینه مذاکرات را افزایش دهد.

اما آنچه که مسلم است اینکه آنها علاقه‌مند هستند نشان دهند که برجام همچنان در دستور کار است ولی به نظر می‌رسد که این موضوع چندان جدی نیست. از طرفی در خصوص موضع روسیه و شخص اولیانوف به نظر می‌رسد در فضایی که ایران و آمریکا نمی‌خواهند مذاکره مستقیم داشته باشند حتما یک عنصر واسط و سومی تلاش می‌کند که بگوید از همه جلوتر است و می‌تواند نقطه اتصال باشد.

لذا به نظر می‌رسد که اولیانوف و روسیه در حال تلاش هستند این نقش را ایفا کنند و با جلوتر رفتن از شرایط، بازی‌ها و حوادثی که اتفاق می‌افتد مقداری نشان دهند که از بقیه جلوتر هستند. فلذا مداوم آینده را پیش بینی کرده و به نوعی میدانداری می‌کنند.

لذا به آنچه اولیانوف می‌گوید نباید چندان اعتنا کرد و او تلاش می‌کند که بازیگری روس‌ها را در این فضای عدم ارتباط مستقیم نشان دهد. به هر صورت با توجه به اینکه اکنون شرایط فراهمی برای مذاکره وجود ندارد اما انتخابات آمریکا می‌تواند خیلی تعیین کننده باشد.

https://shoma-weekly.ir/3YNdjc