ویژه

پشت جنایات آل سعود آمریکا است

اعراب و به‌خصوص عربستان سعودی و آل‌سعود و آل‌خلیفه که دشمنی می‌کنند همه نوچه‌ها و نوکران آمریکا هستند.
روبه‌روشدن ظریف و اوباما کاملا اتفاقی و غیرقابل اجتناب بود. بعد از سخنرانی دکتر روحانی، ظریف و همراهانش به سمت ورودی حدود یک متری مجمع عمومی که مخصوص وزرا و سران است، جهت خروج از سالن رفتند. مسئولین امنیتی به هیئت گفتند، چند لحظه صبر کنید؛ چراکه یک هیئت دیگر در سطح رئیس کشور وارد می‌شود. سپس کری و اوباما وارد شدند. آنها سپس به سمت هیئت ایران رو کردند. کری، ظریف را به اوباما معرفی کرد و وی دست داد و گفت به اجرای برجام متعهدند. بعد هم با سایر اعضای هیئت دست داد. اینها بیانات یکی از شاهدان عینی ماجرا به نقل از یک رسانه اعتدالی است. رسانه‌هایی که نمی‌توانند شعف خود را از این اتفاق پنهان کنند. با فضل‌الله فرخ در این زمینه گفتگو کرده‌ایم.

***

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند عزت ما باید حفظ شود، تحلیل‌تان از این اتفاق چیست؟

حرف ما این است که چه مردم و چه مسئولین باید خط و راه و روش‌شان روش رهبری باشد و از مسیر و خط رهبری تجاوز نکنند. تجربه به ما ثابت کرده است که هر قدر در برابر اینها کوتاه آمده یا کرنش و کوچکی کرده‌ یا به قول بعضی‌ از آقایان وارد تعامل شده‌ایم، نتیجه عکس گرفته‌ایم. نمونه‌اش این است که بعضی از مسئولین ما در مورد خلاف‌های عربستان کوتاه آمدند و در مرگ ملک عبدالله خیلی تجلیل کردند و تسلیت دادند و در تشییع جنازه‌اش شرکت کردند و حالا می‌بینیم آنها به وزیر ما ویزا نمی‌دهند. راجع‌به این جنایت بزرگی که کرده‌اند با ما همکاری و همراهی نمی‌کنند و عنادشان بیشتر شده است. یعنی هر قدر این آقایان در برابر آنها کوتاه آمدند و به آنها احترام گذاشتند، عناد آنها نسبت به ما بیشتر شد. در گذشته بعضی از مسئولین ما برخورد محکمی با آنها داشتند، می‌دیدیم آنها تا این اندازه اهانت، توهین و برخورد ناجور نمی‌کردند. از وقتی که در چند سال اخیر با آنها وارد تعامل شده‌اند و به حساب خودشان دیپلماسی‌شان قوی شده و وضع تازه‌ای گرفته است و با دنیا وارد تعامل شده‌اند، نتیجه‌اش را می‌بینیم که به وزیرمان ویزا نمی‌دهند. در آنجا وزیر ما می‌خواهد با وزیر امور خارجه عربستان ملاقات کند و به او اجازه ملاقات نمی‌دهند و بدترین برخورد و اهانت را می‌کنند، لذا ما هم باید حواسمان جمع باشد و به اینها توجه نکنیم.

موقعی که گروگان‌ها در اختیار ما بودند، هیئتی از آمریکا راه افتاد که بیاید و با امام مذاکره کند. امام دستور داد اصلا حق ندارند وارد ایران شوند و هواپیمایشان رفت و در ترکیه نشست. امام ما با قدرت‌های علی‌الظاهر بزرگ، ولی پوشالی این‌طور رفتار می‌کردند. موضع مقام معظم رهبری را می‌بینیم که در برابر بیگانگان چگونه است. متاسفانه در این چند سال کارهایی انجام شد که در گذشته سابقه نداشت. تماس تلفنی رئیس‌جمهور در سال اول با اوباما و ملاقات با نخست‌وزیر انگلستان. ما از این برخوردها و کوتاه‌آمدن‌ها چه نتیجه‌ای گرفتیم؟ آنها چقدر در برابر ما کوتاه آمدند؟ لذا باید واقعا عزت خود را حفظ کنیم. اینها مخصوصا جوری برنامه‌ریزی می‌کنند که برخوردی بشود و رو در رو قرار بگیرند و این مسائل انجام شود. این در واقع برای ملت‌های جهان پیام دارد. ملت‌های جهان، امروز ما را به‌عنوان یک قدرت ضد استعماری، ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی می‌شناسند. اینها سعی می‌کنند این مسئله را در دنیا کم‌رنگ کنند. همین دست دادن‌ها و برخوردهای اینچنینی و انفعالاتی از این قبیل سبب می‌شود سیاست ما را در دنیا جور دیگری جلوه بدهند و بگویند اینها هم بالاخره با آمریکا کنار آمدند و سازش کردند. اینها از این مسائل سوءاستفاده می‌کنند.

یک سال پیش بود که مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان وزارت امور خارجه، درباره سطح ملاقات با غربی‌ها به نکاتی اشاره کردند و فرمودند اگر با آمریکایی‌ها دور میز مذاکره نشستیم، تنها در سطح وزیر خارجه آن هم درباره هسته‌ای باشد. آیا این حرکت را عدول از فرمایش‌های مقام معظم رهبری می‌دانید؟

روش و رفتار ما باید در خط رهبری باشد و از این خط عدول نکنیم و کوتاه نیاییم، چون اینها از این مسائل در سیاست خارجی جهانی خودشان سوء استفاده می‌کنند. بسیاری از برخوردهایی که در گذشته هم شد واقعا موجب رضایت مقام معظم رهبری نبوده و نیست. این هم از همان جمله است. البته ایشان تذکرات لازم را هم خصوصی به آقایان می‌دهند و هم در سخنانشان موضع خود را بیان می‌کنند و مردم هم می‌فهمند بالاخره چه کسی و در چه حد مراعات می‌کند و در چه حدی مراعات نمی‌کند. در هر حال انتظار ما از مسئولین این است که خدای ناخواسته با رهبری زاویه پیدا نکنند. در گذشته دیدیم افرادی خیلی هم کار کرده و خیلی هم زحمت کشیده بودند؛ ولی همین زاویه گرفتنشان با نظرات مقام معظم رهبری آنها را ضایع کرد، لذا بنای عزت دنیا و آخرت مسئولین ما این است که در خط رهبری حرکت و نظر مقام معظم رهبری را رعایت و عزت جمهوری اسلامی را واقعا حفظ کنند. در این چند ساله کارهایی انجام شده که در گذشته سابقه نداشته است.

تحلیلی وجود دارد مبنی بر اینکه دست‌دادن آقای ظریف با آقای اوباما با این هدف است که جای دشمن اصلی را با گزینه هایی همچون اعراب تغییر دهند. نظر شما چیست؟

اعراب و به‌خصوص عربستان سعودی و آل‌سعود و آل‌خلیفه که دشمنی می‌کنند همه نوچه‌ها و نوکران آمریکا هستند. شیطانی بزرگی که امام فرموده کاملا درست است. در راس اینها شیطان بزرگ، آمریکا بوده و هست و ما همیشه باید او را به‌عنوان شیطان بزرگ بشناسیم و وقتی آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانیم، دست‌دادن با شیطان بزرگ چه معنایی می‌دهد؟ همه جنایت‌هایی که عربستان سعودی کرده و چند روز پیش با بمباران یک مجلس عروسی ده‌ها زن و کودک را به خاک و خون کشانده است، جز با حمایت آمریکا و اسرائیل نیست، یعنی در پشت همه این جنایت‌ها آمریکا و اسرائیل قرار دارند. عربستان سعودی چیزی نیست که بخواهد این کارها را بکند. عربستان محلی از اعراب و قدرتی ندارد. این پشتوانه آمریکا، شیطان بزرگ است که این‌طور راحت دارد جنایت می‌کند و سازمان‌های بین‌المللی و شورای امنیت، حقوق بشر و... خفه شده‌اند. چرا؟ چون همه‌شان زیر بلیت شیطان بزرگ هستند و پشت همه این کارها شیطان بزرگ هست و اینها هم شیاطین کوچکی هستند که اعمال او را تکرار می‌کنند.

رسانه‌های اعتدالی و اصلاح‌طلبان با شور و شعف خارق‌العاده‌ای به این موضوع پرداخته و بدان بسیار پر و بال دادند. چرا آنها این‌قدر از این ماجرا خوشحال‌اند؟

از آنها غیر از این توقعی نیست، چون آنها وابستگی و ارتباط دارند. در فتنه 88 حامی و پشتیبان آنها آمریکا، اسرائیل و اروپا بود، لذا تکیه‌گاه اینها این کشورها هستند. اینها به‌جای اینکه به خدا تکیه کنند، متکی به طاغوت‌اند و طاغوت بزرگ زمان، امروز آمریکاست و لذا از اینها غیر از این انتظاری نمی‌رود.

و نکته آخر؟

آل‌سعود امسال جنایت بی‌سابقه‌ای کردند که در رأس همه این جنایت‌ها شیطان بزرگ قرار دارد. ان‌شاءالله خداوند شرّ شیطان بزرگ و شیطان‌چه‌ها و عمال او را از سر دنیای اسلام کوتاه کند. امسال اینها جشن ولایت ما را عزا کردند. امیدواریم همان‌طور که مرگ صدامیان و آن طواغیت را دیدیم، ان‌شاءالله در آینده نزدیک شاهد نابودی آمریکا، اسرائیل و آل‌سعود باشیم.

https://shoma-weekly.ir/mIwayk